طرز تهیه دونات خانگی با شیر بدون فر و با فر

به گزارش چه خبر آنلاین، این روزها دونات در اندازه های کوچک و بزرگ به فروش می رسد و در کل یک شیرینی کلاسیک به شمار میرود که برای پذیرایی در مجالس و میهمانی ها از آن استفاده می شود. از آن جایی که این شیرینی خوشمزه برای ما همیشه یادآور خاطرات کودکی بوده احتمالا همیشه در پی راهی بودیم تا آن را در منزل برای خود درست کنیم و به همین علت هم ما در کتاب کاله، در مطالب قبلی، به طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل اشاره کرده بودم؛ اما حالا نوبت به آشنایی شما با طرز تهیه دونات خانگی با شیر می رسد تا آن را در منزل با فر و بدون فر تهیه کنید.

طرز تهیه دونات خانگی با شیر بدون فر و با فر

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی با شیر

  • خامه غلیظ یک دوم فنجان
  • شیر یک دوم فنجان
  • شکر دانه ریز یک چهارم فنجان
  • آرد همه منظوره دو فنجان
  • مخمر یک قاشق چای خوری
  • نمک سه چهارم قاشق چای خوری
  • آرد برای غلتاندن به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه لعاب وانیل

  • پودر قند یک پیمانه به همراه شش قاشق غذاخوری
  • وانیل یک دوم قاشق چای خوری
  • شیر دو قاشق غذاخوری
  • نمک یک پیمانه

مواد لازم برای تهیه لعاب شکلاتی

  • پودر قند یک دوم فنجان
  • پودر کاکائو یک چهارم فنجان
  • نمک یک پیمانه
  • وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
  • شیر هفت قاشق چای خوری

طرز تهیه دونات خانگی با شیر در روغن

1. شیر و شکر را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر نیاز است که شکر، خامه و شیر را در یک تابه مناسب ریخته و روی حرارت میانه بگذارید. هر از گاهی مایع را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. حرارت را خاموش کنید و تا خنک شدن مایع داخل تابه صبر کنید. بعد از خنک شدن مخلوط مخمر را در سطح آن بپاشید. چیزی بین 15 تا 10 دقیقه زمان نیاز است که مخمر عمل کند. بعد از آن مخلوط تان حسابی باید پف کند.

2. آرد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر باید آرد و نمک را در کاسه هم زن ریخته و برای چند دقیقه آن ها را هم بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. حال مخلوط مایه را که در مرحله اول آماده کرده بودید را به مخلوط آرد و نمک اضافه کنید. مواد داخل کاسه هم زن را با قلاب خمیر با سرعت دو برای پنج دقیقه ورز دهید.

3. زمان دهید خمیر استراحت کند

حال در سومین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر یک کاسه مناسب انتخاب و داخل آن را با کمی روغن چرب کنید. سپس دستان خود را هم با کمی روغن چرب کرده و خمیر را از داخل کاسه هم زن بیرون بیاورید. حال خمیر را در دستان خود ورز داده و به شکل یک توپ دربیاورید. به آرامی آن را داخل کاسه روغنی قرار دهید. کاسه را در یک جای گرم گذاشته و روی آن را برای یک تا دو ساعت بپوشانید. با این کار حجم خمیر دو برابر می شود.

4. خمیر را پهن و آن را قالب بزنید

در ادامه تهیه دونات خانگی با شیر روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید. خمیر را روی این سطح گذاشته و به ضخامت سه سانتی متر باز کنید. از یک کاتر کوکی گرد هفت سانتی متری برای برش دونات ها و از یک کاتر کوکی دو سانتی متری یا یک نی میلک شیک برای سوراخ های دونات کمک بگیرید. مجدد خمیرهای اضافه را به شکل توپ دربیاورید و اجازه دهید برای 15 تا 10 دقیقه دیگر استراحت کند. بعد از مدت زمان گفته شده خمیر را دوباره باز کرده و با استفاده از کاتر کوکی دونات های بیشتری از آن بیرون بیاورید. این کار را آن قدر تکرار کرده تا خمیرتان تمام شود.

5. دونات ها را سرخ کنید

روغن را در یک تابه بزرگ ریخته و روی حرارت رو به بالا بگذارید تا حسابی داغ شود. با توجه به میزان تابه تان سه تا چهار دونات داخل آن انداخته و سرخ کنید. هنگامی که یک طرف از دونات ها به حالت نیمه پخته درآمدند آن ها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ کنید. دونات های سرخ شده باید به رنگ قهوه ای طلایی دربیاند. چهار تا پنج دقیق زمان مناسبی برای سرخ کردن شان است. دونات ها را از تابه خارج کرده و روی توری سیمی قرار دهید تا روغن اضافه اش گرفته شود. دونات های سرخ شده را در ظرف مورد نظر بچینید و به سراغ آماده کردن لعاب ها برای تزئین بروید.

6. لعاب را آماده کنید

برای تهیه لعاب وانیلی کافی است که پودرقند، نمک، وانیل و شیر را در یک کاسه کوچک ریخته و تا یک دست شدن کامل با هم زن بزنید. برای آماده کردن لعاب شکلاتی هم به همین ترتیب پودر قند، پودر کاکائو، نمک، وانیل و شیر را در در یک ظرف مناسب با هم زن بزنید تا مواد خوب یک دست شوند. حال دونات ها را یکی یکی با لعاب مورد نظرتان آغشته کرده و روی توری پخت بگذارید تا لعاب اضافه شان بریزد. در نهایت روی آن ها پودر پسته، ترافل های رنگی و شکلات چیپسی بپاشید. برای تنوع و زیبایی در کارتان از رنگ های خوراکی هم حین ترکیب مواد می توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه دونات در فر

  • آرد همه منظوره دو فنجان
  • شکر سه چهارم فنجان
  • تخم مرغ زده شده دو عدد
  • شیر سه چهارم فنجان
  • بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • کره ذوب شده دو قاشق غذاخوری
  • دارچین یک چهارم قاشق چای خوری
  • جوزهندی یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه دونات خانگی با شیر در فر

1. مایه خمیر را آماده کنید

برای تهیه دونات خانگی با شیر در فر نیاز است که مخمر و آب گرم را در یک کاسه کوچک خوب مخلوط کنید. همان طور که می دانید مخمر به پف و حجم دهی خمیر پیراشکی کمک می کند. تنها پنج دقیقه برای فعال شدن مخمر نیاز است.

2. مواد خشک و تر را با یکدیگر مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با فر به سراغ مخلوط کردن مواد بروید. در یک ظرف آرد، شکر، بیکینگ پودر، جوز هندی، دارچین و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. در ظرفی دیگر شیر، تخم مرغ زده شده، کره آب شده با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط آرد را به همراه مخلوط شیر و کره به ظرف مایه خمیر اضافه کنید. مواد را با دور آهسته هم زن خوب با یکدیگر بزنید. برای مخلوط کردن مواد از قاشق چوبی هم می توانید استفاده کنید. این نکته را در پخت دونات های خانگی به یاد داشته باشید که ابتدا مواد خشک و مرطوب را جدا جدا ترکیب کرده و سپس با یکدیگر مخلوط شان کنید.

3. خمیر را استراحت دهید

آرد به جای مانده را کم کم به ظرف اضافه کرده و با سرعت کم هم بزنید. یک دوم فنجان آرد برای هربار اضافه کردن مناسب است. اضافه کردن آرد را تا زمانی انجام دهید که دیگر خمیر به ظرف نچسبد. خمیر را با دستان خود به مدت پنج دقیقه کامل ورز دهید تا صاف و کش دار شود. حالا در ادامه طرز تهیه دونات خانگی با شیر کاسه ای را چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید. روی ظرف را با حوله ای بپوشانید تا در مدت دو ساعت حجم خمیرتان دو برابر شود یا در اصطلاح شیرینی پزی ور بیاید. هنگامی که انگشت تان را در خمیر فشار می دهید و جای فرورفتگی باقی می ماند می توان گفت خمیر دونات آماده است.

4. دونات ها را قالب بزنید

در این مرحله از تهیه دونات خانگی با شیر، خمیر را روی یک سطح آردپاشی شده با کمک وردنه به ضخامت 1.3 سانتی متر باز کرده و سپس با کمک کاتر گرد یا لیوان دونات ها را برش دهید. دونات ها را برای 60 تا 30 دقیقه در یک سینی بزرگ قرار دهید و روی آن را با حوله بپوشانید تا حجم شان دو برابر شود.

5. دونات ها را در فر بگذارید

در ادامه تهیه دونات های خانگی با شیر نوبت به پخت آن ها در فر می رسد. پس فر را در دمای 325 درجه سانتی گراد گرم کنید. داخل قالب های دونات را کمی چرب کنید. سه چهارم قالب ها را از مایه پر کنید. هشت تا 10 دقیقه زمان مناسبی برای پخت دونات های خانگی در فر است تا کامل پف کند. آن ها بعد از پخت باید حالت فنری به خود بگیرند. اجازه دهید دونات ها در قالب خنک شده سپس آن ها را بیرون بیاورید. بعد از چیدن در ظرف مورد نظر به زیبایی می توانید آن ها را با لعاب، شکر و دارچین یا سس شکلاتی تزئین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دونات خانگی با شیر

برای آن که تجربه ای لذت بخش در تهیه دونات خانگی داشته باشید کافی است به پرسش و پاسخ های مطرح شده در ادامه مطلب توجه کنید. پرسش های مطرح شده حاوی نکاتی است که ممکن است در حین آشپزی برای شما هم مطرح شود.

چرا باید از خامه چرب برای تهیه دونات استفاده کرد؟

برای لطافت و نرمی خمیر دونات ها استفاده از خامه و شیر پرچرب ضروری است. برای تهیه خامه نیازی به خرید از مغازه های شیرینی فروشی نیست. کافی است طرز تهیه خامه کیک با سفیده تخمه مرغ را در کتاب کاله بخوانید تا به آسانی آن را در منزل آماده کنید.

چرا گاهی دونات ها کامل پخته نمی شوند؟

گاهی با پیش بردن تمامی مراحل طرز تهیه، دونات ها باز هم خام می مانند که میزان دمای روغن یکی از مهم ترین دلایل آن است. اگر روغن به میزان کافی داغ نشده باشد پیراشکی هایتان خوب سرخ نشده و خام می مانند. از سویی دیگر اگر روغن بیش از حد داغ شده باشد تنها بیرون آن ها سرخ خواهد شد و داخل پیراشکی ها خام خواهد ماند. در نتیجه برای پخت بهتر پیراشکی ها بهتر است به دمای مناسب روغن، میزان حرارت و زمان سرخ کردن آن ها دقت کنید.

آیا دونات را می توان در سرخ کن هم درست کرد؟

بله. برای تهیه آن ها در سرخ کن نیاز است سبد سرخ کن را با کاغذروغنی بپوشانید. دونات ها را داخل سبد بگذارید و دمای آن را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. هشت دقیقه زمان دهید تا دونات ها داخل سرخ کن پف کرده و طلایی شوند. در نهایت آن ها را از سبد خارج کرده و روی توری بگذارید تا خنک شوند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1484

به "طرز تهیه دونات خانگی با شیر بدون فر و با فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دونات خانگی با شیر بدون فر و با فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید