میشل عون: می مانم و به وظایفم عمل می کنم

به گزارش چه خبر آنلاین، رئیس جمهوری لبنان در پیامی به مردم کشورش به مساله فساد و دستگاه قضائی و مشکل مشخص نخست وزیر و تشکیل دولت پرداخت.

میشل عون: می مانم و به وظایفم عمل می کنم

به نقل از سایت شبکه المیادین، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان توضیح داد: منطقه ما همیشه صحنه تغییرات سیاسی عمیقی به دلیل عوامل بین المللی بوده که ممکن است امور را تغییر دهد.

وی اظهار کرد: صراحت باعث می گردد که بگویم من هم با دردهای مردم زندگی می کنم اما یادآوری می کنم کسی که طی سال ها بر لبنان حکومت می کرد، شعارها و وعده هایی تو خالی را سر داد.

میشل عون به پرونده فساد در لبنان نیز پرداخت و توضیح داد: فساد در نهادهای ما ریشه دار شده است.

وی ادامه داد: زمانی که از فرانسه برگشتم، طرح تغییر و اصلاح را به همراه داشتم تا کشور را از چنگال طائفه گرایی و فساد نجات دهیم اما کسانی که از این امر ضرر می دیدند، علیه من جبهه گیری کردند.

میشل عون گفت: خدمات اجتماعی و پزشکی به شهروندان چه شد؟ طرح نجات از آنچه بر ما اتفاق افتاده، چه در عرصه اقتصادی، اجتماعی، پولی یا اقتصادی چه شد.

وی اظهار کرد: تحقیقات کیفری درخصوص بانک لبنان چه شد، آن یک تصمیم دولتی با هدف شناسایی دلایل فروپاشی کنونی بود. اگر تجربه تحقیقات کیفری پیروز باشد، بر وزارتخانه ها، شوراها، صندوق ها، هیئت ها و کمیته ها نیز إعمال خواهد شد.

میشل عون این سوال را مطرح نمود که آیا کسانی که بار تشکیل دولت را به دوش می کشند، می توانند ریشه های فساد را حل نموده و راه را برای اصلاح شروع نمایند.

وی توضیح داد: من حرف خود را زدم و با این اضاع راه نخواهم آمد. من بر سر وعده خود می مانم. امیدم این است که خوب به پیامدهای تکلیف دولت و تشکیل و نیز طرح های اصلاحات، طرح های نجات بین المللی فکر کنید زیرا شرایط نابسامان کنونی بعد از امروز نمی تواند ادامه یابد زیرا بار مسائل زیادی روی دوش شهروندان است. من خواهم ماند و به مسؤولیت خود در مکلف کردن یک فرد برای نخست وزیری و تشکیل دولت از روی موضع و موقعیتم طبق قانون اساسی و به منظور ایستادن در برابر تمام کسانی که مانع اصلاحات و ساخت کشور می شوند، عمل می کنم.

رئیس جمهوری لبنان توضیح داد که اوضاع نابسامان کنونی نباید ادامه یابد و نباید بارهای انباشته شده بر دوش شهروندان تداوم یابد.

میشل عون در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سول که آیا وتوئی علیه سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان برای تصدی پست نخست وزیری این کشور وجود دارد، گفت: هر شخصی کارنامه سیاسی شناخته شده خود را دارد و زمانی که به صورت اشاره می گوییم، این نشان دهنده صادق و شفاف بودن ما است.

وی مطرح کرد، هیچ چیز را برای دولت نخواسته است و کسی که مامور تشکیل دولت می گردد، او خواسته ها را ابلاغ می نماید. سپس برنامه های دولت مورد آنالیز قرار می گیرند و پس از آن، ما عرصه اجرا را زیر نظر قرار می دهیم. تمامی مواضع من مطابق با قانون اساسی بوده، هرچند که به مذاق مردم خوش نیاید.

میشل عون در پاسخ به سوالی در خصوص آینکه آیا حریری قادر به اجرای اصلاحات نبوده است، گفت: من حریری را نگفتم.

وی اضافه نمود: من به دلیل تشکیل دولت ها یک سال و 14 روز را از دست دادم اما زمانی که رایزنی ها را یک هفته به تاخیر انداختم، قیامتی به پا شد.

رئیس جمهوری لبنان در خصوص سرنوشت نامعلوم رایزنی ها گفت: طبق آراء؛ نخست وزیر مامور می گردد و من کسی را وتو نمی کنم.

میشل عون مطرح کرد: بعد از تشکیل دولت، ما نشستی را برای تدوین استراتژی دفاعی در کاخ بعبدا برگزار خواهیم کرد. از امروز به بعد، با هرکس که به اصلاحات پایبند نباشد مقابله می کنیم.

وی در سخنانی در کاخ بعبدا توضیح داد: این سوال سرنوشت ساز و حتمی وجود دارد، ما کجاییم و صندلی لبنان کجاست، چه سیاست هایی باید در قبال تغییرات و تفاهم های محوری عظیم در پیش بگیرم تا لبنان در قبال رخدادها بی کارآمد نباشد و تبدیل به تکه نانی در سفره منافع و تفاهم های عظیم نگردد.

میشل عون گفت: اصلاحات صرفاً تبدیل به یک شعار شده است که مسؤولان و سیاست مدارن آن را تکرار می نمایند در حالی که در درون خود عکس آن را انجام می دهند، آنها دم از اصلاحات می زنند در حالی که اقدام به یک کار اصلاحی ثمربخش نمی نمایند بلکه با مهارت؛ منافع شخصی و قدرت طلبی خود را تامین می نمایند.

وی توضیح داد: این وظیفه نمایندگان است که اقدام به نظارت و بازخواست پارلمانی و پیدا کردن ریشه های فساد نمایند و اصلاحات انجام دهند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 486

به "میشل عون: می مانم و به وظایفم عمل می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میشل عون: می مانم و به وظایفم عمل می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید