مفاد قطعنامه پیشنهادی تونس به شورای امنیت درباره سدالنهضه

به گزارش چه خبر آنلاین، به گزارش خبرنگاران به نقل از القدس العربی، تونس پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه کرده که در آن از اتیوپی خواسته شده آبگیری سد النهضه را متوقف کند.

مفاد قطعنامه پیشنهادی تونس به شورای امنیت درباره سدالنهضه

منابع دیپلماتیک اظهار داشتندکه در پیش نویس قطعنامه تونس تاکید شده است: شورای امنیت از مصر، اتیوپی و سودان می خواهد بنا به درخواست رئیس اتحادیه آفریقا و دبیرکل سازمان ملل ظرف شش ماه به توافق الزام آوری برای آبگیری سد النهضه و اداره آن برسند.

این توافق نامه باید امکان تولید برق از سد النهضه را برای اتیوپی فراهم کند و در عین حال مانع رسیدن خسارات هنگفت به امنیت آبی سودان و مصر شود.

همچنین در این پیش نویس از سه کشور خواسته شده از هرگونه اقدامی که احتمالا فرایند مذاکرات را در معرض خطر قرار می دهد، امتناع کنند و اتیوپی هم باید از ادامه آبگیری سد النهضه به صورت یکجانبه خودداری کند.

واکنش مصر و سودان به آغاز آبگیری مرحله دوم سدالنهضه چه بود؟

وزرای خارجه مصر و سودان پس از دیدار در نیویورک به اقدام اتیوپی در آغاز مرحله دوم آب گیری سد النهضه واکنش نشان دادند و آن را اقدامی پرمخاطره و تنشزا خواندند.

در این بیانیه آمده که سامح شکری وزیر خارجه مصر، در دیدار با همتای سودانی خود مریم صادق المهدی تازه ترین تحولات مربوط به پفراینده سد النهضه را در آستانه نشست شورای امنیت را که قرار است روز پنج شنبه برگزار شود بررسی کردند.

این بیانیه اضافه کرده که طرفین بر ضرورت ادامه هماهنگی ها و مشورت ها با اعضای شورای امنیت برای متقاعد کردن آنها به حمایت از مواضع مصر و سودان درباره لزوم رسیدن به توافقی الزام آور درباره آبگیری و راه اندازی سدالنهضه که منافع هر سه کشور و حقوق آبی آنها را تأمین کند و به سودان و مصر زیان وارد نکند، تأکید کردند.

وزارت خارجه مصر اظهار داشت: آنان همچنین بر مخالفت قاطع خود با اعلام رسمی آغاز مرحله دوم آب گیری سد النهضه از طریق اتیوپی تأکید کردند و آن را خلاف توافق نامه های پیشین امضاشده میان سه کشور در سال 2015 و هم نقض صریح معاهده های بین المللی مربوط به آب های مشترک دانستند و آن را اقدامی پرمخاطره برای قراردادن طرف ها دربرابر عمل اجرا شده شمردند و اینکه اتیوپی به تبعات منفی و زیانهای آبگیری مرحله دوم سد النهضه به شکل یکجانبه توجهی ندارد.

رایزنی های سامح شکری

اسکای نیوز گزارش داد: سامح شکری که برای مشورت های لازم پیش از نشست شورای امنیت درباره پفراینده سد النهضه به نیویورک سفر کرده در این سفر با کنندگان اعضای غیر دائم شورای امنیت، استونی، ایرلند، مکزیک و نروژ رایزنی کرد.

آغاز مرحله دوم آبگیری سدالنهضه

محمد عبدالعاطی وزیر منابع آبی مصر، خبر داد که بیانیه ای رسمی ازجانب همتای خود در اتیوپی دریافت کرده که در آن بر آغاز مرحله دوم آب گیری سد النهضه تأکید شده است.

او گفت که اعتراض رسمی قاهره به این اقدام اتیوپی را ابلاغ کرده و افزود که این اقدام نقض صریح توافقات پیشین است و سرانجام خطرناکی دارد که تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی است.

مصر در تأمین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر میزان آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است؛ دو کشوری که در تأمین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 921

به "مفاد قطعنامه پیشنهادی تونس به شورای امنیت درباره سدالنهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاد قطعنامه پیشنهادی تونس به شورای امنیت درباره سدالنهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید