رازی که گردشگران درباره رشته و خوشکار نمی دانند!

به گزارش چه خبر آنلاین، از هرچه بگذریم سخن رشته خوشکار خوشتر است که این روزها سر سفره های پر روزی افطارشمالی ها دلبری می نماید .

رازی که گردشگران درباره رشته و خوشکار نمی دانند!

خبرنگاران:

رشته خوشکارشیرینی است به غایت خوشمزه ،چرب و شیرین که می گویند 300 سال است در صومعه سرا طبخ می گردد وماهرترین رشته ریزان (افرادی که رشته این شیرینی را آماده می نمایند) از منطقه گسکرات بخش طاهر گوراب صومعه سرا بوده و هستند. در این منطقه رشته ریزی شغل آبا و اجدادی بعضی خانواده هاست.

به گزارش خبرنگاران ، ماه رمضان که می گردد بساط پخت این شیرینی در گیلان علم شده و مشتریان برای آن سرو دست می شنمایند. در سالهای اخیر آوازه این شیرینی در همه جای کشور پیچیده و گردشگرانی که به گیلان می فرایند راه به راه سراغ این شیرینی را می گیرند.

رشته خوشکار از گذشته تا به امروز

رشته خوشکار دوبخش دارد؛ یکی رشته ودیگری خوشکار که معمولا به صورت پیوسته نام برده می گردد. رشته همان ترکیب آرد و برنج و آب و شیر به تنهایی است که روی سینی مسی ریخته می گردد و خوشکار به رشته میان پر می گویند. قدیم ترها برنج را خیس نموده و وقتی نرم شد، آن را آسیاب می کردند تا آرد برنج یکدستی به دست آید و همان آرد برنج را برای تهیه رشته مورد استفاده قرار می دادند اما امروزه بیشتر از آرد برنج آماده استفاده می نمایند.

در زمان های قدیم افراد با دست و کوره های مخصوص و ذغال این شیرینی را می پختند اما امروزه بااستفاده از تنور وسینی های مخصوص مسی این کار را انجام می دهند.مواد لازم برای پخت رشته خوشکارآرد برنج، آب، روغن مایع، دارچین، شکر، مغز گردو و پودر هل و مواد لازم برای تهیه شربت آن آب، دارچین و شکر است.بعداز پخت رشته خوشکار ، باید آن را جداگانه در روغن مایع داغ در حد طلایی سرخ کرد و سپس در شربت غلتانید و میل کرد.

به گفته فروشندگان گیلانی بعضی مسافران نمی دانند رشته خوشکار به چه صورت باید میل گردد و فقط به این علت که تعریف این شیرینی سنتی گیلان را شنیده اند به خرید آن اقدام و آن را به صورت خام میل می نمایند!اما فروشندگان برای گردشگران شرح می دهند که چگونه از این شیرینی استفاده نمایند. گردشگران بسیاری این شیرینی را سوغات می برند و عصرها و افطاری های رمضان سفره شان را پر از عطر گیلان سبز و زیبا می نمایند. اگردلتان رشته خوشکار می خواهد در شهرتان به خرید این دسر گیلانی دسترسی ندارید ما طرز تهیه آن را برایتان در ادامه آورده ایم گرچه شیرینی که صومعه سرایی ها می پزند طعم دیگری دارد.

طرز تهیه رشته خوشکار

مواد لازم برای رشته :آرد برنج 1 پیمانه، آرد گندم 1 پیمانه، آب یا شیر 5 لیوان

مواد لازم برای خشکار:

گردوی ساییده شده 100 گرم، مغز هل 3 قاشق مرباخوری، دارچین 3 قاشق مرباخوری، شکر 1 پیمانه

مواد لازم برای شربت:

آب 1.5 لیوان، شکر به مقدار لازم، گلاب به مقدار لازم

یک پیمانه آرد برنج را با یک پیمانه آردگندم مخلوط می کنیم با پنج لیوان آب(برای خوشمزه تر شدن از شیر بهره ببرید) رقیقش نموده و خوب هم می زنیم، پس از هم زدن از صافی رد نموده تا مواد فرنی مانندی داشته باشیم.کف تابه تفلون یا سرامیکی را با مقداری روغن مایع و یک عدد زرده تخم مرغ با یک دستمال کوچیک و تمیز چرب نموده و مواد را درون ظرف مخصوص شانه خوشکار می ریزیم (این وسیله از شش سوراخ بلند استوانه ای تشکیل شده است) ریخته و بصورت دایره ای یا ضربدری پهن می کنیم تا بصورت رشته ای در بیاید.بعد از چند ثانیه آن را برمی داریم و روی پارچه تمیزی قرار می دهیم. بلافاصله چهار گوشه آن را به داخل تا می کنیم و یک قسمت را روی قسمت بعدی می آوریم.از مایه وسط روی یک سمت از آن می ریزیم و قسمت آخر را که در نهایت آخرین تا است، روی آن می آوریم و با کناردست اطراف آن را می چسبانیم.سپس جداگانه روغن مایع را داغ و رشته خشکارها را در حد طلایی سرخ می کنیم و در شربت می غلتانیم و در ظرف مناسبی سرومی کنیم.نوش جان ،التماس دعا.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1275

به "رازی که گردشگران درباره رشته و خوشکار نمی دانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازی که گردشگران درباره رشته و خوشکار نمی دانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید