خودکفایی ایران در تعمیر کابل فیبرنوری در اعماق دریا

به گزارش چه خبر آنلاین، به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در پی آسیب تماشا کابل فیبر نوری دریایی (GBI) در بستر دریای خلیج فارس که اوایل امسال رخ داد و منجر به اختلال و کاهش ظرفیت ارتباطات بین الملل در کشور شد، یک شرکت ایرانی با حمایت های شرکت ارتباطات زیرساخت؛ برای نخستین بار پیروز شد کابل های فیبر نوری آسیب دیده در اعماق دریا را ابتدا مکان یابی و سپس قسمت آسیب دیده را که طول آن به چهار کیلومتر می رسید در عملیات سخت و پیچیده ترمیم و بازسازی کند.

خودکفایی ایران در تعمیر کابل فیبرنوری در اعماق دریا

تعمیر کابل فیبر نوری دریایی از جمله فناوری پیشرفته محسوب می گردد که جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور در دنیا است که توانسته است با تعمیرکابل های فیبر نوری در اعماق دریا، به خود کفایی برسد.

دستیابی به دانش و فناوری تعمیر کابل های فیبر نوری در اعماق دریا به وسیله متخصصان داخلی در کنار سایر پیشرفت ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کشورهای پیشرفته در حوزه ارتباطات و فناوری وارد شده و این دستاورد می تواند ضمن خودکفایی، انحصار سلطه فناوری اطلاعات چند کشور را در این زمینه به چالش بکشد.

خوشبختانه با توجه به رویکرد مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت جهت حمایت از شرکت ها و متخصصان ایرانی در حوزه فناوری، می توان علاوه بر مقابله با تحریم های بین المللی در این حوزه، باعث صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های ارزی شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت بر این باور است که موفقیت شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری رابطه مستقیمی با ارتقای کیفیت خدمات آنان دارد و البته این شرکت نیز همیشه در پی راهکارهای قابل اطمینان برای حمایت از شرکت های داخلی برای موفقیت و دستیابی به جدیدترین فناوری های روز است.

امروزه بخش اعظمی از داده ها به وسیله کابل های فیبر نوری در آب های دنیای انتقال داده می گردد که از سرعت، کیفیت و امنیت بسیار مناسبی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: با تعمیر این ناحیه از کابل فیبر نوری عملاً 720 گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه شد.

محمد زاده لاجوردی درباره پیچیدگی این فناوری اضافه کرد: از داخل این فیبر ولتاژ عبور می نماید و برای تعمیر آن باید ابتدا نقطه آسیب دیده شناسایی گردد که 4 نقطه به همین منظور شناسایی شد و کابل در کف دریا به وسیله ربات، برش خورد و به بالا کشیده شد و به وسیله دستگاه های خاص، تخلیه بار الکتریکی انجام شد تا عمل تعمیر انجام گردد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کیفیت و دقت این تعمیر به تیید ناظران بین المللی رسیده است، گفت: شرکت دانش بنیانی که کار تعمیر را انجام داد به عنوان پیمانکار نگهداری کابل های دریایی خلیج فارس هم برای جام دنیای از سوی کشورهای خارجی انتخاب شد.

لاجوردی گفت: این فناوری که در حوزه کابل کشی و تعمیر انجام شد سالانه 20 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت و می توانیم به کشورهای منطقه هم خدمت دهیم که به نوعی درآمدزایی برای کشور خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1377

به "خودکفایی ایران در تعمیر کابل فیبرنوری در اعماق دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکفایی ایران در تعمیر کابل فیبرنوری در اعماق دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید