طرز تهیه تریلیچه (کیک خیس خامه ای کاراملی)؛ دسر خوشمزه ترکی

به گزارش چه خبر آنلاین، تریلیچه نوعی کیک با سس خامه و کارامل است که به کشور ترکیه تعلق دارد این دسر خوشمزه تشکیل شده از یک کیک با بافت اسفنجی است که با سس خامه کاملا مرطوب شده و حالت کیک خیس پیدا می نماید و یک لایه خامه فرم گرفته و سس کارامل هم روی کیک قرار میگیرد و طعم فوق العاده ای به آن می دهد. تریلیچه برای دور همی ها بسیار مناسب است و هم ظاهر زیبایی دارد و هم طعم خامه ای و کاراملی آن مورد پسند همه است و بعلاوه به راحتی میتوان آن را در منزل تهیه کرد و به عنوان دسر یا عصرانه سرو نمود.

طرز تهیه تریلیچه (کیک خیس خامه ای کاراملی)؛ دسر خوشمزه ترکی

با طرز تهیه تریلیچه در خبرنگاران بلاگ همراه ما شوید.

مواد لازم برای کیک تریلییچه:
تخم مرغ5 عدد
شکر1 پیمانه
روغن مایعیک دوم پیمانه
آبیک دوم پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
بکینگ پودر1 قاشق غذا خوری
آرد سه صفریک و نیم پیمانه
مواد لازم برای سس کیک:
خامه صبحانه50 گرم
شیرنصف پیمانه
شکر1 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای سس کاراملی:
شکر1 پیمانه
کره1 قاشق غذا خوری
خامه صبحانه200 میلی لیتر (1 پاکت صورتی)

1- برای آغاز کار اول کیک رو آماده میکنیم همه مواد اولیه کیک رو از قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسن.

بکینگ پودر رو به آرد اضافه و کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارین.

2- سفیده و زرده تخم مرغ ها رو از هم جدا کنید و سفیده ها رو داخل ظرف تمیز و خشکی بریزین و با دور تند همزن حدود دو دقیقه بزنید تا کمی فرم بگیره بعد در حین همزدن شکر رو کم کم به سفیده ها اضافه کنید و هر بار هم بزنید تا کاملا شکر مخلوط بشه و بعد دوباره شکر اضافه کنید.

3- به هم زدن ادامه بدین تا سفیده ها فرم بگیرن و با برگردوندن ظرف از داخل ظرف نریزن. سفیده های فرم گرفته رو کنار بذارین.

زرده های تخم مرغ و وانیل و آب و روغن مایع رو داخل ظرفی

4- با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم بزنید. آرد و بکینگ پودر الک شده رو به مخلوط زرده ها اضافه کنید.

5- و با همزن دستی یا لیسک مخلوط کنید. سفیده های فرم گرفته رو در دو مرحله به مخلوط زرده ها اضافه کنید.

6- و به آرومی با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا یکدست بشه و پف سفیده ها نخوابه.

ظرف پیرکس یا قالب دلخواه (ابعاد ظرف من بیست و پنج در سی و پنج سانتی متر بود) رو با روغن چرب کنید و مایه کیک رو داخلش بریزین.

7- و در فر از قبل گرم شده با دمای صد و شصت درجه سانتی گراد به مدت حدودی پنجاه دقیقه بپزین.

زمان ذکر شده در فر های مختلف متفاوته با یک خلال دندان از قسمت مرکزی کیک تست کنید اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد میتونید کیک رو از فر خارج کنید.

بعد از خارج کردن کیک از فر اجازه بدین کاملا خنک بشه و بعد با چاقو کناره های کیک رو آزاد کنید و کیک رو از ظرف خارج کنید و دوباره داخل ظرف برگردونید این کار رو به این خاطر انجام میدیم که کیک کاملا از قالب جدا بشه و در مرحله نهایی و بعد برش به راحتی از ظرف خارج بشه.

طرز تهیه سس تریلیچه

1- برای تهیه سس کیک خامه و شکر رو مخلوط میکنیم و شیر رو کم کم اضافه میکنیم و هم میزنیم تا کاملا یکدست بشه.

روی کیک رو با یک خلال دندان سوراخ سوراخ میکنیم و سس رو با یاری قلمو به خورد کیک میدیم و کیک رو داخل یخچال بذارین تا سس کاملا جذب کیک بشه.

2- دویست و پنجاه گرم الی سیصد گرم خامه شیرین شده رو از فریزر خارج کنید تا کمی یخش باز بشه و با دور تند همزن بزنید تا کاملا فرم بگیره (حدود ده دقیقه بزنید).

3- و داخل قیف بریزین و روی کیک به صورت روفت و برگشتی بزنید و بعد به یاری پالت یا لیسک خامه رو صاف کنید و کیک رو دوباره داخل یخچال بذارین تا کاملا خودش رو بگیره.

طرز تهیه سس کاراملی تریلیچه

1- برای آماده کردن سس کاراملی شکر رو داخل قابلمه بریزین و روی حرارت کم قرار بدین تا کم کم ذوب بشه.

ذوب شدن و کارامل شدن شکر داخل قابلمه به یکباره اتفاق نمیفته و باید کمی صبر داشته باشین تا شکر روی حرارت کم آغاز به آب شدن کنه و اصلا نباید شکر رو با قاشق مخلوط کنید وقتی قسمتی از شکر کارامل شد قابلمه رو داخل دست حرکت بدین تا شکرهای آب شده با شکرهای کارامل نشده جا به جا بشن و این کار رو هر از گاهی انجام بدین تا در نهایت تمام شکر ها ذوب و کاراملی بشن.

از نکات مهم کارامل کردن شکر اینه که حرارت باید کم باشه چون حرارت بالا باعث میشه شکر قبل از کارامل شدن بسوزه بعلاوه بعد از کارامل شدن شکر نباید اون رو زمان زیادی به تنهایی روی حرارت نگه دارین چون کارامل تیره میشه و طعم تلخی پیدا میکنه یا به اصلاح میسوزه

2- وقتی شکر کاملا کارامل شد از روی حرارت بردارین و با قاشق چوبی هم بزنید و کره رو اضافه کنید و هم بزنید و دوباره روی حرارت کم بذارید و هم بزنید تا یکدست بشه.

3- و بعد از روی حرارت بردارین و خامه صبحانه رو اضافه و مخلوط کنید و دوباره روی حرارت برگردونید.

اگه با اضافه کردن خامه به کارامل مواد کاملا مخلوط نشدن و تمام یا قسمتی از کارامل بست نگران نباشین فقط حرارت رو در کمترین حالت قرار بدین و در قابلمه رو بذارین تا کارامل بسته شده کم کم آب بشه و فقط هر از گاهی در قابلمه رو بردارین و مواد رو با همزن دستی مخلوط کنید.

بعد از یکدست شدن خامه و کارامل مواد رو روی حرارت هم بزنید تا خوش رنگ و یکدست بشه.

اگه غلظت سس کارامل در نهایت خیلی زیاد شد میتونید کمی شیر اضافه و مخلوط کنید.

سس کارامل رو از روی حرارت بردارین و اجازه بدین از حرارت بیفته اما خیلی خنک نشه چون سفت میشه.. سس کاراملی رو روی لایه خامه بریزین و با حرکت دادن ظرف کارامل رو روی خامه پخش کنید.

برای تزئین روی کارامل مقداری از خامه فرم گرفته رو با شیر روان تر کنید و داخل قیف بریزین و به صورت خط های افقی روی سس کارامل بزنید و با یک خلال دندان به صورت رفت و برگشتی بکشید تا طرح شکل بگیره و ظرف رو داخل یخچال بذارین تا کیک خودش رو بگیره و بعد برش بزنید و سرو کنید.

نکات تهیه تریلیچه:

  • برای تزئین روی کارامل میتونید به جای خامه کمی کرمفیل وانیلی رو با شیر روان کنید و بهره ببرید.
  • اندازه استفاده از سس دلخواهه و اگه دوست داشتین میتونید کمتر یا بیشتر بهره ببرید.
  • برای کارامل کردن شکر از قابلمه هایی با دیواره ضخیم بهره ببرید تا شکر زود نسوزه.
  • فرم گرفتن سفیده تخم مرغ نقش بسیار مهمی در بافت رولت داره برای اینکه سفیده به خوبی فرم بگیره باید کاملا خالص و بدون چربی باشه از اونجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربیه باید موقع جدا کردن سفیده و زرده خیلی مراقب باشیم.
  • پره های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشه.
  • جنس ظرفی که برای فرم دادن سفیده استفاده میکنیم بسیار مهمه ظرف های پلاستیکی چربی رو به خودشون جذب میکنن و خیلی وقت ها این چربی داخل منافذ ظرف میمونه و با شستن از بین نمیره و مانع از فرم گرفتن سفیده میشه بهتره از ظرف شیشه ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده بشه.
  • بعلاوه بهتره ظرف مورد نظر و پره های همزن رو قبل از استفاده به خوبی با صابون شستشو بدیم تا کاملا تمیز باشن و اجازه بدیم کاملا خشک بشن و رطوبت نداشته باشن و بعد مورد استفاده قرار بدیم.
  • موقع همزدن سفیده های تخم مرغ همزن رو از یک جهت حرکت بدین مثلا در جهت عقربه های ساعت چون عوض کردن مداوم جهت هم زدن باعث میشه سفیده به خوبی فرم نگیره.
  • در صورت دلخواه میتونید یک قاشق شکر مربوط به سس کیک رو حذف کنید.

امیدوارم از طرز تهیه تریلیچه خوشتان آمده باشد. برای سرویس آشپزی به مجله ما سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1128

به "طرز تهیه تریلیچه (کیک خیس خامه ای کاراملی)؛ دسر خوشمزه ترکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه تریلیچه (کیک خیس خامه ای کاراملی)؛ دسر خوشمزه ترکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید