غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی نظیری از غذاهای دریایی

به گزارش چه خبر آنلاین، استان هرمزگان از استان های جنوبی ایران با شهرهای زیبا است که در جوار خلیج همواره فارس واقع شده است و بعلاوه با توجه به شرایط اقلیمی، تنوع بسیاری در غذاهای مختلف به خصوص غذاهای دریایی دارد.

غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی نظیری از غذاهای دریایی

سفر به شهرهای جنوبی ایران سفری پر از خاطرات و مزه های بی نظیر است که چشیدن غذاهای محلی لذت سفر را دوچندان می نماید. استان هرمزگان به علت شرایط خاص آب و هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه های این منطقه هندی است و گاها تاثیر بسیاری از غذاهای هندی نیز داشته است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون گرمی که دارد، با غذاهای خوش طعم و به خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس های مختلف با نان های گرم از مهمانان خود پذیرایی می نماید؛ در این مقاله با ما همراه باشید تا با غذاهای این استان آشنا شویم.

مهیاوه

یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان مهیاوه است که نوعی سس محسوب می گردد. به این غذا مهیابه یا مهوه هم می گویند و از دو کلمه ماهی و آب در زبان محلی به وجود آمده است. این غذا از ماهی به نام موتو یا ساردین درست می گردد و طعمی نمکی و تند دارد. برای درست کردن این غذا پودر ماهی موتو را با زرد چوبه، فلفل، گشنیز و خردل مخلوط می نمایند و همراه نمک در ظرفی ریخته و ظرف را محکم می بندند و به مدت یک ماه در آفتاب قرار می دهند تا آماده گردد. مهیاوه را همراه با برنج یا با نان سرو می نمایند و بعلاوه گاها در عنوان صبحانه، جایگزین پنیر استفاده می گردد.

ماهى برشته یا کباب ذغالی

ماهی برشته یکی از غذاهای محلی جزیره قشم است. برای درست کردن این غذا از ماهی های ساردین، گاریز، بیاح، سنگسر، سرخو، هور و زرده استفاده می نمایند. در روش پخت آن ابتدا داخل شکم ماهی های بزرگ تر را خالی می نمایند و با سبزی های معطر، پیاز و ادویه پر می نمایند و روی یک ظرف با شعله آتش مستقیم قرار می دهند. ماهی های کوچک تر مانند ساردین را به طور درسته می پزند. در طبخ آن ماهى ها را حداقل یک ساعت جلوتر نمک زده تا کاملا نمک را به خود جذب کند و بعلاوه ورقه فلزى که ماهی روی آن قرار می گیرد، باید کاملا داغ باشد؛ در غیر این صورت پوست ماهى به ورقه فلزى مى چسبد و کنده مى گردد.

دوپیازه میگو

خوراک دوپیازه میگو از غذاهای جزیره قشم است. این غذا از میگو، پیاز، رب و ادویه درست می گردد. این غذا را هم میتوان با برنج سرو کرد و هم با نان.

برنج دیشو

این برنج یکی از غذاهای محلی هرمزگان است و با شیره خرما درست می گردد. در این غذا برنج با شیره خرما دم می کشد؛ این برنج را همراه با ماهی می خورند. در این برنج از شیره خرما استفاده می نمایند، چون ماهی طبع سرد دارد و خرما طبع گرم و اثر هم را خنثی می نمایند.

هزاری

یکی دیگر از غذاهای شهر بندرعباس هزاری است. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، ماهی، پیاز طلایی شده، فلفل دلمه ای و پودر لیمو است.

نان توموشی

قشمی ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می پزند. در این نان تخم مرغ و پنیر می ریزند که هم زمان با نان می پزد و اغلب با مهیاوه این نان را سرو می نمایند.

بلالیت

بلالیت از غذاهای محلی شهر بندرعباس و بوشهر است. این غذا از ماکارونی، شکر یا شیره خرما، گلاب، روغن، هل درست می گردد. بسیاری بلالیت را به عنوان وعده ای در صبحانه سرو می نمایند و غذایی مقوی به شمار میرود و گاها برای خوش رنگ و خوش طعم شدن آن از زعفران نیز استفاده می نمایند.

نان چم چمو

این نان خوش طعم یکی از نان های محلی جزیره قشم است که به آن نان تخم مرغی نیز گفته می گردد. برای درست کردن این نان از آرد، روغن، تخم مرغ و شکر استفاده می گردد. این نان را معمولا در صبحانه می خورند. نان چم چمو یکی از نان های معروف قشم است که قدمت بسیار زیادی دارد و از غذاهای سنتی قشم نیز به شمار می رود.

سوراخ یا سوراغ

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی مردم استان هرمزگان است که البته باید آن را نوعی دسر نامید؛ چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده و همراه غذای اصلی میل می گردد. سوراغ یک نوع خورشت بندری است که قدمت هزار ساله دارد. در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج (برای ای نکه خوشبو گردد) را با نمک زیاد در ظرفى که درب آن محکم بسته گردد، به مدت 10 روز می گذارند که غلیظ گردد. سپس ماهى هاى مانده را در این محلول زده و دوباره در ظرف مى ریزند. سوراغ در شکل های مختلفی مصرف می گردد؛ آن را روی نان مالیده و سرو می نمایند یا به عنوان مواد استبلی با برنج دم نموده و نوش جان می نمایند.

زیبون

برای تهیه این غذا سیب زمینی ها را درشت و خلالی سرخ می نمایند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه نموده و در روغن سرخ می نمایند. پیاز خردشده را در گوجه فرنگی رنده شده تفت می دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان محلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می گذارند تا دم بکشد.

موفلک

این غذا از غذاهای محلی قشم است. برای طبخ این غذا گندم دلانده (گندم یا جو پرک شده) را در دیگ برشته مى نمایند تا رنگ آن قهوه اى گردد. و سپس با ماهی مخصوص جنوب که استخوان و پوستش جداشده و با پیاز تفت داده شده دم می نمایند. در حال دم کشیدن مقدارى تخم گشنیز و ادویه هندی به آن اضافه می گردد.

هوارى

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می نمایند. سپس ماهی را نیز به سبزی ها اضافه می نمایند تا سرخ گردد و فلفل، ادویه و زردچوبه را می افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنج را با مواد سرخ شده دم می نمایند. برای تهیه هواری به جای ماهی از میگو نیز می توان استفاده کرد.

ترشی انبه

ترشی انبه از ترشی های مخصوص هرمزگان است که در میناب و رودان متداول است و به دو صورت ترشی انبه چغاله یا انبه نارس سالم تهیه می گردد. برای تهیه این نوع ترشی، تمبر هندی را با زردچوبه و انبه و رب گوجه فرنگی، به شیره تمبر هندی اضافه می نمایند، همه مواد را با سرکه ترکیب نموده و برای مدتی در ظرفی با در محکم نگهداری می نمایند تا حاضر گردد.

مالوکی

نوعی شیرینی سنتی در استان هرمزگان است که از ترکیب ماست، تخم مرغ، آرد و پودر قند تهیه می گردد. زرده های تخم مرغ و روغن ذوب شده را با هم ترکیب نموده و آرد را کم کم به آن اضافه می نمایند و خمیر به دست آمده را در نایلون قرار می دهند و نزدیک به دو ساعت آن را استراحت می دهند؛ سپس خمیر را به شکل دایره های کوچک درآورده و در روغن فراوان سرخ می نمایند و بعد از آن که روغن اضافی آن را گرفتند، در پودر قند غلتانده و سرو می نمایند.

اگر برای سفر به قشم برنامه ریزی می کنید، برای کاهش هزینه های سفر و انتخابی مقرون به صرفه و آگاهانه، می توانید به یاری موتور جستوی تور خبرنگاران، مقرون به صرفه ترین تور قشم را پیدا نموده و تور مدنظرتان را از فروشنده های معتبر بخرید.

تور قشم مقرون به صرفه

منبع: کجارو / کافه گردش / farhangkade.ir
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1184

به "غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی نظیری از غذاهای دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی نظیری از غذاهای دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید