طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگارانـ کاپ کیک یا کیک فنجانی نوعی کیک تک نفره فانتزی است که در قالب های کاغذی مخصوص تهیه می گردد و روی آن را با خامه و انواع میوه و شکلات تزیین می نمایند. اولین بار شخصی به نام امیلیا سیمونز در سال 1796 این نوع کیک را در فنجان های کوچک سفالی پخت و دستور تهیه آن را در کتاب آشپزی اش منتشر کرد. کاپ کیک ها به مقدار ای محبوب هستند که در تقویم جهانی روز هایی را به نام آن ها ثبت نموده اند.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر

مثلا 18 اکتبر روز جهانی کاپ کیک شکلاتی، 9 نوامبر روز جهانی کاپ کیک وانیلی و 15 دسامبر روز جهانی کاپ کیک میوه ای نام گذاری شده است. امروز در قنادی ها نمونه های متنوعی از کاپ کیک ها را می بینیم که در طعم ها و مقدار های گوناگون تهیه می شوند. این کیک ها به علت تک نفره بودن و مقدار مناسبی که دارند، برای پذیرایی در جشن ها و مهمانی ها بسیار کاربردی هستند.

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک شکلاتی

آرد سفید قنادی: 2 لیوان

تخم مرغ: 2 عدد

شکر: 1 لیوان

روغن مایع: نصف لیوان

شیر: نصف لیوان

وانیل: نوک قاشق چایخوری

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری سر پر

پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری سر پر

کاغذ کاپ کیک: 10 عدد

قبل از تهیه هر نوع کیک و شیرینی باید این نکات را درمورد مواد اولیه رعایت کنید تا نتیجه مطلوب تری بگیرید:

1- برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از آغاز همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

2- معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر های مختلف فرق دارد. به نام مثال اگر در دستور گفته شده دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ذکر شده، ممکن است در فر شما با این دما و مدت زمان نتیجه مطلوبی حاصل نگردد. البته نگران این موضوع نباشید. با چندبار استفاده از فر متوجه می شوید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک ها در فر شما مناسب است.

با این حال به این موضوع توجه داشته باشید که معمولاً درجه حرارتی که در دستور ها گفته می گردد، بر مبنای فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می کنید، دما را بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد بیش تر بگذارید. اما دمایی که گفته می گردد، باز هم به فر شما بستگی دارد. باید قلق فر دست تان بیاید. با چند بار امتحان کردن متوجه دما و مدت زمان پخت خواهید شد.

همواره وقتی مواد اولیه را آماده کردید و روی میز کار قرار دادید، قبل از آغاز به کار فر را روشن کنید؛ چون برای تهیه هر نوع کیک یا شیرینی باید فر را از قبل روشن کنید تا موقعی که خواستید کیک را در فر بگذارید، فر کاملاً گرم شده باشد.

3-سعی کنید یک ترازوی دیجیتال و پیمانه های استاندارد آشپزی تهیه کنید؛ زیرا در تهیه کیک و شیرینی مقدار های دقیق مواد اولیه بسیار مهم است.

4- همواره زمان به هم زدن تخم مرغ چندین بار هم زن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با یاری لیسک تمیز و داخل ظرف بریزید تا ذره ای از تخم مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشد. در غیر این صورت با وجود اینکه از وانیل و یا اسانس استفاده می کنید، باز هم کیک بوی تخم مرغ می گیرد.

5- همواره برای پخت هر کیکی آرد و مواد خشک دیگر مثل پودر کاکائو را 3 بار الک کنید. این کار باعث هواگیری و سبک شدن آرد می گردد. درنتیجه بافت کیک شما بهتر می گردد. نکته مهم دیگری که باید در خصوص آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین علت متناسب با کیفیت آرد ممکن است مقدار آن کم تر یا زیاد تر از مقداری گردد که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید.

اگر دیدید مواد کیک درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد به جای مانده است؛ یعنی آردی که اضافه نموده اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد کیک هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همواره مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد گردد.

6- یک نکته خیلی مهم که در پخت انواع کیک باید رعایت کنید، این است که در فر را قبل از 30 دقیقه به هیچ نام باز نکنید. اگر این کار انجام دهید، تمام زحمات شما هدر می رود؛ زیرا کیک شما پف نمی کند..

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی

ابتدا تخم مرغ ها را همراه با شکر و وانیل توی کاسه بریزید و با همزن برقی به مدت 5 تا 7 دقیقه با دور تند بزنید تا شکر کاملا حل گردد و یک مایه کرم رنگ و شفاف داشته باشید. سپس روغن را اضافه کنید. 30 ثانیه بزنید و بعد شیر را اضافه کنید و 30 ثانیه دیگر هم بزنید. حالا همزن را خاموش کنید. آرد، بکینگ پودر و پودر کاکائو را در یک ظرف جدا باهم مخلوط و سه بار الک کنید؛ سپس کم کم به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی از یک جهت هم بزنید تا آرد کاملا حل گردد و حالت گلوله ای نداشته باشد.

کاغذ کاپ کیک را توی فنجان ها بگذارید و مایه کیک را توی آن ها بریزید. توجه داشته باشید که به مقدار یک بند انگشت از سر فنجان ها را خالی بگذارید تا کاپ کیک جای پف داشته باشد. حالا یک قابلمه عظیم را روی شعله اجاق گاز بگذارید. یک توری فلزی یا آبکش و کاسه فلزی را به صورت برعکس توی قابلمه بگذارید و در آن را ببندید. شعله اجاق را زیاد کنید و پنج دقیقه زمان بدهید تا قابلمه خوب داغ گردد. حالا شعله اجاق را کم کنید و در قابلمه را بردارید.

فنجان های کاپ کیک را روی توری فلزی بچینید و در قابلمه را ببندید. حدودا 45 تا 50 دقیقه زمان بدهید تا کاپ کیک ها با شعله کم توی قابلمه بپزد. بعد از گذشت این مدت در قابلمه را باز کنید و کاپ کیک های آماده را بیرون بیاورید تا خنک گردد؛ سپس روی آن ها را با خامه فرم گرفته، گاناش یا شکلات تزیین کنید. نوش جان

نکته مهم

کاپ کیک را می توانید در قالب های کاغذی مخصوص کاپ کیک هم تهیه کنید. این قالب ها نیازی به فنجان ندارند و به خودی خود سفت و محکم هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 988

به "طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید