اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بومگردی در کشور رتبه اول را داراست

به گزارش چه خبر آنلاین، ایسنا/ براساس سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بومگردی در کشور رتبه اول را داراست.

اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بومگردی در کشور رتبه اول را داراست

جاذبه های آبی اصفهان

فریدون اللهیاری در وبینار سومین همایش سالانه گردشگری، محور توسعه پایدار استان اصفهان که با موضوع جاذبه های آبی برگزار گردید، از افتتاح سه پروژه گردشگری در کاشان با اعتباری بالغ بر 600 میلیارد تومان اطلاع داد و فعالیت در حوزه گردشگری را مستلزم شناخت نسبت به تمام سنگلاخ های موجود در جهت آن دانست.

وی توضیح داد: صحبت کردن در خصوص آرمان ها خوب است، اما کسانی که در میدان عمل هستند می دانند چه مشکلاتی برای رسیدن به این آرمان ها وجود دارد و اجرایی شدن صد در صدی آنها نیز تا چه اندازه مورد بحث است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تأکید کرد که برنامه های گردشگری استان و کشور، مبتنی بر برنامه ریزی و سند توسعه ای است که مشاوران بین المللی در تهیه آن مشارکت داشته اند و اگر تعداد تأسیسات اقامتی از 10 هزار به بیش از 35 هزار واحد رسیده، بدلیل همین برنامه ریزی ها و بسترسازی ها بوده است.

اللهیاری یادآور شد که استان اصفهان در حوزه طبیعتگردی و بوم گردی در کشور رتبه اول را داراست و در تقویم گردشگری این استان بیش از 70 رویداد تا قبل از کرونا ثبت شده بود و استمرار داشت.

وی گفت: قدرت و توانمندی ما در حوزه گردشگری، به بخش های مختلف برمی گردد و همانطور که از بخش دولتی انتظار هست، بخش خصوصی نیز باید در این حوزه انگیزه نشان بدهد و اهتمام جدی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شرح داد: در این یک سال اخیر که حوزه گردشگری با مشکل روبرو بوده، انتظار می رفت که وقتی نمایشگاهی مثل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد، کسانی که داعیه دار این حوزه هستند لااقل در آن حضور پیدا نمایند و تمام بار را بر دوش هتل ها و تأسیسات گردشگری و میراث فرهنگی نگذارند، چرا که چه بپذیرند و چه نپذیرند مهمترین رویداد بازاریابی گردشگری ما همین نمایشگاه است.

اللهیاری، پرهیز از تفکر انتزاعی و روی آوردن به گفت وگو و همگرایی را ضرورت فعالیت در حوزه گردشگری دانست و گفت: امروز صحبت کردن از فعالان گردشگری منحصر به هتل های پنج ستاره نمی گردد و اقامتگاه های بومگردی روستاها نیز به این زنجیره پیوسته اند. معتقدیم که بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم به ارتقای این حوزه یاری نمایند، چرا که مطالبه گری صرف کفایت نمی نماید.

وی با اشاره به بحث گردشگری آبی اظهار کرد: ممکن است این ذهنیت وجود داشته باشد که وقتی مشکل اصفهان کم آبی و خشکی زاینده رود است، تمرکز بر گردشگری آبی در آنچه نقشی می تواند داشته باشد، اما ظرفیت های بسیاری در این حوزه وجود دارد که نشان می دهد نباید جاذبه های گردشگری آبی را منحصر به رودخانه و سد ببینیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شرح داد: انسان ایرانی در فلات مرکزی ایران که امکان زیست در آن وجود نداشته، با خلاقیت خود توانسته هزاران سال تمدن سازی کند و نمونه این خلاقیت ها را در قنات ها، آب انبارها، یخچال ها، بندها و آسیاب ها می توان دید. همه این میراث های تاریخی دستاوردهای بزرگی هستند که تکاپوی انسان را برای تمدن سازی در طول هزاره ها معرفی می نمایند و استان ما از این نظر دارایی های فراوانی دارد.

اللهیاری اضافه نمود: آثار تاریخی ثبت ملی شده مرتبط با آب در استان اصفهان 13 قنات، 89 گرمابه، 16 پل، 10 بند، 12 آسیاب، 83 آب انبار، 2 چشمه آبگرم، 3 آبشار، 1 دریاچه نمک و 5 یخچال است.

وی یادآور شد: از مجموع 11 قنات ثبت شده در فهرست میراث دنیای سه قنات در استان اصفهان قرار دارند و این حاصل نشده مگر با دیپلماسی فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در چند سال اخیر. چنانکه به زودی حدود 9 کاروانسرای استان اصفهان نیز به شبکه کاروانسراهای ایرانی که قرار است در فهرست میراث دنیای ثبت گردد می پیوندد و رتبه استان را متحول می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه مهندسی و معماری قنات هایی مثل قنات مون جز عجایب است، توضیح داد: در خور و بیابانک به ابتکار فردی یک قنات احداث شده که آن را جدیدترین قنات دنیا لقب داده اند. در کنار آن هم سفره خانه سنتی و استخر پیش بینی نموده اند و همین اقدام تحرکی جدی در این شهرستان ایجاد نموده است.

اللهیاری با تأکید بر پرداختن به ظرفیت های استان اصفهان از منظر گردشگری آبی و بسترسازی و توجه به ایده ها و اندیشه ها گفت: ما باید برای سرمایه گذار امیدآفرینی کنیم. موانع همه جا هست و می پذیریم که سیستم بوروکراتیک ممکن است مشکلاتی ایجاد کند اما بهتر است راهکارهای دقیقی برای برطرف چالش ها نیز ارائه گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با رد سرمایه گریز بودن اصفهان ادامه داد: در سال 1399 که بدترین سال گردشگری دنیا بود، ما موافقت اولی مجوز احداث در حوزه تأسیسات گردشگری با بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار داشته ایم و در 9 ماهه اول سال جاری نیز تعهد اشتغال حوزه گردشگری استان اصفهان پر شده است. ممکن است پنج یا 10 تا از این پروژه ها دچار مشکل شوند، اما عمده آنها در حال عملیاتی و اجرایی شدن هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 721

به "اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بومگردی در کشور رتبه اول را داراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان در حوزه طبیعت گردی و بومگردی در کشور رتبه اول را داراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید