افکار خود را با کتاب خواندن مدیریت کنید

به گزارش چه خبر آنلاین، بعد از جنگ جهانی دوم و با به خطر افتادن سلامت روانی نسل پرشور بچه ها، حالا وقت یافتن روش درمانی متفاوتی بود. روشی که برای عده زیادی از بچه ها و نوجوانان و حتی بزرگسالان در زمان کم موثر باشد.

افکار خود را با کتاب خواندن مدیریت کنید

به گزارش خبرنگاران به نقل از سایکولوژی تودی، در یک تحقیقی در سال 1948 روانشناسان دریافتند که معلمان تازه به اینکه دانش آموزان خود چه کتابی می خوانند، توجهی ندارد. برای آن ها این مهم است که این کتاب چه تاثیری بر روی دانش آموزان خود می گذارد.

تحقیقات به سادگی نشان داد که مطالعه صحیح باعث ایجاد تغییرات روانی در افراد می گردد. نگرش و رفتار انسان ها را به راحتی می توان شکل داد. موضوعی که بعدها در روانشناسی اجتماعی و مدیریت افکار جامعه به کار گرفته شد. ویژگی هایی مانند همدلی،مهربانی،ترحم،قدردانی و حتی تنفر،رقابت را می توان به وسیله راهنمایی مطالعه افراد، در فکر آن ها شکوفا کرد.

مطالعه زرد یا مطالعه فاخر

بعد از مدتی این روش مطالعه ابزار دست افراد مختلف در سراسر دنیا شد. ابزاری که فقط در پی کنترل فکر افراد بود و دیگر تاثیرات مثبت و منفی آن مهم نبود. نتایج مشابهی از اندازه تاثیرگذاری بعد از مقایسه افراد در تحقیقات شوکه کننده بود. مقایسه ای که نشان می داد نتیجه تاثیرگذاری کتاب های زردی و کم ارزش تری مانند بعضی رمان های بی محتوا،کتوب انگیزشی کاذب یا داستان های ساختگی قهرمانانه با کتاب های فاخری مثل آثار کلاسیک دنیا یا کتوب علمی، یا کتاب هایی با سبک رئالیسم یکسان بود.

از سال1952، این روش وارد روان درمانی شد به شکلی که درمانگران با توصیه به مطالعه بعضی کتاب ها سعی در کنترل درمان جو ها برای بهبود کیفیت روند درمان داشتند. در سیستم های آموزشی بعضی کشورها هم بچه ها و نوجوانان به مطالعه بعضی کتاب هایی که به جامعه پذیری و ایجاد احساس مسئولیت آن ها یاری میکرد ترغیب شدند. اما از طرفی بعضی نظام های سیاسی نیز برای جهت دادن به افکار عمومی آغاز به غربال بازار کتاب ها کردند.

شما می توانید با خواندن در وارد دنیا دیگری شوید. خواندن فرصت نادری برای دستیابی به صلح، قدرتمند تر شدن و احساس شجاعت است. تحقیقات نشان داده که خواندن باعث شکوفایی تمایل انسان به تجربه و ساختن تجربیات خود می گردد. انسان ها ذاتا به خواندن تمایل دارند.

اما موضوع مهم این است که شما باید بتوانید انتخاب کنید. انتخاب کنید که چه چیزی را میتوانید بخوانید. کتاب ها می توانند بر منطقه ها مختلف مغز تاثیر گذاشته و باعث ترشح هورمون های مختلفی که بر روی احساسات تاثیر دارند، بشوند.

امروزه رایج شدن تبلیغات و مطالعه کتاب های انگیرشی و زرد به علت تزریق احساسات فردی گرایی، توانمندی، هیجانات و دیدگاه متفاوت به دنیا است. موضوعی که در شرایط مختلف و حتی در کشورهای متفاوت، می تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. می تواند در جایی باعث پی بردن به توانمندی های خود و درجایی دیگر باعث ایجاد احساس بیگانگی با فرهنگ و جامعه بگردد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1486

به "افکار خود را با کتاب خواندن مدیریت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افکار خود را با کتاب خواندن مدیریت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید