سمی ترین و کشنده ترین مار جهان

به گزارش چه خبر آنلاین، بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک بیش از 3000 گونه مار در سراسر دنیا می لغزند. از این گونه ها تقریبا 600 گونه سمی هستند که حدود 7 درصد آن گونه ها به میزان کافی سمی هستند که می توانند انسان را بکشند یا زخمی کنند.

سمی ترین و کشنده ترین مار جهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از یو اس ای تودی؛ به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مار های سمی مانند مار زنگی، سر مسی، موکاسین آبی و مار مرجانی را می توان در ایالات متحده یافت، اما در بقیه نقاط جهان شرایط چگونه است؟ نشنال جئوگرافیک اشاره نموده که مار ها را می توان تقریبا در تمام قاره ها به جز قطب جنوب یافت. بنابراین، کدام گونه مار سمی ترین است؟

به گفته بریتانیکا تایپان داخلی یا غربی با نام علمی Oxyuranus microlepidotus سمی ترین مار در جهان است.

تایپان داخلی سمی ترین مار جهان

این مار که بومی استرالیا است بر اساس آزمایش دوز کشنده میانه یا LD50 بر روی موش کشنده ترین سم را دارد. به گفته مریام وبستر LD50 (میزان یک عامل سمی مانند سم، ویروس یا تشعشع) را تعریف می نماید که برای کشتن 50 درصد از جمعیت حیوانات معمولا در یک زمان تعیین کافی است.

برخلاف نام مستعار مار درنده تایپان داخلی به عنوان ماری خجالتی قلمداد می گردد، اما مانند هر حیوانی در صورت تحریک حمله خواهد نمود.

علائم نیش تایپان داخلی شامل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، فروپاشی و فلج است. زهر تایپان داخلی هم چنین حاوی یک فاکتور پخش کننده یا آنزیم هیالورونیداز است که نفوذپذیری سموم را در سراسر بدن فرد نیش خورده افزایش می دهد. موزه استرالیا اشاره نموده علیرغم آن که سم تایپان داخلی خطرناک است، اما آن حیوان نسبتا آرام است و به ندرت در سرزمین دورافتاده و نیمه خشک محل زیست آن انسان ها با این مار روبرو می شوند. تعامل بین این گونه و انسان اغلب رخ نمی دهد.

با توجه به واحد تحقیقات زهر استرالیا در دانشگاه ملبورن در استرالیا پنج مار از سمی ترین مار های سیاره زمین در سطح جهان تا سال 2015 میلادی به توضیح ذیل شناسایی شده اند:

  • تایپان داخلی
  • مار قهوه ای شرقی
  • تایپان ساحلی
  • مار ببری
  • مار ببری سیاه

کشنده ترین مار کدام مار است؟

به گزارش بریتانیکا افعی فلس دار اره ای با نام علمی Echis carinatus کشنده ترین مار جهان قلمداد می گردد. گفته می گردد که این نوع از مار مسئول بیش از مجموع تمام مرگ و میر انسان ها به وسیله سایر گونه های مار ها می باشد. سم افعی اره ای به مقدار سایر مار ها کشنده نیست، اما بسیار تهاجمی تر است. این مار ها اغلب هنگام حمله سریع ضربه زده و نیش می زنند.

افعی های اره ای در سراسر آفریقا و جنوب غربی آسیا تا هند و سریلانکا به ویژه در منطقه ها خشک و خشک یافت می شوند. بریتانیکا اشاره نموده که افعی های بالغ این گونه می توانند بین 30 تا 90 سانتی متر طول داشته باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1434

به "سمی ترین و کشنده ترین مار جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمی ترین و کشنده ترین مار جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید