مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه در بچه ها

به گزارش چه خبر آنلاین، امروزه تعداد زیادی فرآورده دارویی سرماخوردگی و ضدسرفه برای بچه ها موجود است. هنگام سرماخوردگی بیشتر والدین فقط می خواهند که فرزندشان هر چه سریع تر بهتر گردد و چه کسی آنها را سرزنش می نماید؟

مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه در بچه ها

مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه در بچه ها

نویسنده: مریم امیری

امروزه تعداد زیادی فرآورده دارویی سرماخوردگی و ضدسرفه برای بچه ها موجود است. هنگام سرماخوردگی بیشتر والدین فقط می خواهند که فرزندشان هر چه سریع تر بهتر شود و چه کسی آنها را سرزنش می نماید؟

متاسفانه همه داروهای مورد استفاده سرماخوردگی آن اثری را که ادعا می شود، ندارند. مطالعات بسیاری که بر روی این داروها اجرا شده معین نموده اند که اثربخشی آنها مورد تردید است و با توجه به عوارض جانبی شدید حاصل از آنها، ارزش ریسک کردن ندارند. در ادامه به توضیح مختصری درباره داروهای مورد مصرف برای بچه ها می پردازیم:

1- داروهای ضد درد و کاهنده تب: شامل استامینوفن (Tylenol) و ایبوپروفن (Advil) می باشند. مصرف آسپرین یا فرآورده های دارویی که شامل آسپرین یا دیگر سالیسیلات ها هستند، در بچه ها و نوجوانان ممنوع است، به ویژه زمانی که علائمی مانند بیماری های ویروسی شامل آبله مرغان، آنفلونزا و... در کودک مشاهده شود، زیرا آسپرین در این شرایط منجر به وقوع سندرم ری (Reye syndrome) می شود که اگر چه این بیماری نادر است اما فوق العاده جدی است که می تواند منجر به مرگ شود. در نتیجه برای کاهش تب در کودک خود از فرآورده های استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمایید.

مصرف استامینوفن در بچه ها بالای 2 ماه ایمن می باشد اما میزان مصرف باید به وسیله پزشک معین شود، زیرا مسئولیت با آن خیلی راحت اتفاق می افتد که اثرات زیان بخشی را به همراه دارد. ایبوپروفن برای بچه ها بالای 6 ماه و به شرط معین میزان مصرف به وسیله پزشک ایمن است. از آنجایی که این دارو می تواند باعث ایجاد ناراحتی معده شود در صورتی که کودک شما با این مشکل روبرو است، از مصرف آن خودداری شود.

2- آنتی هیستامین / ضداحتقان ها(دکونژستانت ها)/ داروهای ضد سرفه:

با توجه به هشدارهای اخیر سازمان اخیر سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، مصرف آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپروهیتادین، و کونژستانت ها مانند سودوافدرین و فنیل افرین، ضدسرفه ها مانند دکسترومتورفان و خلط آورها مانند گایافزین در بچه ها با سن کمتر از 2 سال توصیه نمی شود و در بچه ها با سن کمتر از 6 سال باید با احتیاط کامل و رعایت موارد منع مصرف باشد.

فرآورده های ذکر شده نباید به منظور یاری به خواب کودک و ایجاد حالت خواب آلودگی در وی مصرف شوند.

فرآورده های مورد استفاده جهت رفع علایم سرماخوردگی و ضدسرفه فقط به بهبود علامتی بیماری یاری می نمایند. این فرآورده ها علت ایجاد بیماری را رفع می نمایند و در کوتاه نمودن دوره بیماری کودک هم موثر می باشند.

به والدین توصیه می شود که جهت تنظیم میزان تجویز شده فرآوده برای کودک، از پیمانه یا قاشق های مخصوص مقدار گیری دارو استفاده نمایند و از مقدار گیری میزان مصرف به وسیله قاشق های خانگی، به علت استاندارد نبودن مقدار آنها خودداری نمایند.

به والدین تاکید می شود که فرآورده های مذکور را در محلی دور از دسترس بچه ها نگهداری نمایند.

والدین باید بدانند که مصرف بیش از حد و استفاده نادرست از این داروها می تواند منجر به عوارض جدی و تهدید نماینده حیات مانند افزایش ضربان قلب، گیجی، دپرسیون تنفسی و تشنج در کودک شود.

3- داروهای ضد اسهال و استفراغ: اسهال و استفراغ از علایمی هستند که بیشتر از همه والدین را می ترسانند. بسیاری از والدین فقط در پی رفع نمودن این علایم و بهتر شدن کودک خود هستند در حالی که اسهال و استفراغ معمولا یک مکانیسم بدنی جهت حذف هر گونه میکروب از بدن می باشند و قطع آنها با دارو می تواند در برخی مواقع شرایط را بدتر کند. در این موارد آنچه حایز اهمیت است حفظ تعادل آب و الکترولیت های بدن می باشد (با استفاده از محلول ORS) و حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

4- آنتی بیوتیک ها: بیشتر والدین تصور می نمایند که بیماری فرزندشان تنها بعد از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک ها رفع خواهد شد. در حالی که همواره اینگونه نیست. آنتی بیوتیک ها هیچ گونه اثری در درمان و کاهش طول مدت بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلونزا نخواهند داشت. متاسفانه بسیاری از آنتی بیوتیک ها بی رویه مصرف می شوند زیرا والدین اصرار دارند که با مصرف آنها فرزندشان بهبودی می یابد. این مصرف خودسرانه تنها منجر به ایجاد مقاومت دارویی برای باکتری ها می شود در حالی که کوچک ترین یاریی به درمان بیماری ویروسی فرزند شما نمی نماید.

منبع: ماهنامه آموزشی کودک شماره 50

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1021

به "مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید