پارافیموزیس چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران : پارافیموزیس عارضه ای است که پیش پوست یا پوست ناحیه ختنه گاه آناتومی غیرعادی پیدا نموده، در سر آلت گیر می نماید و نمی تواند به جای اول خود برگردد، در نتیجه موجب افت جریان خون می گردد. این عارضه احتیاج به اقدام اورژانسی دارد، زیرا خون جاری در آلت تناسلی نمی تواند دوباره به جریان خون برگردد.

پارافیموزیس چیست و چگونه درمان می گردد؟

تمایز قائل شدن میان پارافیموزیس و فیموزیس اهمیت دارد. فیموزیس به پوست اضافی گفته می گردد که جلوی به عقب رانده شدن کامل پوست را می گیرد و اغلب دلیل آن چسبندگی ما بین پوست ناحیه ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی است. فیموزیس بیشتر در نوزادان دیده می گردد، اما معمولا به طور طبیعی به مرور زمان رفع خواهد شد.

چرا چنین اتفاقی می افتد؟

پارافیموزیس زمانی روی می دهد که پیش پوست موجب کاهش جریان خون در آلت تناسلی می گردد. چند عامل می توانند دلیل این عارضه باشند:

  • رشد ناکافی (مانند آنچه در خصوص نوزادان روی می دهد)
  • بازکشش اجباری پوست که یک اسکار فیبروز تشکیل می دهد
  • تنگ بودن پیش پوست
  • ختنه ناقص
  • ضربه به آلت تناسلی
  • و یا عفونت ناشی از بهداشت ناکافی، پیرسینگ و ...

علائم پارافیموزیس

واضح است که عدم توانایی در برگرداندن پیش پوست به عقب، اصلی ترین علامت است و هر زمان که بیمار سعی می نماید این کار را انجام بدهد دچار درد و تورم می گردد. اگر این عارضه به مدت چند ساعت ادامه پیدا کند، خون تجمع نموده و پوست در اثر انسداد جریان خون کبود می گردد. این مشکل از آنجایی که بسیار آشکار است پزشکان اغلب فورا آن را درمان می نمایند و به ندرت پیش می آید بیمار در اثر فساد گسترده نسوج به اورژانس مراجعه کند، زیرا این عارضه بینهایت دردناک است و بیمار تا این میزان نمی تواند صبر و تحمل داشته باشد.

تشخیص پارفیموزیس نیز کار ساده ای است، زیرا معاینه آلت تناسلی کافیست و احتیاج به هیچ تست و آزمایش دیگری ندارد، بنابراین درمان فورا آغاز می گردد.

درمان پارافیموزیس

درمان بستگی به شدت عارضه دارد. اگر زود اقدام گردد، جا اندازی دستی بافت ملتهب پیش پوست کافی خواهد بود. پزشکان برای تسهیل این فرایند، داروی مسکن به بیمار می دهند. بعلاوه ممکن است از یخ برای کمپرس ناحیه ملتهب استفاده گردد. اگر تورم رفع نشد، پزشک متخصص می تواند با سوزن نازکی، خون را خارج کند یا با ایجاد فشار یکنواخت، به تخلیه خون یاری کند.

در ضمن پزشک ممکن است برش ریزی در پیش پوست ایجاد کند تا پوست آزاد گردد و راحت تر به جای اصلی خود برگردد. اما اگر عارضه شدیدتر باشد، ممکن است بیمار به عمل جراحی احتیاج پیدا کند. ختنه، یک جراحی تکنیکی است که طی آن، پیش پوست برداشته می گردد.

با برداشتن پیش پوستی که روی آلت تناسلی را پوشانده است، امکان عود پازافیموزیس وجود نخواهد داشت، اما پزشک باید مطمئن گردد پیش پوست کاملا برداشته شده تا از شکف گرفتن اسکار بعد از عمل جراحی پیشگیری گردد.

بعلاوه اگر فرد بیمار دچار عفونت شده باشد پزشک فورا آنتی بیوتیک تزریق می نماید. در بدترین حالت، اگر عفونت توسعه پیدا کند، احتیاج به تخلیه چرک و عفونت خواهد بود و سپس از آنتی بیوتیک موضعی استفاده می گردد.

اگر دچار هر گونه ناراحتی در آلت تناسلی خود هستید توصیه می کنیم به اورژانس مراجعه کنید تا هر چه زودتر آنالیز های لازم انجام گردد. زمان، در این عارضه بسیار باارزش است.

منبع: steptohealth

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مهر 1403 بروزرسانی: 13 مهر 1403 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1535

به "پارافیموزیس چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارافیموزیس چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید