هشدار شیوع وبا ؛ آماده باش وزارت بهداشت ، آمار ابتلا به وبا در سال گذشته ؛ اپیدمی در 2 استان

به گزارش چه خبر آنلاین، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درخصوص شیوع وبا در شهریور و اوایل پاییز شرح داد.

هشدار شیوع وبا ؛ آماده باش وزارت بهداشت ، آمار ابتلا به وبا در سال گذشته ؛ اپیدمی در 2 استان

به گزارش خبرنگاران، دکتر شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در یک گفتگوی رادیویی اظهار کرد: همه ساله در ماه شهریور و اوایل پاییز منتظریم در نقاطی که از قبل سابقه داشته با بیماری وبا روبرو شویم که دلایل مختلفی دارد.

وی اضافه نمود: یکی بر می گردد به خصوصیات این باکتری و یکی هم اینکه یک اندازه مسافرت ها معمولاً در ماه های آخر تابستان بیشتر می گردد و در برخی از منطقه ها هم از نظر دسترسی به آب مشکلاتی ایجاد می گردد تا اینکه بارندگی ها در اواخر مهر و آبان آغاز گردد.

راه های پیشگیری از ابتلا به وبا

عرشی با اشاره به اهمیت استفاده از آب و مواد غذایی سالم و بهداشتی گفت: در کل ماه های تابستان مخصوصاً در مواقعی که مسافرت ها زیاد شده، ما درخواستی که از عموم مردم داریم این است که در خارج از منزل از مواد غذایی خام به خصوص مواد غذایی خام شسته نشده یا آنهایی که اطمینانی به آن ندارند مثل سالاد و… که در بیرون از منزل ممکن است استفاده بنمایند، خودداری نمایند و سعی نمایند تا حد امکان مواد غذایی دیگری را که با خاک یا آلودگی های بیشتر در تماس هستند حتماً قبل از استفاده شستشو دهند یا در صورت امکان ضدعفونی هم بنمایند.

وی اضافه نمود: شستشوی دست ها قبل از خوردن غذا و رعایت بهداشت شخصی هم جزو مواردی است که ما توصیه می کنیم، این می تواند مفید باشد هم در جلوگیری از بیماری های روده ای فصل تابستان و هم در جلوگیری از انتقال بیماری های تنفسی که معمولاً در مهر ماه با آغاز مدارس در جامعه شیوع پیدا می نماید.

عارضه های ناشی از ابتلا به وبا

عرشی درباره عارضه های ناشی از ابتلا به بیماری وبا گفت: هر اسهال حاد آبکی مخصوصاً اسهال های آبکی که باعث گردد ضعف شدید ایجاد گردد آب بدن از دست برود و احتیاج به تزریق سرم داشته باشد طبیعتاً مشکوک به وبا است. ما همه ساله از اوایل تابستان به صورت مرتب هزاران نمونه از موارد مشکوک را می گیریم و کشت می دهیم که هر موردی از وبا تشخیص داده بگردد و کشت آن مثبت باشد به سرعت نیروهای بهداشتی وارد می شوند و توضیحات لازم را می دهند و یک قرنطینه نسبی ایجاد می نمایند که تبدیل به اپیدمی نگردد.

وی ادامه داد: از دست رفتن آب بدن جزو یکی از مواردی است که پزشکان را هدایت می نماید که احتمالش هست این اسهال از نوع اسهال های التوری باشد و توصیه ما این است که اگر اسهال بیشتر از یکی دو روز طول کشید یا شدید بود، بیمار حتماً به پزشک مراجعه کند.

عوارض خوددرمانی وبا

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره عوارض خود درمانی بیماری وبا گفت: این میکروب جزو میکروب هایی است که در کشورهای اطراف و در کشور ما هم در منطقه های بومی شده و وجود دارد و طبیعتاً میکروبی که همه ساله یک اپیدمی یا کوچک یا بزرگ ایجاد می نماید در اثر مصرف دارو مقاومت هایی در آن ایجاد می گردد. ما مثل بقیه بیماری های عفونی کلاً مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را منع می کنیم و خواهش ما این است که خودسرانه آنتی بیوتیک اصلاً مصرف نگردد چه این بیماری چه بیماری های مثل سرماخوردگی و همه ساله ما شکل مقاومت میکروبی را در مرکز مدیریت رصد می کنیم و گروه هایی نسبت به داروهایی که در آن سال می گردد مصرف کرد برای مبارزه با این بیماری اطلاعات علمی را منتشر می نمایند.

عرشی اضافه نمود: مواد غذایی خام مخصوصاً سالاد که در بیرون از منزل تهیه شده باشد در رستوران ها و…، خوردنش را اصلاً توصیه نمی کنیم، سایر مواد خام و سبزیجات و میوه جات هم حتماً باید شسته و ضدعفونی بگردد، حتی در مواقعی که این بیماری ممکن است شیوع پیدا بکند معمولاً حوزه بهداشت محیط فروش و توزیع و عرضه مواد غذایی خاصی مثل سالاد را در رستوران ها منع می نماید و اعلام می نماید.

آماده باش دانشگاه های علوم پزشکی

وی در مورد آماده باش دانشگاه های علوم پزشکی در روبروه با شیوع بیماری وبا گفت: این یک برنامه روتین است که از اوایل تابستان دانشگاه ها آماده باش هستند، نمونه گیری های متعدد انجام می گردد، ما دیده وری می کنیم بیماری های متعددی این طوری هستند و همین طور وبای التور که اگر کوچک ترین موردی دیده شد بلافاصله آن را مهار بنمایند.

آمار ابتلا به وبا در سال گذشته/ اپیدمی در 2 استان

عرشی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 360 مورد ابتلا به بیماری وبا در کشور داشتیم، اضافه نمود: با اقداماتی که انجام شد تقریباً می گردد گفت سال گذشته اپیدمی نداشتیم و فقط در حد یکی 2 استان به شکل اپیدمی بود که با یاری دانشگاه های علوم پزشکی، کنترل شد.

وی گفت: وضع ما سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار مناسب بوده و امیدوارم به همین روال هم جلو برویم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1495

به "هشدار شیوع وبا ؛ آماده باش وزارت بهداشت ، آمار ابتلا به وبا در سال گذشته ؛ اپیدمی در 2 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار شیوع وبا ؛ آماده باش وزارت بهداشت ، آمار ابتلا به وبا در سال گذشته ؛ اپیدمی در 2 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید