خبرنگاران یک اقتصاددان: کرونا فرصت هایی برای نوآوری مالی ایجاد می نماید

به گزارش چه خبر آنلاین، ایلام - خبرنگاران - اقتصاددان و مدرس دانشگاه های ایلام گفت: شیوع کرونا به جهانی شدن بیشتر فضای مجازی و اینترنت دامن می زند و بدنبال آن فرصت هایی برای نوآوری در زمینه اقتصاد و پول ایجاد می گردد.

خبرنگاران یک اقتصاددان: کرونا فرصت هایی برای نوآوری مالی ایجاد می نماید

اسفندیار محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با حذف کرونا، کمتر شدن یا پیدا شدن واکسنی برای آن و همچنین با برداشتن محدودیت از مرزها و ارتباط کشورها با یکدیگر برخی تحولات مالی به سمت تغییرات مثبت سوق پیدا می نماید.

محمدی با بیان اینکه ممکن است تغییراتی نیز با از بین رفتن کرونا ماندگار باشد، اضافه نمود: روی آوردن به جهانی مجازی به خصوص در زمینه خدماتی مانند آموزش و تغییر فرهنگ ها از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش مراودات غیرضروری ممکن است به عنوان فرهنگی ماندگار گردد و در آینده به همین شکل رفتار و همواره خود را برای پیامدی مانند کرونا آماده نمایند و به تبع آن زیرساخت ها نیز تغییر و به دنبال راه های میانبر برای ارتباطات باشند.

محمدی تاکید نمود: بنابراین این تغییرات پایدار خواهد ماند اما تغییرات مالی، فراوری، سود و سرمایه ممکن است کوتاه مدت باشد و پس از برطرف این مشکل دوباره به حالت قبل بازگردد.

به گفته وی، حتی در صورت کشف واکسن کرونا نیز تجاری شدن دوباره زیرساخت ها و خارج شدن جهان از رکود مالی حداقل 2 سال طول خواهد کشید.

تقویت زیرساخت های اینترنتی راهی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و متوقف نشدن فراوری

اقتصاددان ایلامی گفت: اولین گام برای مقابله عواقب منفی کرونا، ایجاد زیرساخت ها، تقویت فضای اینترنت و فضای مجازی خصوصا در زمینه های خدمات و آموزش، شیفت بندی مناسب حضور کارکنان در تمام بخش هاست به طوری که هم فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد و هم اینکه فراوری متوقف نگردد.

وی با بیان اینکه با توجه به قاعده مزیت نسبی در اقتصاد، هیچ مالی نمی تواند به صورت مطلق پایدار باشد و به فراوری خود ادامه دهد و باید در این میان مبادلاتی صورت گیرد، گفت: همه جهان با تمام تمهیدات علمی و زیرساخت های مناسب نگران موج بازگشت کرونا هستند و در کشور ما نیز باید برنامه ریزی لازم برای ماندگاری طولانی مدت کرونا اندیشیده گردد.

وی یادآور شد: در کشور ما زیرساخت ها بخصوص زیرساخت های مالی و مجازی مرتبط با اصناف ضعیف است و مردم نیز مجبورند برای حفظ زندگی شان بیرون از خانه و با حضور فیزیکی کار نمایند.

وی اضافه نمود: برای ساماندهی به این امور تهیه زیرساخت ها بخصوص زیرساخت های ارتباطی، مالی، جذب سرمایه گذاری خارجی و توزیع مناسب درآمد لازم است.

محمدی توضیح داد: دولت باید درآمدهایی را در اختیار قشر آسیب پذیر قرار دهد و افراد کمتری با حضور فیزیکی در جامعه حضور یابند و در این رابطه باید سیاست هایی برای جلوگیری از تورم بیشتر اتخاذ گردد چرا که با افزایش تورم قطعا حضور فیزیکی مردم بیرون از خانه بیشتر خواهد بود.

رییس دانشگاه علمی کاربردی ایلام گفت: دولت باید سیاست های لازم را با هماهنگی بین سازمان مرکزی و سازمان های محلی به صورت هماهنگ در راستای یک سیاست کلی و پروتکل های تعیین و در نهایت در قالب سیاست های جهانی پیش ببرد.

وی تاکید نمود: نمی توان یک پروتکل را در خصوص یک صنف، فعالیت مالی و خدماتی ارائه داد بدون اینکه با سیاست های کلی، جهانی و بهداشتی همخوانی داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شعار سازمان بهداشت جهانی از ابتدا تا به امروز تست تست تست بوده است یعنی نمونه گیری لازم است و تا اینکار در کشور ما به طور کامل انجام نگردد نمی دانیم در هر صنفی، منطقه یا استانی چند نفر بیمار وجود دارد.

محمدی تاکید نمود: وقتی اطلاعات شفاف در این زمینه وجود نداشته باشد به طور قطع مهار بیماری و اتخاذ سیاست در رابطه با آن هم ابتر خواهد ماند بنابراین ما باید تا آنجا که می توانیم به لحاظ بهداشتی تست ها را افزایش دهیم و تعیین کنیم کدام مناطق پرخطر یا کم خطرند و به تبع آن سیاست های ملی محلی مناسب را در چارچوب سیاست های جهانی اتخاذ کنیم که مورد تایید و علمی باشد و بتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم.

ایران پس از کرونا متفاوت خواهد بود

اقتصاددان ایلامی گفت: ایران پس از کرونا با ایران پیش از کرونا به دلیل اینکه فاصله های اجتماعی همچنان باید رعایت گردد و برخی زیرساخت های آسیب دیده باید بازسازی شوند متفاوت خواهد بود.

محمدی گفت: به دلیل آسیب اصناف و ماندن اقشار بسیاری از مردم در خانه و عدم پاسخگویی نیازهای خانواده شان به لحاظ مالی و جبران گذشته زمان زیادی باید سپری گردد تا اقتصاد به حالت اولیه بازگردد که البته بستگی به زمان ماندن کرونا دارد.

وی توضیح داد: حتی با فرض اینکه کرونا در ایران انتها یابد تبعات مالی، اجتماعی، فردی و فرهنگی زیادی بوجود خواهد آمد و در این زمینه باید سیاست های لازم اتخاذ گردد.

محمدی گفت: از طرفی به دلیل همین محدودیت ها تمهیدات بخش آموزش و روی آوردن به فضای مجازی و الکترونیکی بیشتر می گردد که خود یک مزیت است، از سویی دیگر نیروهای زیادی که در سازمان های دولتی، غیردولتی و شرکت ها مشغول بوده اند هم اکنون با این شیفت بندی ها تعیین شده است که مازاد هستند و این موضوع می تواند سرآغازی برای کاهش هزینه ها و تحول بسیار بزرگی باشد.

دو سوم فراوری ناخالص ملی در دست دولت است

مدرس دانشگاه های ایلام گفت: بدلیل اینکه اقتصاد ایران بیشتر دولتی است بیش از دو سوم فراوری ناخالص ملی و اتخاذ سیاست ها در دست دولت است و بخش خصوصی توان زیادی در تصمیم گیری ندارد.

محمدی گفت: در ابتدا دولت باید زیرساخت ها را درست کند و شفافیت اطلاعاتی داشته باشد و ارتباطات خود با کشورهای پیشرو در زمینه علمی را بیشتر کند و با احتیاط بیشتری با نظام هایی که شفافیت اطلاعاتی ندارند در زمینه های مالی رفتار کند.

وی اضافه نمود: از طرفی زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و مالی باید در کشور ایجاد گردد که مردم بتوانند با پشتوانه آن زیرساخت ها به کسب و کار بپردازند و انتقال بیشتری از اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی صورت گیرد.

اقتصاددان ایلامی تاکید نمود: تا آنجا که ممکن است رقابت مالی وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها بتوانند با افراد کمتری کار و فراوری را انجام دهند و این مازاد نیرو که خودش هزینه های بزرگی را برای شرکت ها دارد، کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: با چابک سازی اقتصاد کشور می توان در مواجهه با این تغییرات محیطی و بحران ها بهتر عمل کرد از جمله می توان با توجه ویژه به سازمان بورس بعنوان زیرساخت مناسبی برای جذب سرمایه، به صورت آزاد و با تحلیل درست وارد جهانی بازار شوند.

محمدی تاکید نمود: با کاستن از استخدام در بخش دولتی و کاهش هزینه های مبادله، دولت بتواند این زیرساخت را فراهم کند که بتوانیم حداقل پس از کرونا سریعتر از حالت رکود خارج شویم و به یک حالت طبیعی و نرمال در بخش های مختلف بازگردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا به امروز 202 هزار و 584 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت 115 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به 9 هزار و 507 نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان نمود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (31 خرداد 1399) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 322 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 595 مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور 202 هزار و 584 رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 115بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تا به امروز به 9 هزار و 507 نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون 161 هزار و 384 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین 2842 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان نمود: تا به امروز یک میلیون و 395 هزار و 675 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استانهای خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان های شرقی و غربی، گلستان و کردستان در شرایط هشدار قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 280

به "خبرنگاران یک اقتصاددان: کرونا فرصت هایی برای نوآوری مالی ایجاد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک اقتصاددان: کرونا فرصت هایی برای نوآوری مالی ایجاد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید