موزه موسیقی راک اند روح ممفیس؛ دریچه ای به یک انقلاب فرهنگی

به گزارش چه خبر آنلاین، موزه موسیقی راک اند روح آمریکا، داستان یک انقلاب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را بازگو می نماید، که از طریق سبکی از موسیقی ایجاد شده است.

موزه موسیقی راک اند روح ممفیس؛ دریچه ای به یک انقلاب فرهنگی

موزه موسیقی راک اند روح ممفیس که در استان تنسی آمریکا واقع شده است، از طریق موسسه اسمیتسونیان افتتاح شده است و داستان موسیقیدانان پیشتازی را بازگو می نماید که با موسیقی، نه تنها بر موانع نژادی، اجتماعی و مالی غلبه نموده اند، بلکه تمام دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده اند.

این موزه که در مجتمع ورزشی و تفریحی FedExForum در کنار بزرگراه 61 واقع شده است، داستان جامعی از فرایند موسیقی در ممفیس را به نمایش می گذارد. در این نمایشگاه، بازدیدنمایندگان با موسیقی محلی برده های آفریقایی (و بعدها آفریقایی - آمریکایی) که هنگام کار روی زمین در دهه 1930 می خواندند، آشنا می شوند و کمپانی های ضبط موسیقی مانند Sun, Staxs, Hi Records را خواهند شناخت. در موزه موسیقی راک اند روح ممفیس، یک راهنمای تور در شکل فایل دیجیتالی صدا، با بیش از 300 دقیقه اطلاعات، به صورت هدفون، هر بازدیدنماینده را به صورت مجزا همراهی خواهد نمود. این موزه دارای 7 گالری به همراه سه برنامه ویژه صوتی، بیش از 30 ساز، 40 لباس اجرا و دیگر گنجینه های موسیقی، است.

تاریخچه موزه

موزه موسیقی راک اند روح ممفیس که در 29 آوریل سال 2000 افتتاح شده، هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون بازدیدنماینده از سراسر دنیا است. در میان این بازدیدنمایندگان، هزاران دانش آموزی که در برنامه های آموزشی موسیقی مدرسه خود شرکت می نمایند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. زیرا این بازدیدنمایندگان نوجوان، مشتاق هستند تا بدانند چگونه تغییرات اجتماعی منجر به تاثیرگذاری روی ملت و در نهایت پیشرفت موسیقی راک اند رول شد.

این موزه که در ابتدا به صورت یک نمایشگاه برگزار شده، بازگونماینده داستان نوعی از موسیقی بود که بر فرهنگ و سبک زندگی دنیا، از نیمه قرن 20 تا به امروز تاثیر گذاشته بود. موسیقی راک نه تنها تغییرات اجتماعی و فرهنگی را به همراه آورده بود، بلکه نحوه راه رفتن، صحبت کردن، لباس پوشیدن و حتی آرایش موی تمام دنیا را نیز متحول کرد. در اوت سال 2004، موزه موسیقی راک اند روح ممفیس به عنوان یکی از مهم ترین موزه های دائمی این شهر به ثبت رسید.

بخش های موزه

فرهنگ روستایی

در جوامع روستایی دلتای می سی سی پی، زندگی روزانه ترکیبی از کار سخت، استثمار مالی، تبعیض نژادی، اعتقادات عمیق مذهبی و موسیقی بود. موسیقی نه تنها باعث تنظیم ریتم کار روزانه می شد، بلکه با ایجاد آرامش، به تداوم رویاها و امید افراد یاری می کرد؛ اما مدتی بعد، مکانیزاسیون، مواد شیمیایی کشاورزی و سیاست های دولت، چرخه قدیمی شخم، کاشت و برداشت را تخریب کرد و افراد بسیاری بیکار شدند. آنچه ناگفته ماند، این بود که این پناهنگان روستایی که خانه ای در ممفیس پیدا نموده بودند، بذرهای انقلابی فرهنگی و اجتماعی را کاشتند، که در اواسط قرن بیست با انقلابی در صنعت موسیقی به نتیجه رسید. گالری فرهنگ روستایی در موزه موسیقی راک اند روح ممفیس، المان های نوعی از موسیقی را معرفی می نماید که سال ها پیش از آغاز کار استودیو ها، ایجاد شده بود.

موسیقی روستایی

موسیقی های بلوز، کانتری و گاسپل (موسیقی مذهبی - مسیحی که در دلتا توسعه یافت) طیف منحصر به فردی از سبک های موسیقی را به همراه آورد که مجموع آن ها به طرز غیر منتظره ای، یک انقلاب را شکل داد. موسیقی های مذکور نه تنها تاریخ و فرهنگ این منطقه را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کرد، بلکه این امکان را فراهم می آورد تا افراد بسیاری بتوانند موسیقی خودشان را بسازند، تکنیک ها، متن ها، و ملودی ها را تغییر داده و در بین نژادها و طبقات مختلف محبوبیت پیدا نمایند. در این دوره، موسیقی های ضبط شده نیز نقش مهمی را ایفا می کردند.

زندگی در ممفیس

در دهه 1950، سیاه پوستان شهر ممفیس از خدمات پزشکی، بانکداری و بازرگانی برخوردار بودند و این مسیری بود که شب ها، موسیقی آنان نیز طی می کرد. بدین ترتیب، موسیقی ممفیس، مرز نژادی را رد نموده بود و در حالی که شهر ممفیس از نظر اجتماعی دچار تبعیض بود، امواج رادیویی، ضبط موسیقی و اجرای زنده، مردم سیاه پوست و سفیدپوست را با یکدیگر همسو می کرد.

سان ریکوردز و فرهنگ جوانی

نوازندگان و خوانندگان جوانی که از موهبت پول و نفوذ برخوردار نبودند، شانس خود را در کمپانی های ضبط کوچکی مانند سان ریکوردز امتحان می کردند. در حالی که در سال 1954، الویس پریسلی در حال ضبط آثار خود بود، در سال 1955، سبک راک اند رول در سطح ملی کاملا به معروفیت رسیده بود. راک اند رول، به ستایش جوانی، سرخوشی و لذت می پرداخت و جوانان این دوره، این فرهنگ را از آن خود دانسته و این انرژی را در نحوه لباس پوشیدن و حرف زدن خود بروز می دادند.

موسیقی روح

برندهایی مانند استکس، های و ستلایت، نوازندگان خود را از جوامع سیاه پوست انتخاب می کردند. به این ترتیب، موسیقی ممفیس محصول همکاری و گاهی تنش بین هنرمندان سیاه و سفید بود. موسیقی روح، هویت فرهنگی آفریقایی - آمریکایی را تثبیت نموده و به درخواست برای تغییرات سیاسی انجامید. در حالی که نوجوانان سفیدپوست خود را از طریق سخنرانی و لباس و راک اند رول بیان می کردند، موسیقی روح بخشی از یک هویت بزرگ تر برای جوامع آفریقایی - آمریکایی ها بود. موسیقی روح به همین ترتیب، از یک تفریح محبوب از طریق ای برای بیان فعالیت های سیاسی و اجتماعی تبدیل شد.

تغییرات اجتماعی

در ممفیس نیز مانند دیگر شهرها، دهه 1950 و 1960، سال های تغییرات آشفته بود. ایده ها و موسیقی هایی که انقلاب را رقم زده بودند، اکنون پایه تمام نهادها بودند. به همان میزان که شخصی مانند مارتین لوتر کینگ جونیور، ملت را در راه انقلاب حقوق مدنی رهبری کرد، این موسیقی که از دل خیابان ها و استودیوهای ممفیس برخاسته بود، انقلابی فرهنگی، اجتماعی و مدنی را به خود اختصاص داد.

گالری تقدیر

دستاورد بسیاری از نوازندگان، تهیه نمایندگان و پیشگامان موسیقی ممفیس، این شهر را در تاریخ موسیقی قرار داده است. مشارکت آن ها و یکپارچگی موسیقی، بسیاری از موسیقیدانان امروز را تحت تاثیر قرار داده، و علاوه بر آن، تولد بسیاری از سبک های موسیقی و کم رنگ شدن تبعیض نژادی نیز از دیگر دستاورهای این نوع موسیقی بوده است. این گالری در موزه موسیقی راک اند روح ممفیس، به تقدیر از کسانی می پردازد که به تنهایی، یک دنیا را حیرت زده نموده و تحت تاثیر قرار داده اند.

بخش های جنبی موزه

آموزش صدا

موزه موسیقی راک اند روح ممفیس به اکتشافی تاریخی و آموزشی در پایه های موسیقی راک اند رول پرداخته و پیشگامان این انقلاب فرهنگی و ضد نژادپرستی را معرفی می نماید. علاقه مندان به این موضوع، اگر اماکن بازدید از موزه را نداشته باشند، می توانند از برنامه های درسی این مجموعه که به صورت راهنمای جامع 72 صفحه ای و با استانداردهای آموزشی طراحی شده است، استفاده نمایند.

جمع آوری آرشیو موسیقی

از سال 2008، موزه موسیقی راک اند روح ممفیس به جمع آوری هر نوع آهنگی پرداخت که در متن آن از کلمه ممفیس استفاده شده است. در کمال تعجب، تعداد این آهنگ ها از هزار عدد گذشته و این موزه همچنان نوازندگان و اهل موسیقی را دعوت می نماید تا فهرست موجود را توسعه دهند.

منبع: کجارو / memphisrocknsoul.org
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1198

به "موزه موسیقی راک اند روح ممفیس؛ دریچه ای به یک انقلاب فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه موسیقی راک اند روح ممفیس؛ دریچه ای به یک انقلاب فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید