گفت وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی

به گزارش چه خبر آنلاین، وزرای امور خارجه روسیه و سوریه، مسائل مربوط به این کشور عربی، از جمله نتیجه نشست بین المللی در قالب آستانه در سوچی و فرایند حل و فصل سیاسی و فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه را آنالیز کردند.

گفت وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و فیصل المقداد همتای سوری وی روز چهارشنبه در مکالمه ای تلفنی، نتایج نشست بین المللی درباره سوریه در قالب آستانه را مورد بحث و آنالیز قرار دادند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: وزرای خارجه دو کشور در این گفت وگوی تلفنی به گفتگو درباره فرایند توسعه اوضاع در سوریه و پیرامون آن پرداختند. توجه اصلی مذاکرات به روی نتیجه نشست بین المللی درباره سوریه معطوف بود که در قالب آستانهروزهای سه شنبه و چهارشنبه (16 و 17 فوریه) برگزار گردید و طی آن وظایف پیش روی طرفین برای پیشبرد فرایند حل و فصل سیاسی اوضاع در این کشور، بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، از جمله به وسیله فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه، مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

طبق این اطلاعات، لاوروف مواضع غیر قابل تغییر مسکو در این زمینه و حمایت از احترام بدون قید و شرط از استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و حق قانونی مردم این کشور برای معین مستقل آینده کشورشان را مورد تأیید قرار داد. علاوه بر این، لاوروف و المقداد استفاده از تحریم های غیرقانونی و یکجانبه علیه دمشق و برخوردهای سیاسی با موضوع ارائه کمکهای انسان محبت آمیز به سوریه و همچنین ادامه حضور نظامی غیرقانونی خارجی در خاک این کشور را محکوم کردند.

وزارت خارجه روسیه در خاتمه اضافه نمود، دو مقام بلندپایه دیپلماتیک همچنین تمایل مسکو و دمشق برای ادامه تقویت همکاری های دوجانبه، از جمله در مورد بازسازی زیرساختارهای اجتماعی و مالی سوریه، بازگشت پناهجویان سوری و آوارگان داخلیآوارگان به خانه های خود و همچنین مبارزه با تروریسم و گسترش ویروس کرونا در این کشور را مورد تأکید قرار دادند.

وزرای خارجه روسیه و سوریه، در این مکالمه بعضی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی را نیز آنالیز نموده و سیاست دو کشور درباره آنها را هماهنگ کردند.

نخستین دیدار وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه

علاوه بر این، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که سرگئی لاوروف امروز (پنج شنبه) با گیر پدرسن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که به منظور شرکت در نشست بین المللی درباره سوریه به روسیه سفر نموده، دیدار و مذاکره خواهد نمود. این نخستین دیدار دو مقام در امسال میلادی است. لاوروف و پدرسون، آخرین بار در ماه نوامبر سال 2020 (اواخر پاییز گذشته) در مسکو با یکدیگر دیدار نموده بودند.

به گفته زاخارووا، در جریان این دیدار مسائل مربوط به حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه، از جمله فعالیت کمیته قانون اساسی این کشور در ژنو و همچنین نتیجه نشست بین المللی سوچی درباره سوریه مورد آنالیز طرفین قرار خواهد گرفت. این مذاکرات در پشت درهای بسته انجام می گردد و کنفرانس مطبوعاتی در خاتمه آن برنامه ریزی نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 701

به "گفت وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه سوریه درباره نتیجه نشست سوچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید