سفر به آمریکا: فروش سرباز هخامنشی در نیویورک متوقف شد

به گزارش چه خبر آنلاین، کمپانی هنر کهن، روبرت ویس که از سال 1986 در عرصه فروش آثار هنری کهن در نیویورک فعال است، نمایشگاهی از 28 اکتبر تا اول نوامبر (6 تا 9 آبان) در این شهر برگزار می نماید.

سفر به آمریکا: فروش سرباز هخامنشی در نیویورک متوقف شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور تفریحی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این نمایشگاه در حالی از امروز (شنبه) شروع به کار کرد که پوستر آن، طرح نقش برجسته سرباز هخامنشی است که توسط ایران از فهرست خارج شده و دیگر در بخش معرفی آثار نمایشگاه و در قسمت کلاسیک روی سایتِ این کمپانی وجود ندارد.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

براساس آنچه توسط معاونت میراث فرهنگی به ما اطلاع داده شد، قرار بود این اثر در یک حراجی به فروش برسد، تنها کاری که توانستیم از زمان اطلاع پیدا کردن از آن انجام دهیم، به فوریت با دفتر مرکز خدمات بین الملل ریاست جمهوری تماس گرفته، وارد مذاکرات شدیم و با دفتر لاهه (مرکز خدمات حقوقی بین المللی) نیز این قضیه را پیگیری کردیم که یاری های زیادی به ما شد، در ادامه به وسیله ایمیل مدارک موجود درباره این اثر را فرستادیم.

او با اشاره به فرصت کم و در عین حال اختلافِ ساعت و روزِ کار ایران و نیویورک، بیان می نماید:

با این وجود توانستیم از سوی دادستانی آمریکا حکم توقیف این اثر تاریخی متعلق به ایران که قبل از انقلاب از ایران خارج شده بود، را بگیریم.

وی درباره فرایند استرداد این کتیبه سرباز هخامنشی نیز شرح داد:

باید مدارک تعلق اثر به ایران را بفرستیم و درخواست استرداد کنیم. هرچند این فرایند معمولا طولانی است و به سرعت انجام نمی گردد؛ اما به هر حال حکم توقف را گرفته ایم، چون نمایش این اثر در آن حراجی یا نمایشگاه باید با مجوز ایران انجام می شد.

او درباره اصالت این اثر نیز اعلام کرد:

صحبت در این زمینه باید توسط کارشناسان خبره آنالیز گردد. از سوی دیگر کسی که میخواهد چنین اثری را در یک نمایشگاه یا حراجی بگذارد، مدعی است که آن اصل است؛ رسم است که معمولا در حراجی ها یا نمایشگاه های بین المللی اثر تقلبی قرار نمی دهند، اما چون کارشناسانِ ما آن را لمس و هنوز آنالیز ننموده اند، براساس آن چیزی که آمریکایی ها می گویند کتیبه هخامنشی اصل است، ما نیز اعلام نموده ایم که متعلق به ایران است.

شقاقی با تاکید بر این که فروشنده اثر تعیین است و سال های قبل از انقلاب به خارج از کشور منتقل شده و حتی فروش آن غیرقانونی بوده و ایران آن را به فروش نرسانده، بیان می نماید:

بنابراین با توجه به تعلق این اثر به ایران و براساس کنوانسیون های بین المللی، باید به ما مسترد گردد.

به اعتقاد مدیرکل دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی، آنالیز اصالت اثر در مراحل بعدی انجام می گردد که باید کارشناسان روی آن نظر دهند و حقوق دانان مدارک خروج غیرقانونی را به دادگاه ارائه نمایند و وکیل ایران فرایند را پیگیری و ادامه دهد تا استردادِ کامل انجام گردد.

منبع: کجارو
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 584

به "سفر به آمریکا: فروش سرباز هخامنشی در نیویورک متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: فروش سرباز هخامنشی در نیویورک متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید