مورچه های حیرت انگیزی که خود را به مردن می زنند!

به گزارش چه خبر آنلاین، دانشمندان بر این باورندکه مورچه های جزیره کانگورو به عنوان یک استراتژی دفاعی برای اجتناب از خطرات احتمالی خود را به مردن می زنند.

مورچه های حیرت انگیزی که خود را به مردن می زنند!

به گزارش خبرآنلاین، گونه ای از مورچه ها در جزیره کانگورو زندگی می نمایند که به ماهیت سخت کوششان معروفیت دارند؛ اما حالا این مورچه ها مهارت جدیدی را از خود نشان داده اند که محققان دانشگاه استرالیای جنوبی را انگشت به دهان گذاشته. به گفته این محققان، این اولین باری است که آن ها با چنین پدیده ای در یک کلونی مورچه روبرو می شوند: تظاهر به مرگ!

محققان در هنگام آنالیز جعبه آشیانه های صاریغ های کوتوله و خفاش ها در جزیره کانگورو، به یک کلونی از مورچه های Polyrhachis femorata برخوردند که به نظر می آمد که مرده اند. اما در کمال تعجب آنها، ناگهان یکی از این مورچه ها آغاز به حرکت کرد.

دانشمندان بر این باورندکه این مورچه ها به عنوان یک استراتژی دفاعی برای اجتناب از خطرات احتمالی خود را به مردن زده بودند.

در گزارش منتشر شده، این اولین باری است که یک کلونی کامل از مورچه ها، تظاهر به مرگ می نمایند. پروفسور اس. توپا پتی، بوم شناس حیات وحش و استادیار دانشگاه UniSa، گفته که از کشف یک کلونی از مورچه ها که در یکی از این جعبه آشیانه ها خود را به مردن زده بودند، حیرت زده شده: تمارض آن ها عالی بود. وقتی ما جعبه آشیانه را باز کردیم، به یک کلونی از مورچه های مرده برخوردیم؛ ولی ناگهان یکی از این مورچه ها کمی حرکت کرد. این نوع بی حرکتی دفاعی، تنها در میان چند گونه مورچه (آن هم در قالب یک یا چند مورچه و نه در قالب یک کلونی) دیده شده بود و تا به حال ندیده بودیم که یک کلونی از مورچه ها، همگی تمارض به مردن بنمایند.

او ادامه داد: درک محرک هایی که منجر به چنین رفتار هایی در آن ها شده، سخت و سخت است.

پروفسور پتی در ادامه به این نکته اشاره نمود که این جعبه آشیانه ها احتمالا فرصتی برای مطالعه تمارض مورچه ها به مرگ خواهد بود که این موضوع برای اکولوژیست های رفتاری که به آنالیز تنوع گونه های جانوری می پردازند، بسیار جالب خواهد بود.

در جریان پروژه جعبه آشیانه ها در جزیره کانگورو که در آن، دانشمندان 13 ویژگی متنوع را در راستای کوشش در بازیابی حیات وحش پس از آتش سوزی های ویرانگر سال 2020 مورد آنالیز قرار دادند، 901 جعبه آشیانه ها تحت نظارت نهاده شد و در نهایت دانشمندان توانستند به این کشف مهم دست بیابند.

پیتر هاموند یکی از محققان ایستگاه تحقیقاتی جزیره کانگورو، گفته که او در گذشته، پروژه جعبه آشیانه ها را دوستان بی مهره می نامیده؛ چرا که معمولا موجودات بی مهره، تنها موجوداتی بودند که در جعبه آشیانه های خفاش ها و صاریغ های کوتوله زندگی می کردند. او دراین رابطه گفته: ما در حال یادگیری نکات بسیاری در خصوص بی مهرگان و بعلاوه مهره داران موردنظرمان هستیم. اکثریت جعبه آشیانه های ما در زمین های سوخته جزیره قرار دارند، ولی تعدادی جعبه آشیانه هم در منطقه های که از آتش سوزی جان سالم به در برده اند نهاده شده اند؛ چون هدف ما مشخص اهمیت این جعبه آشیانه ها در بازسازی منطقه ها آسیب دیده در جریان آتش سوزی هاست.

یافته های دانشمندان حکایت از آن دارد که این مورچه ها، زیستگاه های مختلفی را انتخاب می نمایند: ما بر این باور هستیم که گونه مورچه Polyrhachis femorata به شدت تحت تاثیر آتش سوزی های این جزیره نهاده شده.

پروفسور پتی هم معتقد است که هنوز نکات زیادی برای کشف کردن درباره این گونه از مورچه ها وجود دارد: مورچه Polyrhachis femorata یک گونه از مورچه های زیبای درختی است که معمولا خجالتی است، ولی ما اطلاعات کمی در خصوص اکولوژی یا رفتار های آن ها داریم. ما با دنیای ناشناخته ای از دنیای مورچه های زیرپای مان و روی درخت ها روبرو هستیم. مورچه ها خدمات حیاتی و مهمی به زیست بوم می دهند و عضوی مشخص نماینده در زیست بوم های کاربردی جزیره کانگورو و منطقه ها دیگر به حساب می آیند. تردیدی نداریم که مورچه های دیگر با رفتار هایی مشابه (در تمارض به مرگ) در استرالیا کشف خواهند شد.

منبع: scitechdaily

منبع: فرارو
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1451

به "مورچه های حیرت انگیزی که خود را به مردن می زنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورچه های حیرت انگیزی که خود را به مردن می زنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید