پشت پرده مخالفت روسیه با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران- روسیه با طرح آمریکا برای جلوگیری از برطرف تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به شدت مخالفت نموده است. اگر چه به خاطر روابط نزدیک روسیه با ایران، این مخالفت بدیهی است، اما مخالفت روسیه، منافعی برای این کشور دارد.

پشت پرده مخالفت روسیه با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در حالی که بیش از پنج ماه تا انقضای تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده است، دولت آمریکا از هم اکنون برای تمدید این تحریم ها به تکاپو افتاده و برای جلوگیری از برطرف آن ها در شورای امنیت لابی گری می نماید. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیرا در یادداشتی گفته است آمریکا به هر صورتی تحریم های تسلیحاتی ایران را تمدید خواهد نمود.

به گفته هوک، آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی، پیش نویس قطعنامه ای را تهیه نموده و آن را به شورای امنیت خواهد برد. اگر این قطعنامه وتو گردد، آمریکا ادعا خواهد نمود که هنوز حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد و با بازگرداندن کل تحریم های سازمان ملل علیه ایران، از برطرف تحریم های تسلیحاتی جلوگیری خواهد نمود.

اولین کشور عضو دائمی شورای امنیت که با صراحت و قاطعانه با این طرح آمریکا مخالفت کرد، روسیه بود. روسیه گفته است ادعای آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه هیچ وجاهت قانونی ندارد. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی پیش بینی نموده اند که روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را وتو خواهد نمود.

فروش سلاح

به هر حال، بحث و جدل سیاسی و حقوقی درباره کوشش آمریکا برای جلوگیری از برطرف تحریم های تسلیحاتی ادامه دارد و هنوز واقعا معلوم نیست که این بحث و جدل به کجا خواهد رسید. اما موضع قاطعانه روسیه در مخالفت با طرح تحریمی آمریکا علیه ایران قابل توجه است. اگر چه با توجه به روابط بسیار نزدیک سیاسی میان ایران و روسیه، مخالفت کاخ کرملین با طرح کاخ سفید علیه ایران کاملا بدیهی به نظر می رسد، اما روسیه در این مخالفت، منافع قابل توجهی دارد. روسیه به وضوح درباره فروش سلاح به ایران پس از انقضای تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور ابراز امیدواری نموده است.

بیشتر بخوانید:

برجام در خط خاتمه؛ پشت پرده چه خبر است؟

سناریوهای نبرد حقوقی ایران و آمریکا بر سر تحریم های تسلیحاتی

محافل رسانه ای روسیه این روز ها امکان فروش تسلیحات روسی به ایران بعد از انقضای تحریم های سازمان ملل را آنالیز می نمایند. در همین رابطه، روزنامه سفوبودنایا بریسا اخیرا طی گزارشی با اشاره به اینکه بعد از انقضای تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، این کشور برای واردات سلاح دیگر به اجازه شورای امنیت نیازی نخواهد داشت، از قول کارشناسان روسی نوشت که ایران به خرید تسلیحات روسی علاقمند بوده است.

در این گزارش که تحت عنوان ایرانیان برای خرید اس-400 به مسکو می آیند در وبگاه شبکه دولتی روسیا الیوم بازنشر شده، آمده است که ایران از دیرباز به خرید جنگنده های سو-30، تانک های تی-90، موشک های ضدکشتی باستیون، سامانه پدافند موشکی اس-400 و تسلیحات دیگر ابراز تمایل نموده است.

پیش از این، مقامات رسمی روسیه نسبت به فروش سلاح به ایران بعد از انقضای تحریم های سازمان ملل ابراز تمایل نموده بودند. در نوامبر 2019، دیمیتری شوگائف، رئیس سازمان فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه، به خبرگزاری ریا نووستی گفته بود که کشورش آماده فروش سلاح به ایران بعد از انقضای تحریم های سازمان ملل است. وی توضیح داد: طرف روسی آماده است در مورد توسعه همکاری (فروش سلاح) با ایران تبادل نظر هایی انجام دهد به شرطی که هرگونه توافق محتمل بین تهران و مسکو، بعد از برطرف تحریم های بین المللی تسلیحاتی علیه ایران اجرا گردد. شوگائف ادامه داد: احتمالا ایران به خرید هواپیما، بالگرد، تانک، کشتی جنگی، تجهیزات دفاعی ساحلی، موتور هواپیما، خودروی زرهی و زیردریایی متمایل خواهد خواهد بود.

از سوی دیگر، در همان ماه نوامبر، رئیس جمهور حسن روحانی اعلام نمود که بعد از برطرف تحریم های تسلیحاتی، ایران قادر خواهد به راحتی سلاح خرید و فروش کند. وی گفت: قبل از برجام سال ها خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و خرید سلاح کشور های دیگر از ایران هم ممنوع؛ لذا طبق این توافق و قطعنامه 2231 سال آینده اگر برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می گردد و به راحتی می توانیم سلاح خرید و فروش کنیم. این یکی از آن آثار مهم توافق است.

سامانه موشکی متحرک K-300P Bastion-P

هیولا های روسی

حدود یک هفته بعد از اظهارات روحانی، رسانه های روسی درباره احتمال فروش سلاح به ایران حدس کردند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از خاتمه تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس-400 به ایران سخن گفت. این خبرگزاری با بیان اینکه به روزرسانی و نوسازی نیرو های هوایی ایران در اولویت سران ایران است، نوشت: یوری لیامین، کارشناس نظامی روس، به نزاویسیمایا گازتا گفت: مطمئناً ایران به خصوص به مدرنیزه سازی تجهیزات و تکنیک هوایی نظامی علاقمند است. اکنون جنگنده های موجود در ترکیب نیروی هوایی ایران کهنه شده است و برای مدرنیزه سازی آن ها ضروری است جنگنده های جدید در خارج از کشور خریداری گردد، زیرا ایران با قابلیت های صنعت نظامی خود نمی تواند همه نیازهای اش را برطرف کند.

در ماه های اخیر، رسانه های روسی به طور پیوسته درباره احتمال فروش سلاح به ایران و حتی معرفی سلاح های شان به ایران گزارش هایی منتشر نموده اند. به عنوان نمونه، وبگاه روسی راشا بی یاند چندین گزارش در این زمینه منتشر نموده است. در یکی از این گزارش ها که در 13 ژانویه 2020 منتشر شده، سلاح های روسی که ایران خواستار خریدن آن هاست، معرفی شده اند. به ادعای این وبگاه، ایران دنبال خرید سلاح هایی مانند جنگنده Su-30SM، سامانه موشکی متحرک K-300P Bastion-P و سامانه موشکی اس-400 است. به ادعای راشا بی یاند، این هیولا های بسیار پیشرفته فلزی روسی می توانند خطوط دفاعی ایران را تا خاتمه سال 2020 در مقابل تهدیدات هوایی و دریایی تقویت نمایند، مگر اینکه ایران بار دیگر توسط سازمان ملل از خرید تسلیحات خارجی منع گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 227

به "پشت پرده مخالفت روسیه با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده مخالفت روسیه با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید