پیغام مدیرکل هنر های نمایشی به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

به گزارش چه خبر آنلاین، قادر آشنا در پیامی که به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی داد، بیان کرد تئاتر و نمایش ایرانیِ همگرا با هویت مورد نظر ایران اسلامی، هم مدار با مولفه های قوام بخش فرهنگ مردمی و میراث ملی ماست.

پیغام مدیرکل هنر های نمایشی به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل هنر های نمایشی، قادر آشنا مدیرکل هنر های نمایشی به بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیغام داد که متن آن بدین توضیح است:

تئاتر و نمایش ایرانیِ همگرا با هویتِ مورد نظر ایران اسلامی، هم مدار با مولفه های قوام بخش فرهنگ مردمی و میراث ملی ماست. از این روی، این گونه هنری، یقینا وامدار ارتباط عمیق و زیرمتنی حیات فرهنگی و اجتماعی ساکنان این خاک، با گنجینه آیین های نمایشی ایرانیان است و زیرساخت اطمینان بخشی برای نماد های تکامل یافته و هویت هزاران ساله ساکنان این سرزمین سربلند.

بنابراین، آنچه امروزه در مفهوم آیین ها و باور های ایرانی به دست ما رسیده؛ نتیجه و برآمد جریان زلال و مستمری است که از پیچاپیچِ تاریخ و حوادث مختلف اجتماعیِ گذشته بر این ملت، تا اینک پیش آمده و همانند میراثی بی بدیل، به عنوان امانتی نفیس به دست ما رسیده است.

امانت و میراثی آنچنان پر ارج و قابل اتکا که به راستی و درستی می تواند عامل پویایی جامعه امروز ما و بازتولید و رشد هنر های ملی اقلیم فرهنگی ما باشد و برای حفظ و تداوم آن و بهره گیری مفید و کارآمد از این میراث فرهنگی- معنوی بزرگ، بایستی توجه بیشتر و شایسته تری- فراتر از شعار ها و انگاره های پیشین، به هنر های نمایشی مبتنی بر آیین ها و رسوم اجتماعی و فرهنگ سنتی این ملت داشته باشیم.

اهتمامی از آن گونه که به انجام پژوهش های سازمان یافته در این حوزه و بعلاوه بهره گیری از نتایج روش مند و دقیق آن در روزگار تقابل و چندگانگی ارزشی با ساکنان اقلیم های دیگر و هجوم نگاه و تفکّر بیگانه با هنجار های این مردم و مرز های اخلاقی اش بیانجامد.

نکته واپسین از نظر اینجانب، آن ست که جهت دهی به نوبت های پیش برنده این جشنواره، می تواند موجبِ ایجاد جریان و خط سیری روشن برای شناسایی ابعاد مختلف آیین ها و سنت های نمایشی این سرزمین و نیز رسیدن به نگاهی جامع برای داشتن چشم اندازی دقیق و کارآمد، به منظور تدوین برنامه های منسجم و نتیجه مند در آموزش مفاهیم و مولفه های ریشه دار این میراث کهن باشد و نقطه ای آغازین و رو به رشدی برای آفرینش های روزآمد و مجذوب کننده در این قلمرو آشنا، اما درواقع ناشناخته و ارزیابی نشده و گاه محدود شده به تکرار معدودی گونه های نمایشی، همانند نقالی و تعزیه و سیاه بازی.

اینجانب همراه و هم نظر با اندیشه ورزان فعال این عرصه، معتقد است که این میراث عمیق و بیکرانه همانند تاریخ مردم این سرزمین و اندوخته های معنویِ گرانقدرشان، بی تردید ظرفیتی گسترده و قابل اعتماد و سرمایه آور، برای اعتلای همگرایی های ملی ما، ارتقا روش ها و تکنیک های آثار نمایشی کشور و راه اندازی جریان های تحقیقاتی و گرایش های بین رشته ای، رویکرد های اندیشه ورزی و حتی فعال کردن عرصه های تازه کارآفرینی برای هنرمندان کشور و نگاه های مشتاق اهالی هنر تئاتر و نمایش سایر ملل، خواهد داشت.

کوشش و پویش پیوسته همکاران و هنرمندان همراه با جشنواره های هنر های آیینی و سنتی این مرز و بوم پرگُهر را صمیمانه قدر می گذارم و روز های روشن تری را برای تئاتر ملی این کشور، آرزومندم.

بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از 14 تا 21 آذر به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1130

به "پیغام مدیرکل هنر های نمایشی به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام مدیرکل هنر های نمایشی به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید