چه میوه ای ویتامین دی دارد؟

به گزارش چه خبر آنلاین، تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که چه میوه ای ویتامین دی دارد؟ یا کدام یک از سبزیجات سرشار از این ماده مغذی هستند؟ اگرچه بدن به همه ریز مغذی ها از ویتامین ها گرفته تا مواد معدنی احتیاج دارد، اما بعضی از این موارد نقش پر رنگ تری در سلامت بدن ایفا می نمایند.

چه میوه ای ویتامین دی دارد؟

برای مثال ریز مغذی هایی مثل آهن، کلسیم یا روی عملکرد قوی تری نسبت به پتاسیم، سلنیوم یا منگنز دارند. به همین دلیل کمبود آن ها ممکن است فرد را دچار مسائل بیشتری کند. ویتامین D هم جزو این دسته قرار می گیرد. اگرچه احتیاج بدن به این ماده به راحتی با مصرف مکمل ها تأمین می گردد، اما چه راهی بهتر از مصرف مواد غذایی برای دریافت این ماده وجود دارد.

چه میوه ای ویتامین دی دارد؟

ویتامین دی یک احتیاج ضروری بدن برای جذب هر چه بهتر کلسیم است. این ماده به عملکرد هر چه بهتر سیستم ایمنی، کاهش التهاب و رشد استخوان ها یاری زیادی می نماید. از طرفی کمبود ویتامین دی هم مسائل سلامتی متعددی را در پی دارد که بیماری راشیتیسم تنها یکی از این مسائل است.

بدن اغلب افراد خصوصاً ما ایرانی ها، همواره تا حدودی کمبود ویتامین دی دارد. این به علت سبک زندگی خاص و عدم قرارگیری مناسب در معرض نور خورشید است. اما همانطور که می دانید ویتامین دی به اشکال مختلف از جمله قرارگیری زیر نور خورشید، مصرف بعضی غذاها، سبزیجات یا میوه ها و البته مکمل ها جذب بدن می گردد.

جالب است بدانید که پرتقال یکی از میوه های بسیار مفیدی است که به عنوان یک بمب ویتامین سی شناخته می گردد. این میوه علاوه بر ویتامین C دارای مقادیری هم از ویتامین D است. اما بعضی تحقیقات که در کشور ایالات متحده اجرا شده است، نشان داده که آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی هم می تواند احتیاج روزانه بدن به این ماده را تامین کند. علاوه بر آب پرتقال، موز هم می تواند منبع خوبی از این ویتامین محسوب گردد. گفته می گردد مصرف برگه های زردآلو هم مقادیر خوبی از ویتامین دی را جذب بدن می نماید.

چگونه می توان ویتامین D را به طور طبیعی دریافت کرد؟

خب تا اینجا متوجه شدید چه میوه ای ویتامین دی دارد؟ پس بد نیست سایر روش های طبیعی جذب این ویتامین را هم بشناسید. شما از دو طریق می توانید به طور طبیعی ویتامین دی مورد احتیاج بدن را جذب کنید. اولین، ساده ترین و البته کم هزینه ترین گزینه نور خورشید است. دیگر همه می دانیم که ویتامین دی به علت اینکه بیشتر از همواره از طریق خورشید جذب می گردد، به ویتامین آفتاب معروفیت دارد.

پس کافیست روزانه در مقابل نور خورشید به مدت 10 تا 30 دقیقه استراحت کنید. اگر دارای پوست تیره تری هستید، باید کمی بیش از این مقدار آفتاب بگیرید. البته این مقدار نسبی است و بسته به حساسیت پوست شما در برابر نور خورشید فرق دارد. از دیگر راه های طبیعی دریافت این ویتامین موارد زیر خواهند بود.

  • مصرف مداوم ماهی چرب و انواع غذاهای دریایی
  • مصرف مداوم انواع قارچ
  • استفاده از روغن کبد ماهی
  • مصرف کره، خامه و جگر گاو
  • قرار دادن تخم مرغ در برنامه روزانه

کمبود ویتامین دی چه عوارضی دارد؟

گفتیم که ویتامین دی باعث می گردد که کلسیم به شکل بهتری جذب بدن شما گردد. این دو ریزمغذی در کنار هم به حفظ سلامت استخوان یاری زیادی می نمایند. اما کمبود این ویتامین به هر علت می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. قبل از اینکه به این مسائل اشاره کنیم، باید بگوییم که بعضی علائم مثل عفونت های مکرر، خستگی و ضعف عضلانی، ریزش مو، درد استخوان و مفاصل، اضطراب، افسردگی و ترمیم آهسته زخم از جمله نشانه های کمبود این ویتامین در بدن هستند.

پس اگر شما هم با چنین عوارضی درگیر هستید، می توانید به کمبود این ویتامین در بدن خود شک کنید. با این اوصاف اگر به عوارض کوتاه مدت کمبود این ماده در بدن دقت نکنید، ممکن است با هر یک از مسائل زیر روبرو شوید.

  • بیماری های قلبی عروقی
  • بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع1، روماتیسم مفصلی و بیماری کرون
  • ضعف، درد و شکستگی استخوان
  • راشیتیسم در موارد نادر

آیا مصرف مکمل ویتامین دی برای بدن بی خطر است؟

اگر از کمبود ویتامین دی به صورت جزئی رنج می برید، بهتر است با تغییر سبک زندگی خود این مشکل را رفع کنید. برای مثال در طول روز بیشتر آفتاب بگیرید یا حداقل خوراکی های حاوی این ویتامین را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. اما در صورتی که مقدار این ویتامین در بدن بیش از حد احتیاج کم است، حتماً باید با مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل های خوراکی این ریزمغذی کنید تا از عوارض ناخواسته کمبود این ویتامین در بدن جلوگیری کنید. البته باید بدانید که مصرف خودسرانه یا بیش از حد مکمل این ماده می تواند عوارض زیر را نیز در پی داشته باشد.

  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم اشتهایی و کاهش وزن
  • احساس طعم فلزی در دهان
  • مسائل ریتمی قلب
  • ایجاد سنگ کلیه
  • یبوست
  • ضعف

مصرف ویتامین دی در چه زمانی بهتر است؟

برترین زمان برای مصرف انواع مکمل ها از جمله ویتامین دی صبح است. شاید بهتر باشد عادت کنید که این ویتامین را به همراه یک صبحانه سالم مصرف کنید. البته بعضی از افراد توصیه می نمایند که مکمل این ریزمغذی را در شب مصرف کنید.

اما بد نیست بدانید که چندین مطالعه اثبات نموده اند که بالا رفتن مقدار ویتامین دی در خون، رابطه مستقیمی با بیشتر شدن اختلالات خواب دارد. بر اساس یک تحقیق کوچک هر چه هنگام خواب سطح این ویتامین در خون شما کمتر باشد، احتمالاً خواب راحت تری خواهید داشت. اگرچه این تحقیقات گسترده نیست، اما بهتر است این مکمل را در طول روز بهره ببرید.

از طرفی طبق بعضی توصیه ها مصرف ویتامین دی به همراه غذا می تواند در جذب هر چه سریع تر آن مؤثر باشد. به طور کلی توصیه می گردد روزانه حدود 20 میکروگرم یا معادل 800 واحد بین المللی از این ویتامین از طریق غذا دریافت گردد. اما در صورت جذب کم ویتامین دی از طریق غذا باید کمبود را از طریق نور خورشید یا مکمل ها جبران کنید.

کلام آخر

متوجه شدید که چه میوه ای ویتامین دی دارد؟ با این حال ویتامین دی بیش از اینکه در میوه ها باشد، در بعضی مواد غذایی و مهم تر از آن در نور خورشید وجود دارد. به طور کلی شما این ماده را می توانید از سه طریق یعنی رژیم غذایی، از طریق پوست یا با مصرف مکمل دریافت کنید. دو راه اول اگرچه طبیعی هستند، اما هر دو مسائل خاص خود را دارند.

برای مثال مصرف غذاها مقدار کمی از این ماده را جذب بدن می نماید و در مقابل استفاده زیاد از نور خورشید هم می تواند منجر به سرطان پوست گردد. بنابراین با وجود اینکه مصرف مداوم مکمل ها پیشنهاد نمی گردد، بهتر است با توجه به احتیاج خود هر سه گزینه را در دستور کار خود قرار دهید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1272

به "چه میوه ای ویتامین دی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه میوه ای ویتامین دی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید