پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اموزش کارافرینی لازمه کارافرین شدن هست اما کافی نیست بلکه لازمه کارافرین شدن پژوهش است. برای کارافرین شدن ایده ای را انتخاب کنید که در آن خوب هستید، جامعه به آن نیاز دارد و می توانید در آن زمینه کارکنید.

پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن

فرنوش اعلامی، در وبیناری با موضوع کارآفرینان آموزشی، تحول آفرینان اجتماعی، اظهار کرد: کارآفرینی در معنای محدود خود به راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه و ارزش آفرینی اطلاق می شود. لزوما کارآفرینی منجر به ثروت و اشتغال نمی شود. ممکن است ثروتی که کارآفرینی ایجاد می کند از جنس پول نبوده و از جنس دانش، ارزش یا تحول در یک نظام باشد.

وی در خصوص تفاوت میان آموزش کارآفرینی و کارآفرینی آموزشی، اضافه نمود: بسکمک از بزرگان با تفاوت میان این دو اصطلاح تمایز قائل نیستند. آموزش کارآفرینی به معنای آموزش کارآفرینی و مباحث علمی مربوط به آن است. آموزش کارآفرینی در خصوص تیم سازی، شبکه سازی، ارتباطات، فراهم سرمایه، داشتن ایده و فرصت است که می توانید از آن کمک بگیرید. مباحث مرتبط با خلاقیت و نوآوری هنر این علم است.

سرپرست معاونت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آموزش در سنین پایین بیشتر بر مبنای فعالیت است. با بالا رفتن سن و رسیدن به مقطع دبیرستان و دانشگاه آموزش های ارائه شده بیشتر برای کارآفرین شدن است. بنابراین در سنین پایین بیشتر کارآفرینانه آموزش می دهیم و هرچه سن بالا می رود آموزش ها در رابطه با کارآفرینی است. در آموزش در رابطه با کارآفرینی مباحثی در خصوص کارآفرینی ارائه داده می شود و در طی آن یکسری مهارت آموزش داده می شود. اما مبحث دیگر درخصوص آموزش با کمک کارآفرینی است.

اعلامی با اشاره به اینکه کارآفرینان آموزشی همان کارآفرینان اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: کارآفرینان اجتماعی برخلاف کارآفرینان مالی در پی حل مسائل و مسائل اجتماعی هستند. این موضوع به این معنی نیست که این فعالیت ها کاملا به شکل داوطلبانه انجام می شود بلکه مربوط به فعالیت هایی است که به صورت پایدار ایجاد می شود. کارآفرینی اجتماعی به تغییراتی اطلاق می شود که توانسته است در زمینه های مختلف برای حل مسائل و مسائل یک راهکار پایدار ارائه داده و درآمدزایی کند.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تشریح کرد: بسکمک از نظریه پردازان معتقدند کارآفرینان آموزشی در حیطه کارآفرینان اجتماعی قرار دارند. کارآفرینان آموزشی در وهله اول در پی ایجاد تغییرات در سیاست ها، سیستم و فرایند اموزشی هستند. اگر معلمی توانسته است که در سیستم تغییر ایجاد کند کارافرین است. کمک به ذی نفعان برای تغییر در نحوه تفکر و کسب مهارت های لازم برای فعالیت هم کارافرینی محسوب می شود. برخی طراحی روش های تدریس و یادگیری نو به نحوی که خروجی ها را توانمند کند را کارافرینی اموزشی می دانند.

وی گفت: یک مدرسه کارآفرین و یک مدرسه کارآفرینانه داریم. در مدرسه کارافرینانه یک فرهنگ وجود دارد که دانش آموز، مدیر، معلم و همه کسانی که در آن مدرسه کار می کنند را مشتاق تحول و نوآوری می کند. مدرسه کارآفرین هم مانند مدرسه کارآفرین اصفهان مدارسی هستند که دانش آموزان دارای ایده را پذیرش کرده و به افراد کمک می کنند ایده های خود را تجاری سازی کنند. یکی از مشاغلی که دانشجویان رشته علوم تربیتی می توانند داشته باشند در زمینه منتورینگ است. کسانی که در زمینه کسب و کار پیروز هستند ممکن است ندانند چطور مباحث مرتبط با کسب و کار را آموزش دهند. در این زمینه معلمان می توانند این آموزش را تسهیل کرده و مشاوره دهند.

یک معلم کارآفرین تجربه منحصر به فردی برای دانش آموزانش ایجاد می کند

سرپرست معاونت مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی گفت: معلم کارآفرین یک ذهنیت است که به توسعه و رهبری می پردازد. یک معلم خلاق که هم معلم و هم کارآفرین است می تواند خدمات و آموزش های نوآورانه را تولید کرده و حتی تجاری سازی کنند. یک معلم کارآفرین تجربه منحصر به فردی برای دانش آموزانش ایجاد می کند. معلم کارآفرین موج های مختلفی دارد که شامل موج اول نقش های مدیریتی، موج دوم نقش های آموزشی، موج سوم نقش های حمایتگر و موج چهارم معلم کارآفرینی می شود. موج چهارم معلم کارآفرین می گوید که معلم کارآفرین برای معلمان فضایی ایجاد می کند تا بتوانند مسائل و چالش های آموزشی را حل کنند.

وی اظهار کرد: برخی معلم کارآفرین ها در کلاس درس برخی معلم کارآفرین کسب و کاری هستند که به شدت نیاز به آن ها در مدارس حس می شود. همچنین معلم کارآفرین های آنلاین هدایت و رهبری آموزش را در فضای مجازی برعهده دارند. معلم کارآفرینان آنلاین در پی این هستند با سایر معلمان در ارتباط بوده و دانش خود را در اختیار آن ها قرار دهند. خیر بودن در حوزه آموزش بسیار زیباست زیرا به آگاهی افراد کمک می کند.

اعلامی در خصوص منابع تامین مالی معلمان، اضافه نمود: برخی معلمان کارآفرین زمان خود را در کلاس درس می گذرانند. برخی معلم ها کسب و کاری هستند و به دانش آموزان خود برای کارآفرین شدن کمک می کنند. معلم کارآفرینان آنلاین هم دسته دیگری از معلمان هستند که هدایت و رهبری آموزش را در فضای مجازی به طور حرفه ای برعهده دارند. معلم کارآفرینان آنلاین در پی کارآفرینی هستند و با دیگر معلمان در ارتباط بوده و دانش خود را در اختیار دیگران قرار می دهد. معلم می تواند محصول آموزشی تولید کند. یک معلم زبان برای دانش آموزان، والدین، موسسات زبان محتوای آموزشی تولید می کند. معلمان در قالب وبینار، سمینار و سرگرم آموزشی آموزش می دهند. سرگرم آموزشی شامل تمام فعالیت هایی می شود که در حین سرگرمی به ارائه آموزش می پردازد.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم تربیتی و روانشانسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مدیر با تفکر کارآفرینی بسیار پویا و فعال است. کسی که قصد دارد به حوزه کارآفرینی ورود پیدا کند باید در شبکه اجتماعی ورود پیدا کند و ذی نفع داشته باشد. یکی از لازمه های ورود به کارآفرینی این است که در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید. اگر یک معلم در پی کارآفرینی اجتماعی باشد قطعا در جامعه خود موثر واقع خواهد شد. کارآفرینی آموزشی شامل محتوا و روش تدریس، سخت افزاری و نرم افزاری و خدمات پشتیبانی و آموزشی است.

وی گفت: خدمات ارائه شده در حوزه آموزشی و پشتیبانی مانند پیمانکاران مدارس، سرویس مدارس، سرویس های بهداشتی و تمام این موارد همگی نیازمند آموزش برای نحوه برخورد با دانش آموزان هستند. خدمات آماده سازی معلم برای حضور در کلاس هم از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد کسب و کار مدرسه ای در کنار مدارسی مانند فنی و حرفه ای که دانش آموزان می توانند در آن ها محصولات تولیدی خود را در به فروش برسانند هم از جمله ایده های بسیار خوب است. دانشگاه هم به نام یک سازمان کارآفرینی شناخته می شود و از افرادی که در آن حضور دارند انتظار کارآفرینی می رود. آموزش کارآفرینی لازمه کارآفرین شدن است، اما کافی نیست. دانشگاهی که نوآور و ریسک پذیر است کارآفرین است. لازمه کارآفرین شدن پژوهش است. برای کارآفرین شدن بر علایق و رویاهای خود تمرکز کنید. بدانید که کارآفرینی همراه با ریسک است. ایده ای را انتخاب کنید که در آن خوب هستید، جامعه به آن نیاز دارد و می توانید در آن زمینه کارکنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1018

به "پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش؛ لازمه کارآفرین شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید