کنترل کرونا در ایران بهتر از کشورهای همسایه است

به گزارش چه خبر آنلاین، یوسفی گفت: در کشورهای همسایه درخواست تجهیزات برای مهار کرونا تبدیل به بحران شده، اما کنترل این بیماری در ایران بهتر است.

کنترل کرونا در ایران بهتر از کشورهای همسایه است

به گزارش خبرنگار ، جدیدترین خبر ها از مقابله با کرونا و اینکه چرا باید در خانه بمانیم امشب 17 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مهدی یوسفی عضو کارگروه مقابله با کرونا، شیرین افحمی متخصص بیماری های عفونی و کوروش احمدی متخصص طب اورژانس مورد آنالیز نهاده شد.

مهدی یوسفی رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط خاص ایجاد شده پس از شیوع کرونا در کشور، گفت: مقابله با ویروس کرونا نیاز به دقت نظر دارد این که فرایند بیماری به چه شکلی به جلو پیش می رود و اینکه رصد آن در ایران به چه صورت است از سوی متخصصین مورد آنالیز قرار می گیرد، به طوری که در حال تجهیز کردن و مقابله با شرایط جدید و نو هستیم، به هر حال نوع بیماری و نوع علائمی که وجود دارد نیازمند شرایط خاص است و پتانسیل درمانی ما تمام قد در اختیار این شرایط نهاده شده است.

او ادامه داد: پزشکان و پرستاران با از جان گذشتگی کامل در خدمت بیماران هستند، هرچه بتوانیم این صحنه را به خوبی رعایت کنیم و ورود به عرصه درمان را با پیشگیری و بهداشت بیشتر کنیم گرفتاری ها کمتر و نیاز ها متعادل می گردد.

یوسفی بیان نمود: اگر همکاری مردم در این زمینه نبود شاید شاهد صحنه دیگری در حوزه درمان می شدیم، به نظر می رسد نگاه مردم ما بر دقت افزونی که دارند و نوع نگاهی که بر روی مسائل بهداشتی دارند و نوع توجهی که بعضی از مسئولین و کارشناسان و پزشکان دارند شاید کنترل این بیماری در ایران بهتر از کشور های همسایه در حال اجرا است، در کشور های همسایه صحنه ها به بحران برای درخواست تجهیزات تبدیل شده است.

رئیس هئیت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما خیلی بهتر از کشور های همسایه می توانیم با این بیماری مقابله و مبارزه کنیم ادامه داد: هیئت امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد عمومی غیردولتی است که وظیفه حاکمیتی آن اصولاً منسوب به وزیر بهداشت است؛ لذا نیاز های مراکز آموزش درمانی یعنی دانشگاه های علوم پزشکی باید تامین گردد، ما عملاً به عنوان مشتری این بازار مطرح هستیم و دغدغه داریم تا سرمایه های مصرفی و تجهیزاتی را به دست مراکز درمانی و بهداشتی برسانیم. اتفاقی که معمولاً در حوزه همه گیری بیماری ها اتفاق می افتد افزایش نیاز است.

او اضافه کرد: فضای مجازی باعث نیاز کاذب می گردد و عملا سوداگران از این شرایط نیز سوء استفاده می نمایند، مردم خیلی به فضا های مجازی دقت ننمایند و اخبار را از رسانه ها، وزارت بهداشت، وزیر بهداشت و معاونین آن ها و مراجع علمی دنبال نمایند، تمام توجه خودمان را فقط باید به رسانه های رسمی کشور بدهیم.

یوسفی با اشاره به اینکه فراوری کنونی کشور ما چندین برابر نیاز قبلی مان است، گفت: در فرایند طبیعی استفاده از مواد شوینده، ماسک و دستکش کاربرد نداشته است و کارخانه ها بر اساس روال خاص فراوریاتشان را انجام می دادند.

او با اشاره به اینکه خطوط فراوری باید افزایش پیدا کند، گفت: امروز هیئت امنای صرفه جویی ارزی که تسهیل نماینده امور است عملاً خطوط فراوری را پیش خرید می نماید و لذا می گوئیم که سرمایه را تامین می کنیم تا آن ها اقدام به فراوری نمایند.

یوسفی اعلام کرد: 98 کشور درگیر این بیماری هستند، همه می خواهند داشته هایشان را حفظ نمایند، تاکید وزارتخانه بر این بود تا خیلی نگاه مان به بیرون نباشد، مسلماً این اقلام باید در داخل کشور فراوری گردد، سرمایه باید به سمت فراوری داخل برود، آن چیزی که نیاز روزانه است را باید پیش خودمان نگه داریم و مابقی را به دیگران بدهیم، نگهداری این وسایل در شرایطی که همه به آن نیازمند هستند کاری درست نیست، باید همه در این خصوص به یکدیگر یاری کنیم این فضا خواهد گذاشت، اما آثار مثبت ایثارگری در دل مردم خواهد ماند.

رئیس هئیت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جوانان دانش بنیان وارد این مقوله شده اند اضافه کرد: خرید تضمینی را ما انجام می دهیم تا نگرانی ها کمتر گردد، باید داشته هایمان را با دیگران به مشارکت بگذاریم.

شیرین افهمی متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه ویروس ابتدا به صورت سبک انتشار پیدا می نماید، گفت: هر یک نفر یا دو نفر ممکن است انسان دیگر را در درگیر کند؛ لذا زنجیره انتقال خیلی راحت صورت می گیرد، از هفته دوم به بعد تعداد موارد به صورت صعودی بالا می فرایند و تا چند هفته فرایند به صورت صعودی می گردد. شاید در یک تا دو هفته آینده فرایند صعودی را همچنان داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه مردم باید در این ماجرا یاری نمایند گفت: رفتار های بهداشتی را که در هفته های اول داشتند را همچنان ادامه دهند، باید استرس را از دلمان بیرون و همچنان به اصول بهداشتی توجه کنیم.

افهمی با اشاره به رعایت فاصله ها، پرهیز از روبوسی و بغل کردن یکدیگر و خودداری از حضور در تجمعات ادامه داد: باید از انتقال ویروس جلوگیری کرد تا تعداد موارد و پیک اپیدمی کمتر گردد، هر چقدر بهداشت را رعایت کنیم تعداد موارد بیماری کمتر می گردد، ویروس سرمادوست است و انتظار داریم در صورتی که هوا بهتر گردد این ماجرا هم کمتر گردد.

کوروش احمدی متخصص طب اورژانس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هنوز در ابتدای راه قرار داریم گفت: پیک این بیماری اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت است و انتظار داریم درصد بالایی از مردم مبتلا شوند، اما 80 تا 90 درصد موارد بدون علامت هستند و شاید نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته باشند؛ لذا با خود درمانی ساده می توانند بیماری خود را درمان نمایند؛ 10 تا 20 درصد موارد نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند.

احمدی اظهار کرد: اورژانس از همان ابتدای کار با دستور وزیر بهداشت تجهیز شدد تا به بیماران رسیدگی کنیم، تریاژ یعنی دسته بندی بیماران بر اساس اولویت انجام می گردد.

او ادامه داد: بیماران در بدو مراجعه به بیمارستان در صورتی که ابتلا به کرونا تشخیص داده شده باشد به مراکزی که به عنوان مرکز درمان کرونا در نظر گرفته شده اند ارجاع می شوند، در ورودی اورژانس بیماران بدحال و کرونایی باید جدا شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 43

به "کنترل کرونا در ایران بهتر از کشورهای همسایه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل کرونا در ایران بهتر از کشورهای همسایه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید