کوشش جهانی برای انتها جوجه کُشی ، راه های جایگزین برای معدوم سازی جوجه های مازاد چیست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، معدوم سازی جوجه های مازاد، یک شیوه رایج در صنعت مرغداری دنیا است، اما کشورهای مختلف به دنبال یافتن روش علمی برای جایگزینی این کار غیراخلاقی هستند.

کوشش جهانی برای انتها جوجه کُشی ، راه های جایگزین برای معدوم سازی جوجه های مازاد چیست؟

خبرنگاران آنلاین-سمانه معظمی: شاید تا کمی پیش که ویدئویی از معدوم سازی جوجه های یک روزه در ایران در فضای مجازی منتشر شد، خیلی از ما نمی دانستیم سالانه حدود 7 بیلیون جوجه نر یک روزه در سراسر دنیا به دلیل این که توانایی باروری و فراوری گوشت به اندازه جوجه های ماده را ندارند، معدوم می شوند.

در کشور ما نیز ماهانه سه میلیون قطعه جوجه یک روزه به دلایل مختلف کشته می شوند. این جوجه ها در دستگاه های عظیم، تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می گردد. هرچند معین نیست فیلمی که از زنده به گورکردن جوجه ها در ایران منتشرشده مربوط به کدام یک از استان ها بوده است.

مسئولان صنعت طیور حتی در استان هایی مانند تهران و مازندران که از قطب های پرورش مرغ هستند، زیر بار وقوع این اتفاق در محدوده استانی خود نرفته اند.

شیوع کرونا و کاهش تقاضا

رئیس انجمن جوجه داران یک روزه ایران گفت: واحدهای فراورینماینده جوجه یک روزه به دلیل شیوع بیماری کرونا، کاهش تقاضا و کمبود نهاده های طیور شامل سویا و ذرت و به منظور کاهش خسارت های آینده صنعت مرغداری، اقدام به کشتار جوجه ها در مقیاس وسیع نموده اند.

غلامعلی فارغی افزود: از آنجا که جوجه های یک روزه بیش از 24 ساعت نمی توانند در جوجه کشی بمانند و این مراکز باید برای جوجه های روز بعد آماده باشند، همکاران ما ناچار شدند جوجه های مازاد را روانه کوره ها و چاه های تلفات نمایند.

وی، راه حل برطرف این مشکل را فراوری به اندازه احتیاج کشور و تامین نهاده های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن بیان کرد.

از بین بردن جوجه های مازاد فقط چالش کشور ما نیست و حتی کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی نیز به دنبال یافتن راه حلی برای رهایی از تخم مرغ های حاوی نطفه نر هستند.

محصول بدون بازدهی

به گزارش بی بی سی، در صنعت مرغداری، جوجه های ماده سالم برای تبدیل به مرغ تخم گذار پرورش داده می شوند، اما جوجه های نر و بعضی جوجه های ماده بیمار به عنوان یک محصول فرعی و مازاد دیده می شوند.

در حقیقت جوجه های نر یک محصول بدون بازدهی و سود هستند، زیرا زمان رشد آن ها خیلی طولانی تر از جوجه ماده است و برای فراوری گوشت مناسب نیستند. سالانه بیلیون ها جوجه مرغ در صنعت مرغداری و تخم مرغ پرورش داده می گردد و درست به همین تعداد جوجه خروس معدوم می گردد.

رایج ترین شیوه های معدوم سازی، خفه کردن با گاز یا خردکردن در آسیاب های پرسرعت است.

به اعتقاد بعضی فعالان حقوق حیوانات، دستگاه آسیاب می تواند در یک ثانیه جوجه ها را بکشد، اما فرآیند خفه کردن با گاز طولانی تر است و تا دو دقیقه هم طول می کشد.

همکاری آلمان و فرانسه

چندی پیش کشورهای آلمان و فرانسه گفتند برای انتها دادن به کشتار جمعی جوجه ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این دو کشور برای منع معدوم سازی جوجه های نر در اتحادیه اروپا تا انتها سال 2021 هدف گذاری نموده اند.

به گزارش سایت خبری گلوبال نیوز، جولیا کلوشنر، وزیر غذا و کشاورزی آلمان و دیدیه گولام، وزیر کشاورزی فرانسه برنامه هایشان را در این زمینه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژانویه امسال میلادی گفتند.

گولام گفت: اکنون زمان انتها معدوم سازی جوجه هاست. فرانسه و آلمان باید موتور محرک این اقدام در اروپا باشند.

این دو کشور اروپایی امیدوارند بتوانند صنایع، محققان، شرکت ها و گروه های مردمی را گرد هم بیاورند تا برای یافتن و اجرای روش های جایگزین با یکدیگر همکاری نمایند.

در صورت اجرای ممنوعیت کشتن جوجه ها از آخر سال 2021، فرانسه و آلمان جزو نخستین کشورهایی خواهند بود که این قانون را اجرا می نمایند.

واکنش فعالان حقوق حیوانات

بسیاری از فعالان حقوق حیوانات از اصلاحات فرانسه وآلمان استقبال نموده اند، اما معتقدند این کافی نیست.

به گزارش فرانس 24، آگات گیگنوکس، عضو یکی از سازمان های مردم نهاد فرانسه گفت: ما از این طرح و دعوت از نهادهای مردمی برای تصمیم گیری استقبال می کنیم، اما باید تعهدات قانونی در این زمینه روشن تر برای مردم تبیین گردد.

ارزش صادرات تخم مرغ 28 کشور عضو اتحادیه اروپا سالانه 960 میلیون یورو است که آلمان مقام سوم را در این حوزه دارد.

فن آوری جدید

وزیر غذا و کشاورزی آلمان معتقد است کشتار جوجه ها از نظر اخلاقی عملی غیرقابل قبول است و باید هرچه سریع تر منسوخ گردد.

کشور آلمان کشتن جوجه ها را فعلا به صورت موقتی تا زمان پیداشدن یک راه جایگزین، مجاز اعلام نموده است.

تحقیقات برای یافتن جایگزین کشتار جوجه های نر سال هاست ادامه دارد، اما هنوز به معرفی یک راه حل قابل اجرا در مقیاس جامع صنعتی منجر نشده است.

آلمان برای انتها دادن به کشتار جوجه های نر، فن آوری را معرفی نموده که جنسیت جوجه را پیش از بیرون آمدن از تخم معین می نماید. 9 روز پس از تخم گذاشتن، مایع اندکی از تخم، خارج و با یک هورمون ترکیب می گردد. اگر نتیجه تست نشان داد که جنین نر است، تخم معدوم می گردد.

وزارت غذا و کشاورزی آلمان، 5 میلیون یورو در این فن آوری که از ابزار فشار هوا و لیزر استفاده می نماید، سرمایه گذاری نموده است. آلمان مدعی است اجرای این کار برای هر تخم مرغ فقط یک ثانیه زمان می برد. این طرح موجب شده تا در حال حاضر حدود 30 هزار جوجه ماده هر هفته در آلمان سر از تخم بیرون بیاورند.

پاییز امسال نخستین تخم مرغ های حاصل از فن آوری جدید در یک سوپرمارکت زنجیره ای در برلین عرضه شد.

وزیر غذا و کشاورزی آلمان گفت: درنتیجه اجرای این فن آوری جوجه های نر اصلا به مرحله تولد نمی رسند. فن آوری جدید اکنون در بعضی واحدهای جوجه کشی در حال اجراست و به زودی به مرحله فراوری انبوه می رسد. این فن آوری تا انتها امسال در دسترس همه واحدهای پرورش مرغ قرار خواهد گرفت.

وزارت غذا و کشاورزی آلمان از طرح علمی دیگری هم حمایت می نماید. یک شرکت میخواهد دستگاه هایی را بسازد که جنسیت نطفه را با استفاده از نوری که به سطح تخم مرغ تابیده می گردد، تنها چهار روز بعد از تخم گذاری معین کند. فدراسیون حمایت از حقوق حیوانات آلمان نیز این روش کمتر تهاجمی را تایید نموده است.

راه حل دیگری که برای جلوگیری از معدوم سازی جوجه ها وجود دارد، پرورش دو منظوره جوجه است که در دهه 1960 استفاده می شد. در این روش از جوجه های ماده برای تخم گذاری و از جوجه های نر برای فراوری گوشت استفاده می گردد. هزینه بالا، فراوری تخم مرغ های کوچک تر و میزان کمتر گوشت از معایب این روش است.

  • تخم مرغ نطفه دار خوراکی نیست | فروش غیرمجاز تخم مرغ های نطفه دار به اسم تخم مرغ رسمی

با وجود این محدویت ها، دولت آلمان از پروژه یک انجمن علمی برای پرورش جوجه دومنظوره به شیوه مدرن حمایت می نماید. هم اکنون دستاوردهای این پروژه در دست آنالیز است.

تجربه کانادا

کشتار جوجه ها نه تنها در اروپا بلکه در کشورهای آمریکا و کانادا نیز رایج است. دولت کانادا اخیرا اعلام نموده میزان جوجه های مازاد و درنتیجه کشتار آن ها را کاهش داده است.

جین مایکل لورین، رئیس شورای مرغ و تخم مرغ کانادا گفت: ما در حال کوشش برای حذف کشتار جوجه های نر هستیم. 10 سال است که تحقیقات در این زمینه در سرتاسر دنیا از جمله در کانادا انجام می گردد. همه بخش های این صنعت، خواهان اصلاح وضع موجود هستند.

وی افزود: شورای ملی حمایت از حیوانات اهلی کانادا، فهرستی از چند روش برای مرگ آسان جوجه های نر ارائه و تاکید نموده که فرآیند انتها دادن به زندگی این حیوانات باید آنی و یک باره باشد.

سال 2018، لارنس مکالی، وزیر کشاورزی کانادا گفت که 844 هزار دلار اعتبار برای مطالعه در زمینه اسکن الکترونیکی تخم مرغ به منظور تشخیص جنسیت آن اختصاص یافته است. به این ترتیب تخم مرغ های نر پیش از جوجه شدن می توانند به فروش برسند.

وی گفت: دولت کانادا برای حمایت از پرورش دهندگان مرغ و تخم مرغ هزینه های این مطالعه را تامین می نماید تا به عنوان کشور پیشگام در زمینه حفظ حقوق حیوانات در دنیا شناخته گردد. این سرمایه گذاری به توسعه صنعت تخم مرغ نه تنها در کانادا بلکه در سرتاسر دنیا یاری خواهد نمود.

سیاست انگلستان

مسئولان انگلستان برعکس کشورهای آلمان و فرانسه، معتقدند تشخیص جنسیت جوجه پیش از بیرون آمدن از تخم، جایگزین مناسبی برای کشتار جوجه های نر نیست.

بنا بر گزارش انجمن صنعت تخم مرغ انگلستان، فرآیند تشخیص جنسیت نطفه در تخم لزوما بدون درد نیست. از سوی دیگر میزان دقت آن در بهترین حالت فقط 80 رصد است. این کار حتی ممکن است سلامت جوجه را به خطر بیندازد.

بنابراین گزارش، معدوم کردن جوجه ها با گاز آرگون که در انگلستان انجام می گردد سریع و بدون درد است و درنتیجه نسبت به شیوه تشخیص جنسیت پیش از تولد، اخلاقی تر است.

کارشناسان انجمن صنعت تخم مرغ انگلستان معتقدند جوجه های نر، لزوما محصولی بلااستفاده نیستند و می توان از آن ها به عنوان غذا برای دیگر گونه ها مانند خزندگان و پرندگان استفاده کرد.

تقاضای باغ وحش ها و دیگر مراکز نگهداری از حیوانات در انگلستان برای خرید جوجه آن قدر بالاست که 30 درصد جوجه های مورد احتیاج این بخش از کشورهای دیگر وارد می گردد.

باید امیدوار بود نتیجه این تحقیقات و تجربه ها هرچه زودتر به صنعت مرغداری کشور ما نیز راه پیدا کند تا دیگر شاهد معدوم کردن جوجه های یک روزه به شیوه های دردناک و غیرانسانی نباشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 194

به "کوشش جهانی برای انتها جوجه کُشی ، راه های جایگزین برای معدوم سازی جوجه های مازاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جهانی برای انتها جوجه کُشی ، راه های جایگزین برای معدوم سازی جوجه های مازاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید