فرق ویتامین D2 و D3 در چیست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، رایج ترین ترکیبات ویتامین D شامل ویتامین D 2 و D 3 می شوند که از منابع طبیعی مختلفی سرچشمه می گیرند.

فرق ویتامین D2 و D3 در چیست؟

به گزارش ، دریافت میزان کافی ویتامین D به تنهایی از از رژیم غذایی بعید است و همیشه نیز امکان قرار دریافت منظم در معرض نور خورشید وجود ندارد.

اگر قصد مصرف یک مکمل برای تقویت سطوح ویتامین D بدن خود را دارید، ویتامین D3 ممکن است بهترین انتخاب باشد، زیرا می تواند اثر قوی تر و بلند مدتی بر سطوح ویتامین D بدن داشته باشد. در ادامه بیشتر به این تفاوت ها می پردازیم.

  • کمبود ویتامین D چه بلایی سرمان می آورد؟

ویتامین D در واقع یک ویتامین نیست، بلکه هورمونی است که بر بسیاری از عملکرد های مهم بدن تاثیر می گذارد. این ماده مغذی برای حفظ سلامت مطلوب بدن انسان اهمیت دارد.

چیزی در حدود 10 درصد ویتامین D بدن به وسیله غذا هایی که مصرف می کنید و به شکل ویتامین D2 تامین می گردد، در شرایطی که 90 درصد به جامانده در قالب ویتامین D3 در بدن فراوری می گردد.

هم ویتامین D2 و هم ویتامین D3 فواید سلامت مهم مشابهی را ارائه می نمایند.

یاری به جذب به کلسیم: کلیه های انسان ویتامین D را به شکل فعال آن تبدیل می نمایند که نقش مهمی در تنظیم سطوح کلسیم در خون ایفا می نماید.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم و فسفر یاری می نماید که این دو ماده معدنی برای ساخت استخوان هایی سالم و کاهش خطر پوکی استخوان در ادامه زندگی فرد ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی: ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی نیز اهمیت دارد. افراد مبتلا به کمبود ویتامین D در مبارزه با عفونت ها با دشواری بیشتری روبرو هستند و ممکن است احتمال بیشتری داشته باشد به اختلالات خودایمنی مبتلا شوند.

ممکن است به پیشگیری از سرطان یاری کند: بعضی مطالعات سطوح بالاتر ویتامین D را با خطر کمتر سرطان کولورکتال پیوند داده اند. با این وجود، به پژوهش های بیشتر برای آنالیز آثار ویتامین D بر خطر سرطان احتیاج است.

انسان و گیاهان زمانی که در برابر نور خورشید قرار می گیرند توانایی فراوری ویتامین D را دارند. اما در شرایطی که انسان ها ویتامین D3 فراوری می نمایند، در گیاهان ویتامین D2 فراوری می گردد.

هنگام تصمیم گیری در خصوص این که ویتامین D2 یا D3 را در قالب یک مکمل مصرف کنید، همیشه انتخاب ویتامین D3 بهترین گزینه است. این نوع در افزایش سطوح ویتامین D در خون موثرتر عمل می نماید.

این به دلیل آن است که بدن انسان ویتامین D2 را سریع تر تجزیه می نماید، از این رو، برای مدت زمان طولانی در بدن باقی نمی ماند.

مطالعه ای کوچک در سال 2011 که در نشریه Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد، نشان داد که ویتامین D3 در مقایسه با ویتامین D2 در افزایش سطوح ویتامین D در خون 33 بزرگسال سالم 87 درصد قوی تر عمل نموده است. همچنین، ذخیره ویتامین D3 در سلول های چربی بدن این افراد به طور موثرتری صورت گرفت.

مطالعه کوچک دیگری در سال 2015 که در نشریه European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نشان داد در شرایطی که ویتامین D2 و D3 هر دو در تقویت سطوح ویتامین D موثر بوده اند، اما افرادی که نوع D3 دریافت نموده بودند دارای سطوح بالاتر ویتامین D در خون خود پس از 77 روز از توقف مصرف مکمل ها بودند.

اگرچه بیشترین میزان ویتامین D انسان به وسیله نور خورشید تامین می گردد، ما می توانیم مقداری از این ماده مغذی را از رژیم غذایی خود نیز دریافت کنیم. منابع غذایی ویتامین D3 نسبتا محدود هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ماهی، به ویژه قزل آلا، سالمون، ساردین و روغن جگر ماهی کاد

زرده تخم مرغ

جگر گاو

از منابع غذایی ویتامین D2 نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قارچ ها مانند پورتوبلو و شیتاکه، به ویژه قارچ هایی که در معرض سطوح بالای پرتو فرابنفش بوده اند

غذا های غنی شده با ویتامین D مانند شیر و غلات صبحانه

نباید در مصرف مکمل های ویتامین D زیاده روی کنید، زیرا میزان بیش از حد آن می تواند به بروز مسمومیت با این ماده مغذی منجر گردد که می تواند با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، مسائل کلیوی، افسردگی و انباشت کلسیم در رگ های خونی و اندام های حیاتی همراه باشد.

کمبود ویتامین D بسیار شایع است و هر فردی به ویژه در فصل زمستان باید به سطوح این ویتامین در بدن خود توجه داشته و در صورت احتیاج مکمل ویتامین D مصرف کند.

دوز روزانه ایمن برای مصرف این ویتامین باید حدود 600 واحد بین المللی باشد. این مساله به ویژه برای افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند از جمله افراد مسن، افرادی با رنگ پوست تیره، زنان باردار و شیرده اهمیت دارد.

منبع: دلگرم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 375

به "فرق ویتامین D2 و D3 در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق ویتامین D2 و D3 در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید