خرید شب عید چقدر تمام می گردد؟

به گزارش چه خبر آنلاین، کمتر از یک هفته به آغاز سال 1400، قیمت مصوب میوه و آجیل شب عید توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شد. هر چند سال جاری نیز مانند اسفند سال 98 رونق آنچنانی در بازار و شور و شوقی در بین مردم برای خرید عید وجود ندارد. کاسب های بازار می گویند: همه چیز در بازار وجود دارد، اما جیب مردم خالی است. از اینکه می آیند و قیمت می گیرند و سری تکان داده می فرایند ناراضی هستند و می گویند: قدرت خرید وجود ندارد... پول نیست... افزایش قیمت ها، تضعیف قدرت خرید و البته ناهماهنگی در دستورالعمل های تنظیم بازاری برای به ثبات رساندن قیمت ها علاوه بر سردرگمی خریدار و فروشنده به بی ثابتی بازار نیز دامن زده است. آن هم در زمانی که ایرانی ها دومین سال نو خود را زیر سایه شیوع کرونا می گذرانند و با محدودیت های سفر و گردش و تفریح روبه رو هستند.

خرید شب عید چقدر تمام می گردد؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

اعتماد در ادامه نوشت: هر چند تورم سالانه 34.2 درصدی در بهمن ماه همچنین تورم نقطه ای 70 درصدی خوراکی ها مسوولان را وادار به کنترل قیمت ها و بعضا اتخاذ تصمیماتی برای سرکوب بیشتر قیمت ها می کرد، اما آنچه در گزارش مرکز آمار از تورم خوراکی ها در بهمن ماه وجود دارد، تغییرات 100 درصدی 17 کالای خوراکی نسبت به بهمن سال گذشته است.

هر چند گزارش تورم اسفند، در فروردین سال آینده منتشر می گردد، اما مقایسه سقف قیمت های اعلامی میوه های شب عید در اسفند 99 و مقایسه اش با اسفند 98 نشان از افزایشی بین 11 تا 68 درصدی قیمت ها دارد. هر چند در مورد آجیل قضیه متفاوت تر است. با استناد به قیمت های جمع آوری شده از بازار، قیمت هر کیلو آجیل مخلوط 150 تا 170 هزار تومان است. این در حالی است که در اسفند 98 قیمت هر کیلو آجیل مخلوط 60 تا 80 هزار تومان گزارش شده بود. افزایش 112 درصدی قیمت ها در بازار طی یک سال قطعا می تواند هر بازاری را از رونق بیندازد.

اما افزایش قیمت ها محدود به آجیل و میوه شب عید نمی گردد و تمام کالا ها را در بر می گیرد. با استناد به گزارش های مرکز آمار، از فروردین تا بهمن امسال سبد مصرفی یک خانواده افزایش 64 درصدی در قیمت ها داشته است.

قیمت های شب عید اعلام شد

بر اساس آنچه خبرگزاری ها از قول ستاد تنظیم بازار منتشر کردند، قیمت پرتقال و سیب زرد شب عید از محل ذخایر دولت برای تنظیم بازار 11 هزار و 800 تومان و سیب قرمز 8 هزار و 900 تومان اعلام شد. پیش تر نیز رییس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران از جزییات قیمت گذاری آجیل شور و 4 مغز برای بازار شب عید 1400 خبر داده بود. بر همین اساس قیمت هر کیلو آجیل شور در محدوده 65 تا 110 هزار تومان و قیمت هر کیلو آجیل 4 مغز نیز بین 150 تا 170 هزار تومان نرخ گذاری شده است.

حذف آجیل

با وجود اینکه بعضی بر این باورند که فراوری و عرضه آجیل به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم، افت نموده و فراوریکنندگان نیز آجیل کمتری به بازار می آورند، اما علی نوری، سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان گرانی عظیم در چند سال اخیر را موجب خارج شدن آجیل از اولویت های خرید مردم به خصوص در شب عید بیان کرد. به باور او آجیل از سبد غذایی مردم حذف شده به طوری که اکنون آجیل فراوان در بازار موجود است، اما مشتری ندارد.

از سوی دیگر محسن جلیلی پور، رییس اتحادیه آجیل فروشان یزد نیز با بیان اینکه خوشبختانه مسئله ای در تامین و توزیع آجیل شب عید وجود ندارد، گفت: متاسفانه توان مالی مردم بسیار کاهش یافته و به عبارتی جیب آن ها تامین نیست. جلیلی پور ضمن اشاره به افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت آجیل براساس نوع و کیفیت آن در مقایسه با سال گذشته توضیح داد: عامل گرانی آجیل ناشی از کمیابی آن در بازار نیست بلکه به دلیل افزایش نرخ های حاشیه ای همچون افزایش قیمت حمل و نقل و دستمزد کارگران بوده است.

افزایش قیمت ها در 11 ماه

اما قیمت ها تنها برای آجیل و میوه شب عید افزایش پیدا ننموده و در سایر کالا های خوراکی نیز به چشم می خورد. با استناد به گزارش مرکز آمار از قیمت خوارکی ها، هزینه یک خانواده برای خرید سبد ده کیلو برنج ایرانی، یک کیلو گوشت گاو، یک کیلو گوشت گوسفند، یک کیلو مرغ، تخم مرغ، کره، شیر، پنیر، ماست، ماکارونی، روغن مایع، رب گوجه فرنگی، قند، شکر و چای بدون در نظر دریافت حبوبات در فروردین حدود 586 هزار تومان بود که در بهمن ماه به 963 هزار تومان رسید.

افزایش 64 درصدی هزینه خانواده ها بر یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در حالی است که حقوق افراد در طول سال تغییری ننموده است. هر چند دستگاه ها و نهاد های ذی ربط به اقداماتی نظیر عدم واردات مرغ و تخم مرغ برای کنترل و مدیریت بازار ها روی آوردند، اما به نظر نمی رسد این اقدامات نیز بتواند گرهی از بازار درهم خوراکی ها باز کند. هر چند انتقال تورم به خصوص برای گروه کالا های خوراکی و آشامیدنی به سال آینده یکی از موضوعاتی است که کارشناسان مالی همیشه بر آن تاکید داشتند. به باور آن ها انتقال تورم به سال 1400 و عدم اتخاذ رویکردی سفت و سخت برای مبارزه با آن، می تواند سفره ها را در سال آینده کوچک تر کند.

رکورد گرانی با خیار شکسته شد

با استناد به گزارش های مرکز آمار قیمت هر کیلو خیار در بهمن امسال نسبت به دی افزایش 47 درصدی داشته و از 10 هزار و 400 تومان به 15 هزار تومان رسید. بادمجان و موز با افزایش های 37.6 و 33 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. نکته ای که باید به آن اشاره نمود، افزایش قیمتی 38 قلم کالا از میان 53 کالای خوراکی منتخب بالاتر از تورم نقطه ای کل کشور در بهمن ماه است. به بیان دیگر این تعداد کالا بیشتر از 48 درصد افزایش قیمت داشته اند که می تواند تورم خوراکی ها در ماه های آینده را افزایش بیشتری دهد.

خرید شب عید چقدر تمام می گردد؟

با استناد به گزارش های رسمی و با فرض عدم تغییر قابل محسوس در سبد هزینه ای مفروض خانواده ها در اسفند نسبت به بهمن، خرید عید برای یک خانواده چهار نفری بدون حبوبات و شامل میوه های یک کیلو سیب زرد و قرمز، پرتقال، خیار و یک کیلو آجیل 4 مغز یک میلیون و 176 هزار تومان می گردد. این در حالی است که مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند و بدون سابقه کار حدود سه میلیون تومان است. با مقایسه اعداد و ارقام می توان دریافت که یک خانواده چهار نفری حدود 40 درصد از دریافتی خود را باید برای خرید مایحتاج خوراکی هزینه کند.

زندگی نرمال بدون آجیل و میوه

در چند سال اخیر پویش های مختلفی در فضای مجازی برای واکنش به گرانی ها و اعتراض به ناکارآمدی سیاست ها شکل گرفت؛ از هشتگ آجیل نمی خریم تا زندگی نرمال. اما آمار ها نشان می دهد تقریبا قیمت هیچ کالایی در کشور ارزان تر نمی گردد و سال به سال افراد بیشتری صرفا تماشاگر ویترین مغازه ها هستند. با وجود همه سیاست ها برای کاهش شیب نرخ رشد قیمت ها به وی ژه کالا های خوراکی، اما آمار و ارقام حکایت از کوچک تر شدن ماهانه سفره خانواده ها می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 757

به "خرید شب عید چقدر تمام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید شب عید چقدر تمام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید