راهنمای سفر به سریلانکا، جزیره ای زیبا در قاره آسیا (تور سریلانکا)

به گزارش چه خبر آنلاین، اگر در پی کشوری در جنوب آسیا برای سفر هستید، ما به شما کشور سریلانکا را پیشنهاد می کنیم. جاهای دیدنی سریلانکا بسیارند و در منطقه ای جزیره شکل جای گرفته اند. در مطلب راهنمای سفر به سریلانکا سعی شده تا نکات و اطلاعات کلی سفر به این کشور ارائه شوند. فقط حواستان باشد که به خاطر شرایط آب و هوایی بهتر است، از برترین زمان سفر به سریلانکا آگاهی یابید تا مسئله ای ناخواسته برایتان پیش نیاید.

راهنمای سفر به سریلانکا، جزیره ای زیبا در قاره آسیا (تور سریلانکا)

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

معرفی

در اقیانوس هند و در قسمت جنوبی کشور هند، جزیره ای به نام سریلانکا وجود دارد. این کشور که زمانی تحت استعمار بریتانیا بود، امروزه کشوری جمهوری، دموکراتیک و سوسیالیست است. مرکز کشور سریلانکا، کلمبو بوده و بعلاوه باید بدانید که نام قدیم این کشور سلان هست. فرهنگ مردم کشور سریلانکا از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین علت در این جزیره جاذبه ها و آثار تاریخی بسیاری دیده می شوند. بعلاوه در سریلانکا جاذبه های طبیعی خودنمایی بسیاری نموده و می توان ساعات بسیار خوبی را در کنار این جاذبه ها گذراند. با وجود آنکه جاهای دیدنی سریلانکا بسیار زیاد بوده، اما تعداد گردشگران و مسافران به آن نسبتا کم است و به عنوان کشور توریستی کمتر شناخته می گردد. اما می توان در سال های اخیر سیر پیشرفت تعداد گردشگران را مشاهده و پیش بینی کرد که در آینده این کشور به یکی از کشورهای توریستی بسیار شلوغ تبدیل می گردد. پس اگر دنبال کشوری هستید که همچنان بکر به جای مانده و کمتر کسی به آن سفر نموده، جزیره سریلانکا مکان بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

آب و هوا

باید بدانید که در این منطقه از جهان دمای هوا غالبا بین 28 تا 32 درجه سلسیوس بوده و به علت مکان جغرافیایی که واقع شده است، دارای آب و هوای استوایی است. البته در بعضی از قسمت های این جزیره که بر روی ارتفاعات قرار دارند و بعلاوه بعضی منطقه ها ساحلی، درجه هوا کمتر از میزانی که گفته شد، نیز می گردد. باید بدانید که ماه های آوریل و آگوست گرمترین ماه ها و دسامبر و ژانویه خنک ترین ماه های سال در سریلانکا هستند. به طور کلی، آب و هوای این کشور را می توان شامل دو فصل دانست که کاملا از هم جدا هستند، فصل گرم و فصل خشک.

برترین زمان سفر به سریلانکا

بین ماه های اکتبر تا ژانویه در قسمت های شرقی و شمالی و بین ماه های می تا سپتامبر در قسمت های غربی و جنوبی هوا بارانی است. برترین زمان سفر به سریلانکا بین ماه های آوریل تا نوامبر در قسمت های شرقی و سواحل این قسمت بوده و در قسمت های غربی و بعلاوه ارتفاعات مرکزی، بین ماه های دسامبر تا مارس برترین زمان سفر به سریلانکا از نظر آب و هوایی است. اگر در پی زمانی هستید که در سریلانکا فستیوال و جشن به پا باشد، به شما پیشنهاد می کنیم ماه های آگوست و جولای که در این کشور جشنواره های بسیاری برگزار می شوند را انتخاب کنید. افراد بسیاری در زمان کریسمس و سال نو به این کشور سفر می نمایند و به همین دلیل، رزرو هتل را باید از قبل انجام دهید.

نکات سفر به سریلانکا

سریلانکا با ایران حدود یک ساعت اختلاف زمانی دارد و در واقع سریلانکا از نظر زمانی جلوتر است. مردم این کشور به زبان تامیل- سنهالی صحبت می نمایند و از روپیه سریلانکایی که با LKR نمایش داده می گردد، به عنوان واحد پول رسمی استفاده می نمایند. جهت رانندگی در این کشور از سمت چپ بوده و کد تلفن کشور سریلانکا 0094 است. بعلاوه، لازم هست بدانید که برای تماس با آمبولانس و آتشنشانی 110، پلیس 119 یا 118 و با پلیس گردشگری 2421052-011 را شماره گیری کنید. در راهنمای سفر به سریلانکا توجه داشته باشید که برق 230 ولت و 50 هرتز بوده و از پریزهای نوع D، G و M استفاده می گردد.

هزینه های سفر به سریلانکا

غذا

در سریلانکا نیز مانند دیگر کشورهای جهان، با توجه به اینکه چه غذایی را در چه جایی میل می کنید، هزینه آن فرق دارد. اگر در پی رستوران های شیک هستید، باید برای هر وعده غذایی بیش تر از 3000 روپیه را در نظر بگیرید. این هزینه در رستوران های رده پایین تر و معمولی بین 1500 تا 2500 روپیه است. برنج و کاری در سریلانکا 150 تا 400 روپیه بوده که می توان آن را پایین ترین قیمت در بین غذاهای این کشور دانست. معمولا رستوران ها و غذاخوری های محلی هزینه کمتری دریافت می نمایند، پس سعی کنید از قبل چنین مکان هایی را پیدا کنید. برای آنکه راحت تر با این رستوران ها آشنا شوید، می توانید به سایت www.withlocals.com سری زده و تجربیات افراد بومی را در این مورد بخوانید. در این سایت بعلاوه تجربیات افراد بومی در خصوص دیگر موارد را می توان خواند و بهره برد. برای کمتر کردن هزینه ها می توان مواد غذایی را تهیه کرد و خود مشغول آشپزی شد. یکی از مواردی که برای کاهش هزینه ها در برترین زمان سفر به سریلانکا باید بدان توجه داشته باشید، این است که وقتی بیرون می روید، حتما بطری آب به همراه داشته باشید.

اقامت

با توجه به اینکه چه نوع اقامتگاهی را انتخاب می کنید، این هزینه ها متفاوت خواهد بود. اگر بخواهید در یک مسافرخانه اقامت داشته باشید، باید برای یک شب بین 1500 تا 4000 روپیه پرداخت کنید. اگر در پی هتل هستید، هتل های 5 ستاره و شیک از شبی 12000 روپیه آغاز می شوند، اما در هتل های معمولی این هزینه بین 4500 تا 12000 روپیه است. توجه داشته باشید که هرچه زودتر مکان اقامت خود را رزرو کنید. برای آنکه در هزینه ای اقامت صرفه جویی کنید، می توانید از بعضی سایت ها خانه افراد بومی را انتخاب کنید و به طور رایگان در کنار این افراد اقامت داشته باشید.

حمل و نقل

با توجه به آنکه از چه نوع وسیله حمل و نقلی برای جا به جایی در شهر استفاده می کنید، هزینه ها متفاوت خواهند بود و از 5500 تا 20 هزار روپیه در روز است. هزینه اتوبوس در سریلانکا 300 روپیه است. یکی از وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا که بهتر است در راهنمای سفر به سریلانکا با آن آشنایی داشته باشید، توک توک است که در واقع یک سه چرخه بوده و برای یک کیلومتر اول 50 روپیه و کیلومترهای بعدی 40 روپیه دریافت می نماید.

غذاهای سریلانکا

غذاهای سریلانکایی با توجه به موقعیت و رویدادهای تاریخی و گذشته جزیره، از آشپزی هلندی، هنی و اندونزی تاثیر گرفته است. به طور کلی در آشپزی این کشور نارگیل، ادویه های مختلف و بعلاوه برنج را زیاد می بینیم. از جمله غذاهای پر هوادار که باید در راهنمای سفر به سریلانکا بدان توجه داشت، برنج بخار پز یا آب پز به همراه گوشت مرغ، گوساله، گوسفند، ماهی و دیگر خوراک ها است. در ادامه راهنمای سفر به سریلانکا به معرفی بعضی از غذاهای این کشور می پردازیم.

Lamprais

یکی از غذاهای سریلانکا که از آشپزی هلندی تاثیر گرفته، Lamprais است. این غذا برای میهمانی ها تهیه و در برگ موز و در فر پخته می گردد، در واقع پخت این غذا در دو مرحله انجام می گردد که مرحله اول آن به صورت جدا و مرحله بعد آن در برگ موز است. مراحل پخت این غذا نسبتا طولانی بوده و مواد تشکیل دهنده آن بادمجان، گوشت و انواع سبزیجات هستند.

Kottu

پایه این غذا تخم مرغ، گوشت و نان godhamba roti بوده و هر کسی با توجه به سلیقه خودش می تواند پنیر را اضافه یا حذف کند.

Kool

اگر از علاقمندان به غذاهای دریایی هستید، غذای کول را در راهنمای سفر به سریلانکا به شما پیشنهاد می کنیم. پایه این غذا از انواع آبزیان بوده و در کنار آن لوبیا، اسفناج و آلو بکار برده می گردد.

Hoppers

هوپرز دارای دو نوع شیرین و شور است که در نوع شور آن از شیر و تخم مرغ استفاده می گردد. خمیر این غذا از آرد برنج، ادویه جات و شیر نارگیل تهیه و بعد سرخ یا بخار پز می گردد. در کنار این غذا پیاز قرمز و سس lunu miris ارائه شده که بی نظیر هست.

Roti

یکی از نان هایی که در سریلانکا تهیه شده و انواع مختلفی دارد، روتی است. روتی نان صاف و بدون حجمی بوده که از انواع آن می توان به نان نارگیلی، فلفلی اشاره نمود.

Bibikkan

در قسمت های ساحلی جزیره سریلانکا، کیکی به نام Bibikkan پخته می گردد که مواد تشکیل دهنده آن، آرد گندم، نارگیل و شیره نارگیل است.

Pushnambu

یکی دیگر از کیک های سریلانکا Pushnambu بوده که از آرد گندم و شیره نارگیل تشکیل شده است.

kevum

یک نوع دسر معروف در سریلانکا، کووم است. این نوع دسر انواع مختلفی دارد، پایه آن از آرد برنج و شیره قند تشکیل شده و در روغن سرخ می گردد.

Aluwa

یکی از شیرینی های معروف که آن را شبیه الماس تهیه می نمایند، Aluwa بوده که ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد برنج است.

Kokis

یکی از شیرینی های سریلانکایی که مانند بیسکوئیت تهیه می گردد، Kokis بوده که از شیر نارگیل و آرد برنج تشکیل شده است.

جاهای دیدنی سریلانکا

معبد طلایی دامبولا

در نزدیکی شهر کلمبو، معبدی به نام معبد طلایی دامبولا وجود دارد. در واقع، این معبد مجموعه ای از معابد در غار بوده که قسمت های دیدنی آن در 5 غار از 80 غار واقع شده است. این غار معبد به ثبت یونسکو رسیده است. در این غارها، مجسمه ها و بعلاوه نقاشی هایی را که بر روی دیوار کشیده شده اند، می بینیم که در نوع خود بسیار مجذوب کننده هستند. مجسمه ها و بعلاوه نقاشی های این غار معبد مربوط به گاتاما بودا، الهه ها، خداها و بعلاوه پادشاهان سریلانکا هستند. تعداد کل این مجسمه ها که یکی از جاهای دیدنی سریلانکا به شمار می آیند، به 160 عدد می رسد و نقاشی ها به طور کلی 2100 کیلومتر مربع مساحت دارند. در این غارها اسکلت هایی متعلق به 2700 سال پیش پیدا شده که نشان می دهند مردم این منطقه در ابتدا در این غارها زندگی می کردند.

قله آدم

در منطقه ها مرکزی جزیره سریلانکا، کوهی با ارتفاع 2243 متر وجود دارد که نام آن قله آدم یا سری پاداست. نام دیگر این قله که یکی از جاهای دیدنی سریلانکا هست، کوه پروانه بوده که به زبان مردم این جزیره Samanalakanda می گردد. علت آنکه این کوه را جای پای مقدس می دانند، از نظر هر کدام از ادیان فرق دارد. همه ادیان معتقدند که این سطح صاف جای پای فردی بوده است. بودایی ها به بودا، هندوها به شیوا، مسیحیان به سنت توماس و مسلمانان به حضرت آدم معتقدند. این کوه به علت اعتقادات مذهبی مردم، از اهمیت و معروفیت بسیاری برخوردار شده که در این میان بودایی ها آن را بسیار مقدس تر می دانند. برای رسیدن به قله، 6 مسیر پیاده روی در نظر گرفته شده که تمامی این مسیرها دارای روشنایی هستند و به همین دلیل شب ها نیز پیاده روی در این منطقه مجذوب کننده خواهد بود.

معبد سری دالادا مالیگاوا

در شهر کاندی و در مجموعه کاخ پادشاهی که مربوط به امپراطوری این شهر بوده، معبد دندان مقدس یا سری دالادا مالیگاوا واقع شده است. نام این معبد از دندان بودایی گرفته شده که در این معبد واقع شده است. در گذشته گفته می شد این دندان در دست هر کسی باشد، او در این کشور حکومت می نماید، از همین رو این دندان بسیار مقدس دانسته می شد. در این معبد مقدس، مراسم های مذهبی مختلفی در طول روز و بعلاوه در روزهای خاصی انجام می شوند که یکی از این مراسم ها مربوط به شستن دندان بودا بوده که هر هفته چهارشنبه ها انجام می گردد. آبی که با آن دندان شسته می گردد، معطر بوده و بین مردم پخش می گردد. بعد از مرگ بودا هر عضو از بدنش را به یک کشور داده اند و به همین علت یکی از دندان های او به سریلانکا آورده شد. در سال 1998 میلادی به علت بمب گذاری که انجام شد، قسمتی از این معبد که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی سریلانکا هست، تخریب اما بعد به طول کامل بازسازی شد.

سیگیرییا

در حوالی شهر دامبولا، منطقه باستانی و صخره ای به نام سیگیرییا که یکی از جاهای دیدنی سریلانکا بوده، وجود دارد. سیگیرییا در زمان پادشاهی کاسیاپا مرکز او به حساب می آمد. کاسیاپا در قسمت بالاتر این منطقه، کاخی با فضای درونی بسیار زیبایی بنا کرد. در این منطقه یک ستون صخره ای با ارتفاع 200 متر وجود دارد که بر دیگر قسمت های منطقه مشرف است. دروازه ای به نام سیگیرییا در این منطقه وجود داشته که در واقع نام این منطقه از این دروازه گرفته شده است. بعد از مرگ کاسیاپا، این شهر صخره ای خالی شد و بعد به عنوان صومعه بودایی ها تغییر کاربری داد. این منطقه تاریخی را می توان یکی از شاهکارهای شهرسازی در گذشته دانست و از همین رو در یونسکو به ثبت رسیده و دارای ارزش بسیاری است.

پارک ملی Udawalawe

یکی دیگر از منطقه ها حفاظت شده برای حیوانات وحشی که در راهنمای سفر به سریلانکا باید بدان توجه داشته باشید، پارک ملی Udawalawe است. این پارک ملی تا مرکز، 165 کیلومتر فاصله و در مرز دو استان Uva و Sabaragamuwa واقع شده است. این پارک ملی، محل حفاظت از حیوانات به خصوص فیل های سریلانکایی و پرنده های آبی است. در گذشته، این منطقه جایی برای کشاورزی تناوبی بوده و بعد به پارک ملی و جایی برای حفاظت از حیوانات وحشی تبدیل شد. امروزه گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه طبیعی که یکی از جاهای دیدنی سریلانکا هست، به این منطقه می آیند.

پارک ملی یالا

در قسمت جنوب شرقی جزیره سریلانکا و در 300 کیلومتری مرکز، یکی از بزرگترین پارک های ملی این کشور به نام یالا واقع شده است. این پارک ملی از نظر وسعت در رده دوم قرار داشته و در واقع مساحت آن 979 کیلومتر مربع است. در پارک ملی یالا حیوانات وحشی بسیاری وجود دارند و به همین علت از اهمیت و معروفیت بسیاری برخوردارند. این پارک جز منطقه ها حفاظت شده حیات وحش بوده و این موضوع از سال 1900 میلادی آغاز شده است. در این پارک ملی که یکی از جاهای دیدنی سریلانکا بوده، حیواناتی مانند پلنگ های سریلانکایی، پرندگان آبی، فیل های سریلانکایی وجود دارند و تعداد گونه های پستانداران به 44 و تعداد گونه های پرندگان به 215 می رسند. با توجه به وسعت بسیار زیاد، این پارک به 5 بخش تقسیم شده که از این 5 بخش تنها دو بخش آن برای افراد عادی مجاز به بازدید است.

پرورشگاه فیل پیناوالا

در سال 1975، مجموعه ای برای حفاظت و نگهداری از فیل هایی که از پدر و مادر خود دور افتاده و بدون غذا در جنگل رها شده بودند، ساخته شد. البته در ابتدا این پرورشگاه در پارک ملی ویلپاتو (Wilpattu) بود و بعد به جای فعلی خود آورده شد. موسس این مجموعه، دپارتمان حفاظت از حیات وحش کشور سریلانکا است. برای بازدید از این پرورشگاه باید بلیت تهیه کرد که پول های بدست آمده از این راه، تنها صرف فیل هایی که در این مکان هستند، می شوند. طبق آمار سال 2011 در این پرورشگاه 88 فیل موجود بوده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1398

به "راهنمای سفر به سریلانکا، جزیره ای زیبا در قاره آسیا (تور سریلانکا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به سریلانکا، جزیره ای زیبا در قاره آسیا (تور سریلانکا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید