علائم عجیب مسمومیت با ویتامین D

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران : دانشمندان آمریکایی می گویند زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین D می تواند باعث ایجاد مسمومیت گردد.

علائم عجیب مسمومیت با ویتامین D

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین ، کمبود ویتامین D یکی از مسائلی است که به صورت رایج در افراد کهنسال و نیز زنان دیده می گردد. به طور معمول دلیل این امر نداشتن رژیم غذایی مناسب و نیز کمتر قرار دریافت در مقابل نور آفتاب است.

ویتامین D نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می نماید و در کارکرد مناسب سلول ها و نیز عملکرد عمومی بدن مورد احتیاج است. مکمل های حاوی ویتامین D امروزه به وفور در بازار به صورت ارزان قیمت در دسترس هستند. با این حال، کمتر کسی می داند که زیاده روی در مصرف این ویتامین می تواند باعث ایجاد مسمومیت گردد.

محققان آمریکایی می گویند گرچه مسمومیت با ویتامین D به ندرت دیده می گردد، اما این موضوع می تواند باعث آسیب های جدی به سلامت بدن گردد. رایج ترین علائم مسمومیت با این ویتامین شامل موارد ذیل می گردد:

1- گیجی

2- بی حسی

3- استفراغ های پیاپی

4- درد شکم

5- پلی اوریا (نوعی اختلال که باعث افزایش شدید ادرار تا 3 لیتر در روز می گردد)

6- عطش شدید و بیش از حد

7- کم آبی بدن

8- یبوست

9- ضعف عضلات

باید این نکته را دانست که دلیل بروز مسمومیت با ویتامین D مصرف بیش از اندازه قرص حاوی آن با دوز بالا در ماه است. این در حالی است که فرد به هر میزانی که مواد غذایی حاوی ویتامین D بخورد و یا به مدت طولانی در مقابل نور آفتاب قرار داشته باشد، مسمومیت با این ویتامین بروز نمی نماید.

به همین دلیل هم مسمومیت با ویتامین D غالباً در افرادی دیده می گردد که از کمبود این ویتامین رنج می برند، اما زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مسمویت در آن ها می گردد. عوارض مسمومیت با این ویتامین همانند عوارض مسمومیت با هایپرکلسمی (زیاد بودن کلسیم در خون) است و می تواند شامل مسائل اعصاب و روان مانند دشواری در تمرکز کردن، گیجی، خواب آلودگی، افسردگی، روان پریشی، کند ذهنی، و حتی کما گردد.

متخصصان می گویند برای جلوگیری از مسمومیت با ویتامین D باید بدانید که احتیاج روزانه بدن به این ویتامین تنها 10 میلی گرم است. در روزهای آفتابی تابستان بدن به راحتی می تواند در مقابل نور خورشید احتیاج خود به این ویتامین را تامین کند.

با این حال، در روزهای سرد سال به دلیل آنکه طول روز کوتاه تر است، و نیز به دلیل آنکه مردم به خاطر سرما از لباس های بیشتری استفاده می نمایند مصرف مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، جگر، و ماهی های چرب توصیه می گردد. مزیت داشتن یک رژیم غذایی حاوی ویتامین D این است که بدن به راحتی می تواند میزان مورد احتیاج از این ویتامین را که می خواهد از روده ها جذب نموده و از جذب اضافه آن خودداری کند.

این در حالی است که قرص های مکمل ویتامین D به سرعت جذب شده و زیاده روی در مصرف آن ها می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد. به طور عمومی پزشکان قرص ویتامینی را به افراد کهنسال تجویز می نمایند که ماهی تنها باید یکبار مصرف گردد. در زنان در دوره بارداری نیز دز پایین ویتامین D تجویز می گردد که باید روزانه یک عدد خورده گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 864

به "علائم عجیب مسمومیت با ویتامین D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم عجیب مسمومیت با ویتامین D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید