هورمون محبت آلزایمر را درمان می نماید

به گزارش چه خبر آنلاین، طبق تحقیقات دانشمندان مصرف استنشاقی یکی از مشتقات هورمون اکسی توسین می تواند به درمان بیماری آلزایمر یاری کند.

هورمون محبت آلزایمر را درمان می نماید

بیماری آلزایمر که مشخصه آن تجمیع پروتئین آمیلوید (ß-amyloid) در بافت مغز بوده یکی از علل اصلی زوال عقل است.

محققان در دانشگاه توکیو پیش از این گزارش داده بودند که اکسی توسین می تواند بعضی نارسایی های ناشی از این پروتئین را بهبود ببخشد. آن ها اکنون نشان داده اند که یکی از مشتقات اکسی توسین با تغییراتی برای ارتقای تزریق وریدی مغزی (brain perfusion) می تواند نقایص شناختی ایجاده شده در موش ها را معکوس کند.

افول شناختی و از دست دادن حافظه در بیماری آلزایمر به تجمیع پروتئین Aß نسبت داده شده است که موجب نقصان کارکرد عصبی در مغز می گردد.

آزمایش ها نشان می دهد که اکسی توسین - هورمون پپتید (peptide) که بیشتر مسوولیت زایش و شیرآوری را در جوندگان بر عهده دارد - بعلاوه رفتار شناختی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تنظیم می نماید.

این یافته در کنار شناسایی دریافت کنندگان (رسپتورهای) اکسی توسین در عصب های سیستم عصبی مرکزی مغز، علاقه مندی محققان را به نقش بالقوه این هورمون در معکوس کردن فرآیند از دست رفتن حافظه جلب نموده است.

انتقال پپتید ها به سیستم عصبی مرکزی به وسیله بینی یک گزینه عملی کلینیکی است.

دکتر چیکاماسا یامیشیتا از اساتید و محققان دانشگاه توکیو در مطالعات نو روشی برای افزایش کارآیی انتقال استنشاقی پپتید به مغز ابداع نموده است.

نتایج این تحقیقات بسیار امیدوارکننده است و نشان می دهد که این مشتق هورمون اکسی توسین می تواند شرایط نقص حافظه در موش ها را بهبود بخشد. این دستاورد نشان می دهد که اکسی توسین ممکن است به کاهش افول شناختی ناشی از بیماری آلزایمر یاری کند.

منبع: سایت سای تک دیلی

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 آبان 1401 بروزرسانی: 6 آبان 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1366

به "هورمون محبت آلزایمر را درمان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هورمون محبت آلزایمر را درمان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید