2 طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شب یلدا با شیر و بدون شیر

به گزارش چه خبر آنلاین، چطور برای شب یلدا ژله هندوانه قالبی درست کنیم؟ درست کردن انواع شیرینی و دسرهای خوشمزه یلدایی با تم های مخصوص شب یلدا بسیار مرسوم است. طرز تهیه انواع ژله و و شیرینی و هم نقش مهمی در دارد. در این مقاله طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر برای شب یلدا به 2 روش و فوت و فن های درست کردن ژله با شیر را از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران بخوانید.

2 طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شب یلدا با شیر و بدون شیر

طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر برای شب یلدا

مدت زمان انتظار برای آماده شدن ژله هندوانه قالبی: 7 تا 8 ساعت

مواد لازم برای طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر

  • پودر ژله قرمز (آلبالو یا توت فرنگی): 2 بسته
  • پودر ژله لیمو: 1 بسته
  • پودر ژله آلوئه ورا: 1 بسته
  • شیر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی + 4 قاشق غذاخوری
  • چیپس شکلاتی اشکی: به مقدار لازم
  • رنگ سبز خوراکی: به مقدار لازم (اختکمک)

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه قالبی با شیر

برای درست کردن ژله هندوانه با شیر باید ابتدا لایه های ژله را درست کنید و بین آن ها لایه پاناکوتا را قرار دهید. بعد از آماده کردن هر بخش، نیاز به مدت زمانی است که لایه ها فرم بگیرند و ببندند. پس مدت زمان انتظار برای درست کردن ژله هندوانه زیاد است و به حدود 8 ساعت می رسد.

اما نتیجه نهایی بسیار مجذوب کننده و دوست داشتنی خواهد بود. برای تهیه این ژله هندوانه برای شب یلدا، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ژله هندوانه را درست کنید

برای طرز تهیه ژله هندوانه قالبی برای دسر شب یلدا ابتدا 2 بسته ژله توت فرنگی را در یک کاسه پیرکس بریزید. 2 و 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار آب داغ به آن اضافه کنید. سپس کاسه را بالای بخار کتری بگیرید و به روش بن ماری خوب هم بزنید تا ژله کاملا در آب حل شود. می توانید برای حل شدن بهتر، پودر ژله را برای 1 تا 2 دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید.

مرحله دوم: شیر را به ژله اضافه کنید

ژله را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود. سپس چند قاشق شیر را که به دمای محیط رسیده است، به ژله خنک شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. این کار موجب می شود تا رنگ ژله کمی مات شود. اگر دوست دارید ژله شما براق باشد، می توانید ژله هندوانه بدون شیر و فقط با اضافه کردن آب درست کنید.

مرحله سوم: قالب ژله را چرب کنید

در این مرحله از طرز تهیه ژله هندوانه، قالب مخصوصی را که برای ژله آماده کرده اید، با برس کمی چرب کنید. ژله را داخل قالب روغنی بریزید و در یخچال قرار دهید تا در فرصتی که ژله دوم را آماده می کنید، نیم بند شود و خودش را بگیرد.

مرحله چهارم: لایه پاناکوتا را برای قسمت میانی ژله هندوانه درست کنید

برای درست کردن این مرحله از ژله هندوانه، باید قسمت سفید ژله را آماده کنید. این ژله سفید در واقع لایه پاناکوتا ژله است. برای این کار یک بسته پودر ژله آلوئه ورا را با نصف لیوان آب داغ ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

ژله را برای چند دقیقه به حال خود رها کنید تا خنک شود. سپس 1 لیوان شیر را که به دمای محیط رسیده است، به ژله اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از اینکه ژله قرمز نیم بند شد، مایه پاناکوتا را به آرامی داخل قالب و روی ژله قرمز بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم: ژله لیمو را درست کنید

برای درست کردن لایه سبز ژله هندوانه شب یلدا باید ژله لیمو را با 1 و 1/4 لیوان فرانسوی دسته دار مخلوط کنید و به روش بن ماری یا قرار دادن داخل مایکروویو خوب حل کنید. تا زمانی که ژله داغ است چند قطره رنگ سبز خوراکی به ژله استفاده کنید تا پر رنگ تر شود.

حالا به مقدار 4 قاشق غذاخوری شیر که به دمای محیط رسیده را به ژله اضافه کنید. در نهایت بعد از این که ژله آماده شد و بعد از گذشت حداقل 5 ساعت، ژله را داخل ظرف مناسب برگردانید. سپس چیپس های شکلاتی را با دقت روی ژله قرار دهید تا شکل هسته هندوانه بگیرند.

مرحله ششم: ژله هندوانه قالبی را تزیین کنید

برای تزیین ژله هندوانه شب یلدا می توانید به جای چیپس شکلاتی از شکلات آب شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید شکلات آب شده را با دقت به شکل دانه های هندوانه روی ژله قرار دهید و با خلال دندان به آن فرم دهید.

بیشتر بخوانید: چرا شب یلدا هندوانه می خوریم؟

طرز تهیه پاناکوتای میانی برای ژله هندوانه به روش دیگر

زمان آماده سازی و تهیه ژله هندوانه: 10 دقیقه

مواد لازم در طرز تهیه پاناکوتا برای لایه میانی ژله

  • شیر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر: 9 قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چای خوری
  • خامه: 200 گرم
  • پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه پاناکوتا برای لایه میانی ژله

پاناکوتا یکی از انواع دسرهایی است که برای فیلینگ دیگر دسرها یا برای لایه روی برخی دسرها استفاده می شود. برای تهیه پاناکوتا نیاز به مواد ساده ای دارید و در زمان کمی نیز درست می شود. ما روش زیر پاناکوتا را تهیه کرده ایم ولی شما می توانید در از مواد دیگری می توانید استفاده کنید که طعم های بیشتری را هم تجربه کنید. برای تهیه این پاناکوتا، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن ژلاتین با آب

برای درست کردن پاناکوتا، پودر ژلاتین را در یک لیوان یا کاسه پیرکس بریزید و 5 قاشق آب سرد به آن اضافه کنید. ژلاتین و آب را مخلوط کنید و بعد روی حرارت بخار آب به روش بن ماری قرار دهید تا رنگ شفاف پیدا کند. مراقبت باشید که هیچ تکه حل نشده ای در آن باقی نماند و ژلاتین کاملا حل شود.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن شیر و خامه پاناکوتا

شیر را در ظرف مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. همین که روی آن حباب تشکیل شد، قبل از این که شروع به جوشیدن کند، شکر و وانیل را اضافه کنید تا مواد حل شوند. خامه را در همین مرحله اضافه کنید و به هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله سوم؛ مخلوط کردن همه مواد و آماده کردن پاناکوتا

در این مرحله ژلاتین شفاف شده به روش بن ماری را هم به سایر مواد اضافه کنید. تمام مواد پاناکوتا را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. بعد از یکدست شدن مایه پاناکوتا آن را کنار بگذارید تا خنک شود. حالا پاناکوتا را به عنوان لایه دوم روی لایه ژلاتینی ژله هندوانه بریزید و صبر کنید تا خودش را بگیرد. سپس به همان ترتیب گفته شده در بالا ژله لیمو را هم اضافه کنید.

فوت و فن های طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا

*برای طرز تهیه ژله هندوانه با شیر می توانید در همه مراحل بخشی از آب جوش را حذف کنید و به همان مقدار شیر اضافه کنید.

*هرگز از شیر سرد برای طرز تهیه ژله هندوانه استفاده نکنید، چون این کار باعث می شود ژله در نهایت بریده و خراب شود.

*یک فوت و فن طرز تهیه ژله هندوانه با شیر این است که در صورت حذف آب از مواد لازم ژله، به همان مقدار شیری را که به دمای محیط رسیده است، بعد از سرد شدن ژله به آن اضافه کرده و به جای ژله هندوانه، پاناکوتا هندوانه درست کنید.

*یک روش مجذوب کننده دیگر، درست کردن ژله هندوانه شب یلدا در پوست لیمو است. برای این کار می توانید مغز داخل لیمو را تخلیه کنید و ژله قرمز را داخل آن بریزید. بعد از چند ساعت که ژله آماده شد، به آرامی آن را برش دهید. سپس ژله را با سیاه دانه یا کنجد سیاه تزئین کنید. می توانید با همین روش ژله در پوست هندوانه کامل یا برش های پوست هندوانه را نیز آماده کنید.

*برای خارج کردن ژله از ظرف، بعد از این که ژله خودش را گرفت، با چاقو کناره های ظرف را جدا کنید. چند دقیقه ظرف را در یک قابلمه آب جوش قرار دهید. یک دیس را روی آن قرار دهید و ظرف ژله را برگردانید.

سپس چاقو را خیس کنید. با چاقوی خیس، یک قاچ از ژله را برش بزنید و کمی آن را بیرون بکشید تا لایه های داخلی ژله معین شود. در نهایت مقداری رنگ خوراکی سبز را حل کنید و با براش روی ژله بریزید تا رنگ سبز پررنگ تر شود.

*از قالب های مختلف می توانید برای درست کردن ژله هندوانه شب یلدا استفاده کنید. از لیوان های یک بار مصرف که نیاز به خارج کردن ژله نباشد هم می توانید کمک بگیرید.

*در طرز تهیه ژله هندوانه طبیعی می توانید به جای آب یا شیر از آب طبیعی هندوانه استفاده کنید. این کار موجب می شود تا ژله شما مزه طبیعی هندوانه به خود بگیرد و خوش رنگ تر شود.

*در طرز تهیه ژله یلدا به شکل هندوانه می توانید ژله ها را داخل جام به صورت ژله هندوانه لیوانی شب یلدا یا ظروف بستنی خوری آماده کنید و هر ظرف را به صورت جداگانه تزئین نمایید و برای یک نفر سرو کنید. می توانید مقاله را مطالعه کنید.

*برای هسته های هندوانه در طرز تهیه ژله هندوانه، از شکلات چیپسی استفاده کنید. البته استفاده از اسمارتیز با رنگ تیره نیز متداول است.

ژله در لیست دسرهای محبوب شب یلدا

ژله ها از جمله بهترین، آسان ترین و در عین حال کم هزینه ترین دسرهای شب یلدا به حساب می آیند که به راحتی و با مواد بسیار ساده ای می توانید برای مهمانی شب یلدا درست کنید. ژله هندوانه یکی از محبوب ترین ژله های یلدایی است که می تواند به سفره یلدا حسابی جلوه خاص و زیبایی بدهد و آن را مجذوب کننده تر کند. این ژله های مخصوص شب یلدا را می توانید در قالب های یک نفره و به تعداد افراد درست کنید.

سوالات متداول

از چه ژله ای برای طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا استفاده کنیم؟

برای درست کردن ژله، می توانید از انواع مختلف ژله که رنگ قرمز و سبز دارند استفاده کنید. برای این که رنگ ژله ها پررنگ تر شود، از مقداری رنگ خوراکی هم می توانید کمک بگیرید.

ژله هندوانه یلدایی با شیر درست می شود یا آب؟

این ژله مخصوص شب یلدا را هم می توانید با شیر و هم با آب یا از ترکیب هر دو برای درست کردن آن استفاده کنید.

در طرز تهیه ژله هندوانه ای با شیر چه زمان باید شیر را اضافه کنیم؟

در طرز تهیه ژله هندوانه شب یلدا مجلسی با شیر ابتدا باید ژلاتین را با آب ترکیب کنید. سپس شیر را گرم کنید و قبل از این که به جوش بیاید به آن اضافه کنید. اضافه کردن شیر سرد به ژلاتین موجب بریده شدن آن می شود.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1383

به "2 طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شب یلدا با شیر و بدون شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شب یلدا با شیر و بدون شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید