3 طرز تهیه گوش فیل ساده، با پودر قند یا خمیر مایه

به گزارش چه خبر آنلاین، طرز تهیه شیرینی گوش فیل یا گوشفیلی (احتمالاً به خاطر شباهت ظاهری اش به گوش فیل) در ماه مبارک رمضان برای و در بسیار مرسوم است. گوشفیل از اصفهانی است که در تمام فصول سال در اصفهان اغلب با دوغ سرو می شود. طریقه درست کردن گوشفیل خانگی به عنوان یک بسیار راحت است و شما می توانید این شیرینی را به راحتی در خانه آماده کنید. طرز تهیه شیرینی گوش فیل با شربت، با پودر قند یا با خمیر مایه را از در مجله خبرنگاران بخوانید. در ادامه هم فیلم آموزش طرز تهیه گوش فیل را تماشا کنید.

3 طرز تهیه گوش فیل ساده، با پودر قند یا خمیر مایه

طرز تهیه شیرینی گوش فیل خانگی آسان

زمان آماده سازی مواد: 3 ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت گوش فیل: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه گوشفیل 8 تا 10 نفر

  • زرده تخم مرغ: 1 عدد درشت
  • آرد سفید: 150 گرم یا کمی بیشتر
  • ماست: 2 قاشق غذاخوری
  • شیر: 1/3 لیوان
  • کره نرم شده در دمای محیط: 50 گرم
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
  • وانیل: ½ قاشق چای خوری
  • روغن مایع: برای سرخ کردن به اندازه لازم

بیشتر بدانید: طرز تهیه بامیه بازاری با فیلم آموزش تهیه

مواد لازم برای شربت بار یا شهد گوش فیل

  • آب: 200 سی سی (4/5 لیوان فرانسوی دسته دار)
  • شکر: 350 گرم
  • گلوکز: 100 گرم
  • نمک میوه: ½ قاشق چای خوری (از لوازم فروش لوازم قنادی خریداری کنید)
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران: ½ قاشق چای خوری

مراحل طرز شیرینی گوش فیل با ماست

برای طرز تهیه گوش فیل ساده ابتدا باید خمیر گوشفیل را درست کنید و بعد آن را به مدت حداقل 2 ساعت در دمای محیط استراحت دهید. سپس خمیر را برش بزنید و در روغن سرخ کنید تا شیرینی شما آماده شود. برای مشاهده و آموزش مراحل تهیه این شیرینی و دسر ماه رمضان، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ مایه گوش فیل را آماده کنید

واقعیت این است که دستور پخت زولبیا و بامیه و گوش فیل تقریباً یکی و بسیار شبیه یکدیگر است. ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده با دقت جدا کنید و در یک کاسه بزرگ ترجیحاً استیل با وانیل، شیر و کره نرم شده مخلوط کنید.

ترکیب فوق را با همزن دستی آن قدر هم بزنید تا یک حالت کرمی رنگ پیدا کند. سپس ماست را اضافه کنید و باز با همزن دستی هم بزنید. بعد از آن روغن و بیکینگ پودر را اضافه کنید و باز هم با همزن دستی خوب هم بزنید.

می توانید ، ، ، ، ، و را از فروشگاه های زنجیره ای به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری خریداری کنید.

مرحله دوم؛ مایه خمیری گوشفیل را ورز داده و استراحت بدهید

در این مرحله آرد را اضافه کنید و این بار با دست خوب هم بزنید و ورز بدهید. اگر اندازه بیشتری آرد نیاز بود آن را اضافه کنید. وقتی که خمیر یکدستی درست شد آن را یکجا جمع کنید و روی همان ظرف را با سلفون یا پارچه تمیزی بپوشانید و به مدت دو ساعت در دمای محیط استراحت بدهید.

و را می توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای خریداری کنید.

بیشتر بخوانید طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی

مرحله سوم؛ خمیر را برش بزنید

در این مرحله از طرز تهیه گوش فیل با آرد گندم، بعد از دو ساعت خمیر را روی سطح کارتان با وردنه پهن کنید. ضخامت خمیر باید نازک و به اندازه 1 میلی متر باشد. سپس خمیر را به صورت لوزی با یک چاقوی تیز یا رول بر برش بزنید. می توانید با قالب گرد یا ماه و ستاره گوش فیل ها را قالب بزنید یا دو طرف لوزی را کمی لای دو انگشت فشار دهید تا جمع شود.

مرحله چهارم؛ گوش فیل ها را در روغن داغ سرخ کنید

در یک ماهیتابه گود اندازهی روغن بریزید (اندازه روغن کم نباشد چون در این صورت گوش فیل روغن بیشتری به خودش جذب می کند). وقتی روغن داغ شد روی شعله میانه گاز گوش فیل های برش زده به صورت لوزی را سرخ کنید.

اجازه دهید رنگ گوش فیل ها بعد از سرخ کردن طلایی رنگ شود. سپس گوش فیل های سرخ شده را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای می توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر برنج قدم به قدم با فیلم آموزشی

طرز تهیه شربت بار گوش فیل به 2 روش

روش اول؛ طرز تهیه شربت بار گوش فیل بدون گلوکز

شکر، آب و گلوکز را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم کنید. وقتی شکر شروع به حل شدن کرد، نمک میوه را هم اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر و گلوکز نوبت اضافه کردن زعفران و گلاب است.

شعله گاز را زیاد کنید تا شربت به مدت 15 دقیقه قل بخورد و با حرارت ملایم کاملاً بپزد و قوام بیاید. وقتی شربت آماده شد اجازه دهید دمای آن ولرم شود و سپس گوش فیل ها را در آن غوطه ور کنید. 2 الی سه دقیقه صبر کنید و بعد از آغشته شدن گوش فیل به شربت بار، آن ها را در آبکش بگذارید تا شهد اضافی گرفته شود.

برای خرید و انواع مثل گلاب می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش دوم؛ طرز تهیه شربت بار گوش فیل با جوهر لیمو

می توانید شربت گوش فیل را به روش دیگری جز روشی که در بالا گفته شد نیز تهیه کنید. برای این کار لازم است که 2 لیوان آب را با حرارت زیاد روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس بعد از اینکه آب به جوش آمد، به اندازه نوک قاشق جوهر لیمو به آن اضافه کنید.

بعد از اینکه آب شروع به کف کردن کرد، 3 لیوان شکر به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا شکر حل شود و رنگ شربت شفاف شود. سپس 1/4 لیوان فرانسوی دسته دار گلاب و کمی زعفران دم کرده به شربت اضافه کنید. کمی صبر کنید تا مواد بجوشد و به غلظت مناسبی برسد.

به یاد داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید شعله گاز را زیاد کنید. زمانی که شربت زیاد بجوشد و زود به قوام برسد، ممکن است بعد از سرد شدن شکرک بزند. برای غلیظ شدن شربت بهتر است آن را با شعله کم برای مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید.

برای این که مطمئن شوید، شربت به قوام رسیده می توانید اندازهی از آن را روی انگشتتان بریزید. سپس ببینید که شربت چسبناک و غلیظ شده یا خیر. اگر شربت کش دار و غلیظ باشد، یعنی آماده است.

طرز تهیه گوش فیل بدون شربت با پودر قند

برای درست کردن گوش فیل بدون شربت، بعد از آماده کردن و سرخ کردن گوشفیل ها، به جای آنکه آنها را در شربت بیندازید، روی آنها را عسل بریزید یا پودر قند بپاشید. را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

طرز تهیه گوش فیل با خمیر مایه

برای تهیه گوش فیل با خمیر مایه، به اندازه 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه را در آب ولرم حل کنید و به مدت 15 دقیقه روی آن را بپوشانید تا استراحت کند. سپس آن را به خمیر گوشفیل اضافه کنید. خمیر را هم دوباره حداقل به مدت 2 ساعت استراحت دهید تا کاملا پف کند. بقیه مراحل را مانند روش بالا انجام دهید و گوشفیل بازاری و مجلسی خود را درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرین پلو با مرغ

نکات و فوت و فن های طرز تهیه گوش فیل با طعم بازاری

  • در تهیه شربت گوش فیل بسیار دقت کنید. اگر شربت به خوبی به قوام نرسیده باشد، موجب نرم و بیات شدن گوش فیل ها خواهد شد و ممکن است شکرک بزند. حالت شربت بعد از سرد شدن باید کمی روان تر از عسل باشد.
  • برای اضافه کردن گوشفیل به شربت باید صبر کنید تا شربت کاملاً خنک شود.
  • معمولاً اندازه آرد در گوشفیل از ابتدا چندان مشخص نیست و لازم است که آرام آرام آرد را به سایر مواد اضافه کنید تا خمیر لطیف و نچسبی تهیه شود. این موضوع معمولاً به دلیل تفاوت در کیفیت آردها اتفاق می افتد.
  • زیاده روی در مصرف آرد برای تهیه خمیر گوش فیل موجب سنگین شدن خمیر و سفتی گوش فیل می شود. سعی کنید از آرد به اندازه استفاده کنید تا خمیر شما در روغن به خوبی پف کند.
  • وجود کمی چسبندگی در خمیر گوش فیلی طبیعی است و اهمیت زیادی ندارد. بعد از استراحت خمیر گوش فیل بهتر است کمی سطح و دستانتان را آرد پاشی کنید تا چسبندگی آن کمتر شود.
  • هیچ گاه قبل از داغ شدن ماهیتابه گوش فیل ها را به روغن اضافه نکنید. این کار موجب می شود، گوش فیل به خوبی پف نکند.
  • برای سرخ کردن گوشفیل حتماً شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوش فیل ها فرصت کافی برای پف کردن و مغز پخت شدن داشته باشند.
  • برای تزئین روی گوش فیل ها می توانید از اندازهی خلال یا پودر پسته یا بادام و یا پودر نارگیل استفاده کنید. پودر نارگیل، پسته و بادام را می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.
  • به جای استفاده از جوهر لیمو برای تهیه شربت گوش فیل می توانید از 2 قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در این روش امکان شکرک زدن شربت گوش فیل وجود دارد. آبلیمو تازه و باکیفیت را می توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.
  • استفاده از گلوگز برای درست کردن شربت گوش فیل موجب براق شدن شربت می شود. از طرف دیگر گلوگز از شکرک زدن گوش فیل جلوگیری می کند.
  • برای درست کردن خمیر گوش فیل حتماً آرد را دو بار الک کنید.
  • استراحت 2 ساعته خمیر گوشفیلی یکی از مهم ترین مراحل آماده کردن آن است. این کار موجب ور آوردن خمیر و پخت بهتر آن می شود. پس به هیچ عنوان این مرحله را حذف نکنید.
  • به جای استفاده از گلاب برای معطر شدن گوش فیل ها می توانید از پودر هل استفاده کنید. در صورت استفاده از هل کامل باید در انتهای آماده شدن شربت، آن را خارج کنید.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر بیشتر گوش فیل ها را در شربت قرار دهید، اندازه شیرینی آن ها بیشتر می شود.
  • خمیر گوش فیل را بیش از اندازه نازک نکنید. این کار موجب می شود گوش فیل ها در روغن به خوبی پف نکنند
  • برای سرخ کردن گوش فیل ها بهتر است از یک ماهیتابه کوچک و گود استفاده کنید تا از روغن کمتری استفاده شود و روغن تمام سطح گوش فیل ها را بپوشاند.
  • طرز تهیه گوش فیل با ماست و بدون ماست و بدون شیر هم مرسوم است.
  • اصفهانی ها گوش فیل را با دوغ میل می کنند. ترکیبی که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد. چون ما معمولاً عادت داریم شیرینی جات را با چای و قهوه یا ترکیباتی مثل بستنی و خامه و … سرو کنیم. اگر شما هم تجربه طرز پخت گوش فیل و یا خوردن گوش فیل با دوغ را دارید از این تجربه با ما بگویید و این که طعمش را می پسندید یا خیر. انواع دوغ را به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که گوشفیل خمیری نشود؟

اگر شربتی را که درست می کنید بیش از حد رقیق و آبکی باشد، وقتی آن را به گوشفیل اضافه کنید، باعث نرم شدن یا خمیر شدن گوشفیل می شود. شربت بار باید کمی رقیق تر از عسل باشد و زمانی که بین دو انگشت قرار می گیرد، کمی کش بیاید. سپس گوشفیل را در آن بیندازید.

چرا گوش فیل به اندازه کافی پف نمی کند؟

برای اینکه گوشفیل پفکی و ترد شود، زمان سرخ کردن گوش فیل ها حتما صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود. سپس گوش فیل ها را داخل روغن بیندازید، اگر روغن به حد کافی داغ نباشد، گوش فیل شما پف نمی کند.

همچنین یکی دیگر از دلایل رایج پف نکردن گوش فیل این است که بیش از اندازه آرد اضافه کرده باشید و خمیر بیش از حد سفت شده باشد. حتما زمان اضافه کردن آرد، آن را کم کم اضافه کنید تا جایی که دیگر خمیر به دستتان نچسبد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1428

به "3 طرز تهیه گوش فیل ساده، با پودر قند یا خمیر مایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه گوش فیل ساده، با پودر قند یا خمیر مایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید