گلکسی S22 اولترا در برابر S21 اولترا؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، سامسونگ چند ساعت قبل گوشی های سری گلکسی S22 را معرفی کرد که در بین این گوشی ها، S22 اولترا مهم ترین و مجذوب کننده ترین مدل محسوب می گردد. سال گذشته هم S21 اولترا توانست توجهات زیادی را جلب کند. اما بین این دو گوشی چه تفاوت هایی وجود دارد و آیا S22 اولترا ارزش کنار گذاشتن نسل قبلی را دارد؟ در ادامه ویژگی های کلیدی این دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم نسبت به یکدیگر چه حرفی برای گفتن دارند.

گلکسی S22 اولترا در برابر S21 اولترا؛ تفاوت در چیست؟

قیمت

طبق اعلام سامسونگ، مقرون به صرفه ترین مدل گلکسی S22 اولترا با قیمت 1199 دلار راهی بازار می شود که این مدل از 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می برد. گران ترین مدل این گوشی که مبتنی بر 12 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی است با قیمت 1599 دلار به دست کاربران می رسد. سال گذشته هم S21 اولترا با قیمت پایه 1199 دلار از راه رسید.

در بسیاری از کشورها، بعد از عرضه گوشی تازه معمولا نسل قبلی با تخفیف های قابل توجهی روبرو می شود. اما در حال حاضر کاربران دیگر نمی توانند گوشی S21 اولترا را به وسیله فروشگاه آنلاین این شرکت خریداری نمایند و در دیگر فروشگاه ها هم این گوشی تخفیف چندانی دریافت ننموده است. بنابراین با توجه به اینکه اختلاف قیمت قابل توجهی بین این دو گوشی دیده نمی شود، مطمئنا کمتر کاربری نسل قبلی آن را خریداری خواهد نمود و خرید نسل تازه اقدامی منطقی تر محسوب می شود.

طراحی و نمایشگر

از نظر ظاهری مهم ترین تفاوت این دو گوشی محدود به پنل پشتی آن ها است. ابعاد گلکسی S22 اولترا به 77.9 در 163.3 در 8.9 میلی متر می رسد و 229 گرم هم وزن دارد. از طرف دیگر، بدنه S21 مبتنی بر ابعاد 75.6 در 165.1 در 8.9 میلی متر است و 227 گرم وزن دارد. همانطور که می بینید، این دو گوشی از نظر وزن عملا تفاوتی با هم ندارند و فقط مدل تازه اندکی کوتاه تر و عریض تر است.

این دو گوشی از بدنه ضد آب استفاده می نمایند. اما از طرف دیگر، پنل پشتی و جلویی مدل تازه به لطف استفاده از شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس حدود 12.5 درصد مقاوم تر از نسل قبلی به شمار میرود. یکی از تفاوت های کلیدی این دو، بهره گیری S22 اولترا از جایگاه مختص قلم S Pen است که برای نخستین بار چنین معینه ای راهی یکی از گوشی های سری گلکسی S شده است. سامسونگ مقدار تاخیر این قلم را به طور قابل توجهی کاهش داده که این موضوع منجر به بهبود تجربه استفاده از آن می شود.

پرچم دار تازه نفس از نمایشگر 6.8 اینچی مبتنی بر رزولوشن QHD+ و رفرش ریت متغیر تا حداکثر 120 هرتز بهره می برد. سامسونگ مدعی شده که این نمایشگر می تواند حداکثر روشنایی 1750 نیت را ارائه کند. نمایشگر S21 اولترا هم دارای همین مقدار و رزولوشن و رفرش ریت است و مهم ترین تفاوت آن ها به حداکثر روشنایی برمی شود که به 1500 نیت می رسد. هرچقدر نمایشگر روشن تر باشد، در زمینه نمایش محتواهای HDR بهتر عمل می نماید اما در این زمینه باید تست های مختلفی صورت بگیرد تا بتوانیم با اطمینان صحبت کنیم.

دوربین

با وجود اینکه طراحی ماژول دوربین این دو گوشی یکسان نیست، اما در حقیقت دوربین های به کار رفته برای هر دو گوشی تفاوت مهمی با هم ندارند. به طور معین، در پنل پشتی هر دو گوشی دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، اولترا واید 12 مگاپیکسلی، تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری و دوربین پریسکوپی 10 مگاپیکسلی با زوم 10 برابری قرار گرفته است. بعلاوه کاربران هر دو مدل برای ثبت عکس های سلفی باید از یک دوربین 40 مگاپیکسلی استفاده نمایند.

البته سامسونگ مدعی شده که در S22 اولترا به لطف استفاده از واحد پردازش عصبی پیشرفته تر، امکانات پردازش تصاویر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. طی چند سال گذشته، اهمیت پردازش تصاویر چندین برابر شده زیرا سخت افزار دوربین ها دیگر جای پیشرفت زیادی ندارند و به همین دلیل شرکت ها با تمرکز بر الگوریتم های هوشمند، می توانند کیفیت تصاویر ثبت شده با گوشی های خود را متحول نمایند.

معینات سخت افزاری

گلکسی S22 اولترا از اسنپدراگون 8 نسل 1 یا اگزینوس 2200 استفاده می نماید که هر دو تراشه های 4 نانومتری به حساب می آیند. برای مقایسه باید بگوییم که گلکسی S21 اولترا با اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 عرضه شد که مبتنی بر فناوری ساخت 5 نانومتری هستند. با وجود اینکه در ابتدا گزارش های نگران نماینده ای در خصوص عملکرد اگزینوس 2200 منتشر شده بود، ولی به نظر می رسد پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 و تازهترین چیپست اگزینوس تفاوت چندانی با هم ندارند. اما رقابت اصلی بر سر پردازنده گرافیکی است که هنوز در این مورد با قاطعیت نمی توانیم صحبت کنیم.

گران ترین مدل S22 اولترا مجهز به 12 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی است اما سال گذشته کاربران با خرید گران ترین مدل S21 اولترا با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی روبرو می شدند.

عمر باتری

سامسونگ برای هر دو گوشی از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده نموده و بنابراین از نظر ظرفیت تفاوتی با هم ندارند. به همین دلیل باید ببینیم آیا سامسونگ با بهینه سازی های نرم افزاری و سخت افزاری آیا پیروز شده عمر باتری را افزایش دهد یا نه. در همین رابطه باید به سرعت شارژ این دو گوشی هم اشاره کنیم. سال گذشته S21 اولترا با سرعت شارژ سیمی 25 وات و شارژ سیمی 15 وات معرفی گردید. اما سال جاری سرعت شارژ سیمی به طور قابل توجهی افزایش پیدا نموده و حالا کاربران می توانند از شاژرهای 45 واتی برای گلکسی S22 اولترا استفاده نمایند. البته سرعت شارژ بی سیم همان 15 وات مانده است.

سخن آخر

روی هم رفته بین این دو گوشی شباهت های زیادی مانند نمایشگر و دوربین ها وجود دارد. اما از طرف دیگر، باید به بهره گیری از چیپست های تازه، بهبود امکانات پردازش تصویر، افزایش سرعت شارژ و از همه مهم تر وجود جایگاه مختص قلم S Pen اشاره کنیم که همین ویژگی آخر برای کاربران زیادی اهمیت قابل توجهی دارد.

منبع: pocket-lint

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1203

به "گلکسی S22 اولترا در برابر S21 اولترا؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S22 اولترا در برابر S21 اولترا؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید