کنترل درد در آرتروز

به گزارش چه خبر آنلاین، تسکین درد مفاصل در آرتروز تأثیر قابل توجهی بر فعالیت های روزانه بیمار دارد. هم چنین به این ترتیب به بهبود کیفیت کلی زندگی فرد یاری می گردد. داروی تسکین درد در کنترل بیماری آرتروز چه نقشی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال این مقاله را بخوانید.

کنترل درد در آرتروز

تألیف و ترجمه: حمید وثبق زاده انصاری

منبع:راسخون

تسکین درد مفاصل در آرتروز تأثیر قابل توجهی بر فعالیت های روزانه بیمار دارد. هم چنین به این ترتیب به بهبود کیفیت کلی زندگی فرد یاری می گردد. داروی تسکین درد در کنترل بیماری آرتروز چه نقشی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال این مقاله را بخوانید.

آرتروز و درد

استخوان های یک مفصل پوشش غضرفی دارند. غضروف برای استخوان همچون بالشتکی عمل می نماید که با استفاده از آن حرکت مفصل بدون درد خواهد بود. آرتروز باعث آسیب رسیدن به غضروف، التهاب مفاصل، و در نتیجه ایجاد درد است. این بیماری در واقع موجب تورم، سفتی و درد در مفاصل بدن ما می گردد. التهاب در مفاصل یا منطقه ها اطراف آن منجر به ایجاد درد می گردد. بیش از 100 نوع مختلف آرتروز وجود دارد که بر یک یا چند مفصل موجود در بدن اثر می گذارد. هم چنین آرتروز می تواند عضلات و اندام های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

دلیل یا اندام هدف هر چه باشد، شایع ترین علامت آرتروز درد است. درد علامت اولیه بسیاری از بیماری های دیگر هم هست و از این رو تسکین درد یکی از ضروری ترین بخش های درمان است. درد نشانه ای است که بدن با استفاده از آن وجود مشکل را به شما اعلام می دارد. در منطقه آسیب دیده سیگنالی شیمیایی ایجاد شده و به مغز ارسال می گردد. سپس مغز آن را به صورت درد درک می نماید.

کنترل درد که به زبان انگلیسی به نام algiatry هم شناخته می گردد، شاخه ای از علم پزشکی است که با راه های از بین بردن درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران سر و کار دارد. در این علم از روش های مدیریت بر داروها گرفته تا تکنیک های تمدد اعصاب و روان درمانی، همگی به کار گرفته می شوند. بحث ما در این جا در خصوص کنترل درد آرتروز به وسیله داروهای تسکین درد است. این روش در درجه اول شامل مصرف موارد زیر است:

مسکن ها

ضد التهاب های غیر استروئیدی

مهار نماینده های COX - 2

درد آرتروز می تواند حاد یا مزمن باشد و بسیاری از انواع آرتروز در طول دوره این بیماری به شکل مزمن آن تبدیل می شوند. درد علاوه بر آن که بسیار ناراحت نماینده است، بر سلامت کلی بدن اثر گذاشته و حرکات بدن را محدود می نماید. در بسیاری از موارد نگرانی اصلی بیمار، به جای کنترل بیماری، کاهش درد است.

کنترل درد در شکستن دور باطل درد، استرس و افسردگی نقش مهمی دارد. تسکین درد با کاهش ناراحتی در مفاصل به افزایش تحرک و قدرت استخوان یاری می نماید. با این حال تمامی اشکال درد باید تحت نظارت دقیق پزشک درمان گردد. انواع مختلف ضد دردهایی که برای تسکین درد مزمن تجویز می شوند عبارتند از مسکن های ساده یا NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی). در موارد حاد، تحت مراقبت تخصصی پزشکی استروئید تجویز می گردد و به این ترتیب موقتاً درد و علائم ورم مفاصل تسکین می یابد.

اگر چه داروهای مسکن به تسکین درد یاری می نمایند اما دانستن این موضوع مهم است که این داروها بیماری را کنترل نمی نمایند. همان گونه که از نام داروهای مسکن پیدا است، این داروها باعث تسکین درد و کاهش التهاب می گردد. بعضی از انواع این داروها به کاهش علائمی هم چون تب و درد بدن هم یاری می نمایند. بنا بر این نحوه انتخاب یک مسکن مناسب برای افراد مختلف فرق دارد و به درجه التهاب مفاصل بستگی دارد.

در صورت عدم وجود تورم و در صورتی که درد تنها علامت موجود باشد، مسکن هایی از قبیل ترامادول یا پاراستامول را می توان با خیال راحت مصرف نمود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDها) از قبیل ایبو پروفن، دیکلو فناک، ناپروکسن، ایند ومتاسین که در سراسر دنیا با نام های تجاری مختلف ارائه می شوند، به وسیله کاهش التهاب به از بین بردن درد یاری می نمایند. مهار نماینده های COX - 2 برای افراد مبتلا به ورم مفاصل تجویز می شوند. در مصرف این داروها احتمال بروز عوارض جانبی گوارشی نسبت به NSAIDها کمتر است.

مصرف مسکن ها معمولاً عوارض جانبی شایعی از قبیل افزایش اسید معده، درد شکمی، و خون ریزی دستگاه گوارش را در پی دارند. در بعضی موارد مصرف این داروها باعث ایجاد تورم در پاها، افزایش فشار خون و بثورات جلدی آلرژیک می گردد. آموزش نحوه مراقبت و کنترل ورم مفاصل به بیمار و ارائه مشاوره مناسب در خصوص مصرف داروها از اهمیت خاصی برخوردار است. به این ترتیب می توان میان اثر دارو و عوارض جانبی مصرف آن تعادل برقرار کرد.

درمان به روش سرد و گرم کردن، ماساژ (تحت نظر کار شناس)، آرامش و ورزش متعادل، روش های مؤثری در کنترل درد ناشی از ورم مفاصل می باشند. تشخیص صحیح و درمان، به مراتب از تسکین درد مهم تر هستند. بهتر است برای کنترل علائم آرتروز و حصول اطمینان از سلامت کلی فرد، از درمان همه جانبه که شامل مصرف دارو، مکمل های تغذیه ای و تغییر روش زندگی است استفاده گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1031

به "کنترل درد در آرتروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل درد در آرتروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید