چین به دنبال فراوری حداکثری شیر ، این کشور گاو کافی ندارد

به گزارش چه خبر آنلاین، نیوزیلندی ها اعلام کردند که به دلیل نگرانی از رفاه و سلامت دام هایشان در داخل کشتی ها به مقصد چین صادرات گاو زنده به این کشور را متوقف می نمایند.

چین به دنبال فراوری حداکثری شیر ، این کشور گاو کافی ندارد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

چین در آرزوی تولید حداکثری شیر است. پس از اعلام پزشکان درباره خواص این ماده غذایی و فرآورده های لبنی در بهبود بیماری کرونا تقاضا برای شیر در این کشور افزایش یافته است. این موضوع باعث شده شوق و اشتیاق برای ساخت مزارع کشت و صنعت لبنی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگاران، برطرف تقاضای در حال افزایش شیر در چین مشکل است زیرا این کشور گاو کافی ندارد و این موضوع چالش اصلی برای توسعه مزارع کشت و صنعت جدید و توسعه یافته لبنی چین به شمار می آید.

یک کارگر کارتن شیر را در قفسه یخچال سوپر مارکت در پکن می چیند/ عکس: رویترز

چین سومین تولید نماینده عظیم شیر در جهان محسوب می گردد و در سال گذشته 34 میلیون تن از این محصول را تولید نموده است. این میزان 70 درصد از احتیاجهای داخلی این کشور را تامین می نماید.

هزینه های خوراک دام در چین به شدت افزایش یافته و به بالاترین میزان خود در چند ساله گذشته رسیده است. کمبود زمین و آب نیز از دیگر عواملی هستند که این کشور را به مکانی پر هزینه برای تولید شیر تبدیل نموده اند.

براساس گزارش شرکت مشاوره لبنی اورینت پکن با وجود افزایش بی سابقه قیمت شیرخام، حدود 200 واحد جدید لبنی چینی در سال گذشته احداث شدند.

آنالیز ها نشان می دهد پروژه های جدید با 10 هزار گاو اضافی آغاز شده و برنامه تامین 2.5 میلیون راس گاو در چشم انداز آن در نظر گرفته شده است. این میزان تقریبا نیمی از گله گاو شیرده کنونی در چین است که قرار است در سال های آینده به تعداد گاوهای چینی اضافه کرده گردد.

فروش سالانه بازار لبنیات چین حدود 62 میلیارد دلار برآورد می گردد و به خوبی توسعه یافته و جا افتاده است. دولت چین نیز برای حمایت از صنایع لبنی روستایی به شدت بر استفاده از شیر و فواید آن تاکید دارد.

میزان تولید شیر در کشورهای جهان/ منبع: زارت کشاورزی آمریکا

براساس گزارش یورو مونیتور اینترنشنال سرانه مصرف سالانه شیر در چین 6.8 لیتر و در آمریکا 50 لیتر است.

گائو لینا مدیر عامل هولدینگ لبنی مدرن دایری چینبه رویترز گفت: متوسط مصرف سرانه شیر در چین بسیار کم است.

وی اضافه کرد: پتانسیل زیادی در این زمینه وجود دارد.

او گفت چینی ها به ویژه بچه ها بیشتر از قبل پنیر می خورند و همین مسئله تقاضا برای تولید شیر را بیش از پیش افزایش می دهد. برای تهیه یک کیلو پنیر معمولا 10 کیلوگرم شیر ضروری است.

شیر در چین هنوز به اندازه کافی خاص است و می تواند یک هدیه محبوب باشد. هر لیتر شیر تازه در چین حدود 2 دلار قیمت دارد. این میزان تفریبا دو برابر قیمت شیر در بریتانیا و آمریکا است. یک بسته شیر پاستوریزه 240 میلی لیتری در چین حدود 40 سنت آمریکا می ارزد.

یک مشتری در 21 می سال 2021 از قفسه یخچال سوپر مارکت چین شیر برمی دارد/ عکس: رویترز

براساس داده های شرکت نیلسن، تقاضا برای شیر سرد تازه که یک پنجم فروش شیر در چین را تشکیل می دهد، رشد سریعی نشان داده است در 11 ماه اول سال 2020 حدود 21 درصد در مقایسه با سال گذشته آن افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، برای تامین این تقاضا در چین بازیکنان عظیم بخش لبنی باید منابع شیر خام را در نزدیکی مراکز جمعیتی ثروتمندتر توسعه دهند.

واردات گاو؛ توقف صادرات گاو نیوزیلند به چین

شرکت های لبنی چین مانند مدرن دایری در طرح های کلان خود کوشش دارند با ایجاد شرکت های کوچکتر دامداری و ایجاد مزارع توسعه یافته، تولید خود را بیشتر نمایند. مدرن دایری میخواهد در 5 سال آینده گله گاوهای خود را دو برابر کند و تعداد آنها را 500 هزار راس برساند.

شرکت تولید غذا و لبنیات برایت دایری شانگ های میخواهد با تاسیس 4 مزرعه دیگر 31 هزار گاو را به 66 هزار گاو کنونی خود اضافه کند. شرکت لبنیاتی یوران یوران در حال برنامه ریزی برای عرضه عمومی اولیه (IPO) و تامین 800 میلیون دلار برای گسترش گله های خود، گسترش سیستم های مکانیزه تولید مثل و در نهایت راه هایی برای افزایش تولید شیر است.

در یک تعریف مالی، عرضه عمومی اولیه (IPO)، عرضه اوراق بهادار شرکت به عموم برای اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمت گذاری است.

براساس گزارش شرکت مشاوره لبنی اورینت پکن مزارع کشت و صنعت جدید چینی که بسیاری از آنها در حال ساخت هستند در مجموع به 1.35 میلیون راس گاو جدید احتیاج دارند و احتمالا بسیاری از آنها پس از ساخت خالی خواهند مانند.

براساس برآوردها گاوهای چین در دو سال آینده حدود 500 هزار گوساله ماده تولید خواهد نمود و اگر سرعت واردات مانند سال قبل باقی بماند این کشور حدود 400 هزار گوساله ماده را وارد می نماید. چین در سال گذشته بیش از 200 هزار گاو و گوساله ماده را از استرالیا و نیوزیلند وارد نموده است.

میزان مصرف شیر در کشورهای جهان/ منبع: وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا

واردات گوساله و گاو ماده سریعترین راه برای راه اندازی یک مزرعه جدید است و حدود یک سال طول می کشد تا هر گاو یک گوساله دیگر به جهان آورد. از طرفی دامداران واردات گاو را ترجیح می دهند زیرا گاوهای وارداتی عاری از چرخه بیماری گله های چینی هستند.

اما تصمیم ماه آوریل (فروردین) نیوزیلند برای توقف صادرات گاو زنده به مدت دو سال چشم انداز آینده چین در تامین گاو را تار کرد. نیوزیلندی ها اعلام کردند که نگران رفاه و سلامت دام هایشان در راستا طولانی صادرات در داخل کشتی ها به مقصد چین هستند.

یک صادر نماینده گاو استرالیایی که از گفتن نامش خودداری کرد در این باره گفت: پس از آنکه نیوزیلند صادرات گاو زنده به چین را متوقف کرد، ما بیشتر از قبل مورد توجه چینی ها قرار گرفتیم. وی اضافه کرد: پرس و جو و تمایل بیشتر باعث شده تا گله دارن بیشتر از همواره برای تولید گاوها هزینه نمایند.

شیلی و اروگوئه نیز گاوهای کمتری به چین صادر نموده اند. اما زمان ارسال این گاوها از این کشورها در برابر استرالیا و نیوزیلند دو برابر بیشتر است. از طرفی گاوهای شیلی و اروگوئه شیر کمتری تولید می نمایند و این موضوع جاذبه زیادی برای دامداران چینی ندارد.

پاکت های شیر در طبقه یک سوپر مارکت در پکن/ عکس: رویترز

دو مینگ اقتصاد دان و مدیر یکی از بخش های شرکت لبنی اورینت پکن در این باره گفت: برزیل، آمریکا و کشورهای اروپایی می توانند به منابع خوبی برای پرورش و ثادرات احشام برای چین تبدیل شوند.

او اضافه کرد: اگر دو کشور دیگر به منابع وارداتی ما اضافه شوند، شرایطمان خوب می گردد.

چین و ایالات متحده متعهد شدند که تا طی یک توافق تجاری که فاز اول آن در ژانویه گذشته به امضا رسید در خصوص تجارت گاوهای پرورشی مذاکره نمایند اما هنوز تاریخی در باره تجارت احشام میان این دو کشور مطرح نشده است.

میزان پرورش گاوهای شیری در کشورهای جهان/ منبع: وزارت کشاورزی در آمریکا

تحلیلگران و کارشناسان صنعت دامداری در این باره می گویند هزینه های خوراک دام و گران شدن آنها برایشان مشکل ساز است و فرایند تبدیل گوساله به گاوهای شیرده زمان بر است.

گرانت بیلدز مدیر چینی در شرکت لند او لیکز که دانه، خوراک دام و علوفه به بازار عرضه می نماید در این باره گفت: قیمت ذرت به عنوان غذای گاو در سطحی جدید رکورد زده و قیمت یونجه و علوفه به دلیل رقابت با ذرت مرتب بالا می رود.

پاکت های شیر در طبقه یک سوپر مارکت در پکن/ عکس: رویترز

یک کارمند سوپر مارکت در حال چیدن شیر در یخچال در پکن/ عکس: رویترز

منبع: عصر ایران
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 898

به "چین به دنبال فراوری حداکثری شیر ، این کشور گاو کافی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین به دنبال فراوری حداکثری شیر ، این کشور گاو کافی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید