کجا دوستی را ترمیم و کجا تمام کنیم؟

به گزارش چه خبر آنلاین، اگر یک قدم از رابطه فاصله می گیرید و متوجه می شوید که دوست تان برای رابطه شما سرمایه گذاری نمی کند؛ برای مثال از موفقیت شما شاد نمی گردد، شما را اذیت و آزار می دهد، به احساس شما بی توجه است یا احساس می کنید در کنار او انرژی خود را کامل از دست می دهید یا مدام دچار سوء تفاهم می گردد... ممکن است وقتش رسیده باشد که به جای ترمیم رابطه، دوستی را به کل تمام کنید.

کجا دوستی را ترمیم و کجا تمام کنیم؟

وقتی رابطه دوستی به بن بست می رسد از کجا متوجه می شوید که باید آن را درست کنید یا کنار بگذارید؟

به گزارش خبرنگاران، وسوسه نماینده است که بگذارید دوستی تمام شود به جای آنکه آن را درست کنید؛ خصوصاً وقتی که احساس می کنید زندگی از طروق دیگر به شما فشار می آورد. دلیلش آن است که روبرو شدن با چالش ها سخت است. اما ما همین حالا هم با همه گیریِ تنهایی روبرو هستیم و شواهد زیستی نشان می دهند که ترمیمِ روابط یک فوریت است.

لیدیا دنورث، در کتابی با عنوان دوستی: تکامل، زیست شناسی و قدرت فوق العاده پیوند های بنیادی زندگی می گوید: دوستی در ژن های ما و در ساختار پیچیده مغز ما وجود دارد؛ و این یعنی دوستی یک انتخاب یا یک مسئله تجملاتی نیست؛ دوستی یک ضرورت است که برای توانمند کردنِ ما برای رسیدن به موفقیت و شکوفایی لازم است.

اگر سال گذشته تماس تان را با دوستان تان از دست داده اید یا از هم جدا افتاده اید، زمانش رسیده که احساسات آسیب دیده و سوء تفاهم ها را رفع کنید. به این کار به عنوان شکلی از رابطه و مراقبت از خود فکر کنید، زیرا گیر افتادن در درگیری انرژی ارزشمندی را هدر می دهد.

5 روش برای تعمیر رابطه دوستی یا ترک دوستی ای که سمی است:

1-بازاندیشی کنید و درباره نکات مثبت رابطه تان بنویسید

قبل از آنکه با دوستتان وارد یک مکالمه سخت شوید، مکث و تأمل کنید. آدام اسمایلی پوسولسکی، نویسنده دوستی در عصر تنهایی، می گوید: به لحظات خاصی که این دوستی برایتان شادی و هیجان آورده است، فکر کنید. پوسولسکی پیشنهاد می دهد که از این خاطره به عنوان منبع الهام خود بهره ببرید و چیز هایی که به دوستی تان مرتبط است را یادداشت کنید. او همچنین افراد را تشویق می نماید که این فهرست را با دوست خود به اشتراک بگذارند.

او توصیه می نماید: شروع تعمیر رابطه از صندلی مثبت اندیشی و قدردانی مکالمه را معنادارتر می نماید. پوسولسکی می گوید: و نتیجه مهم نیست، نیت خوب ماندگار خواهد بود. حتی اگر هنوز تنش هایی وجود دارد و حتی اگر شما هنوز احتیاج دارید در دوستی خود وقفه ای ایجاد کنید یا حتی برای مدت طولانی تری مدتی همدیگر را دیدار نکنید، این قدردانی تا ایجاد همدلی و درک متقابل یاری خواهد نمود.

2-روش دیگری برای ارتباط پیدا کنید

اگر کوشش ها برای تعمیر رابطه به وسیله یک ابزار ارتباطی جواب نمی دهد، یک ابزار دیگر را انتخاب کنید. پوسلوسکی می گوید: نامه بنویسید، کارت پستال ارسال کنید یا کتابی برای دوست تان بفرستید که می دانید از خواندنش لذت می برد.

او پیشنهاد می دهد قبل از شروع صحبت رودررو درباره رابطه دیدگاه های خودتان را برای دوست تان روی کاغذ بنویسید و به او بگویید چرا احساس می کنید که احتیاج دارید این رابطه را تعمیر کنید.

این رویکرد به شما یاری می نماید تا آن همدلی ای را که می خواهید به دست آورید و مهارت های ارتباطی خودتان را ارتقا دهید. ممکن است متوجه شوید دوست تان مسئله ای داشته که شما از آن بی خبر بوده اید. پس قبل از اینکه برای مصاحبه با دوست تان سر یک میز بنشینید، تمرین کنید تا مخاطب خوبی باشید.

3-به خودتان فرصت بدهید و دوباره کوشش کنید

افراد به شیوه های متفاوتی درگیری های شان را حل وفصل می نمایند؛ بنابراین به یاد داشته باشید که ممکن است احتیاج داشته باشید به دوستی تان قدری فضای تنفس بدهید و بعد دوباره کوشش خودتان را شروع کنید.

ماریسا فرانکو، روان شناس و کارشناس دوستی در واشنگتن دی سی، می گوید که دوستی ممکن است برای بازگشتن به شرایط طبیعیِ بعد از درگیری احتیاج به زمان داشته باشد و آن احساسات ناخوشایندی که طولانی می شوند ممکن است به توجه بیشتری احتیاج داشته باشند.

فرانکو می گوید: اگر هنوز احساسات ناخوشایند وجود دارد، ممکن است نشانه آن باشد که یکی از طرفین یا هر دو طرف احساس می نمایند حرف شان را نزده اند و شنیده نشده اند.

فرانکو پیشنهاد می دهد که یک رویکرد صادقانه و قاطعانه در این مواقع در پیش بگیرید و جملاتی نظیر این را بگویید: هی! من احساس می کنم که بعد از جر وبحثی که داشتیم چیز ها دیگر مثل قبل نیست. من واقعاً دوست دارم که دوباره به شرایط قبل از درگیری برگردیم، زیرا واقعاً برای این دوستی ارزش قائل هستم. می خواستم اگر امکان دارد با هم مصاحبه کنیم و ببینیم آیا جایی از رابطه ما مسئله ای دارد که احتیاج دارد آن را رفع کنیم.

خیلی مهم است بدانید که شما فقط کاری که از دست تان برمی آید را می توانید انجام دهید. فرانکو می گوید: اگر آن دوست نمی خواهد این رابطه ترمیم شود، شما می توانید به خودتان ببالید که نهایت کوشش تان را برای درست کردنِ این رابطه کردید. به یاد داشته باشید شما نمی توانید دیگران را کنترل کنید، اما در نهایت، شما هر آنچه که می توانستید را انجام داده اید.

4-مکان مبلمان دوستی تان را تغییر دهید

یکی از چالش های دوستی های بلندمدت زمانی است که ما مدام به این فکر می کنیم چرا چیز ها مثل قبل نیست. واقعیت این است که همانطور که شرایط و الویت های ما تغییر می نمایند، ما هم تغییر می کنیم.

دنورث، می گوید: اگر کوشش نموده اید دوستی تان را ترمیم کنید، اما احساس می کنید که چیز ها به شکل قبل از درگیری برنمی شود، باید به این فکر کنید که آیا امکانش هست به شکل دیگری با هم دوست بمانید؟ من اسم این کار را تغییر مکان مبلمان در زندگی اجتماعی گذاشته ام. همه دوستی ها برای تمام عمر باقی نمی مانند و هیچ اشکالی هم ندارد. زیست شناسانِ تکاملی کشف نموده اند که پیوند هایی با کیفیت عالی به 3 چیز احتیاج دارند: آن ها طولانی مدت، مثبت و مشارکتی هستند. شما به هر 3 این موارد احتیاج دارید.

5-پرچم های قرمز را دنبال کنید

بعضی اوقات سوء تفاهم برای دوستی مشکل ایجاد می نماید، اما بعضی اوقات مشکل ریشه های بسیار عمیق تری دارد. فرانکو به مردم پیشنهاد می دهد که هرگز به دلیل یک مشکل واحد دوستی خود را به هم نزنند و اتفاقاً آن را به مثابه تمرین ببینند. درگیری می تواند به ارتقاء سطح دوستی ها یاری کند و یک سرمایه گذاری دوطرفه است. هرگز به خاطر یک مشکل ساده دوستی خودتان را بهم نزنید.

درعین حال فرانکو توصیه می نماید که مردم حواس شان به پرچم های قرمز باشد. او می گوید: اگر یک قدم از رابطه فاصله می گیرید و متوجه می شوید که دوست تان برای رابطه شما سرمایه گذاری نمی نماید؛ برای مثال از موفقیت شما خشنود نمی شود، شما را اذیت و آزار می دهد، به احساس شما بی توجه است یا احساس می کنید در کنار او انرژی خود را کامل از دست می دهید یا مدام دچار سوء تفاهم می شود... ممکن است وقتش رسیده باشد که به جای ترمیم رابطه، دوستی را به کل تمام کنید.

نباید بگذارید که در یک رابطه متضرر شوید. علم دوستی نشان می دهد که رابطه های متزلزل و سست برای سلامت ما مفید نیستند. به عبارت دیگر، اگر ضرری که از یک رابطه محبت آمیز به ما می رسد آنقدر زیاد باشد که ابعاد خوبِ قضیه نتواند آن را جبران کند، ادامه دادن این رابطه اشتباه است. درباره سلامت رابطه تان با خودتان صادق باشید و فقط به دلایلی مانند اینکه این دوستی قدیمی است، به خودتان صدمه نزنید.

زمانی که زندگی سخت می شود، نزدیک شدن به مصاحبه های دردناک یا ناخوشایند معمولاً به ته فهرست کارهایی که انجام می دهیم، سقوط می نماید. اما ارتباطات انسانی لازم است و وقتش رسیده که این ناخوشایندی را با آغوش باز پذیرا باشیم، صادقانه حرف های نگفته را بزنیم.

منبع: CNN

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 865

به "کجا دوستی را ترمیم و کجا تمام کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا دوستی را ترمیم و کجا تمام کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید