کرمانشاه در یک نگاه

به گزارش چه خبر آنلاین، کرمانشاه یکی از زیباترین کلان شهرهای ایران است که در سال های اخیر پیشرفت فراوانی داشته است و امروز به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ایران به شمار می رود.

کرمانشاه در یک نگاه

همه ما این روزها با شنیدن نام کرمانشاه، به یاد مردم شکیبا و داغ دیده می افتیم. قلب تمام ایرانیان از زلزله بزرگ کرمانشاه در 21 آبان 96 لرزید. خسارات وارده از این زمین لرزه مهیب بسیار گسترده بود و برخی روستاها از جمله ثلاث باباجانی، ازگله و قصر شیرین بیش از 90 درصد تخریب شد.

کرمانشاه یکی از زیباترین شهرهای کردنشین ایران است و آب و هوای خوب این منطقه در ایام عید، این محدوده را به محلی مناسب برای گذراندن ایام تعطیلات تبدیل نموده است.برای بازدید از تمام جاذبه های کرمانشاه، سفر با تور گردشگری انتخاب مناسبی است.

جغرافیا

کرمانشاه زیبا از شمال به کوه فرخشاد و از شمال غربی به کوه طاق بستان و از جنوب به سفیدکوه منتهی می شود. ارتفاع کرمانشاه 1200 متر بالاتر از سطح دریا است و مساحتی برابر با 97.95 کیلومتر مربع دارد. کرمانشاه یکی از مسیرهای اصلی عبور زائران به سمت عتبات عالیات است و این موقعیت در طول تاریخ باعث شده تا کرمانشاه همواره در مرکز توجه قرار داشته باشد.

فاصله کرمانشاه تا بغداد 390 کیلومتر است و این شهر زیبا تا تهران 590 کیلومتر فاصله دارد. کرمانشاه آب و هوایی معتدل کوهستانی دارد. در سده چهارم میلادی شهر کرمانشاه به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان انتخاب شد.

کرمانشاه به عنوان نهمین شهر پرجمعیت ایران شناخته شده و مساحتی برابر با 784602 نفر است. کرمانشاه یکی از شهرهای زلزله خیز فلات ایران است و در 21 آبان ماه سال 1396 زلزله ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر در این منطقه رخداد. این زمین لرزه پس لرزه ای بسیار گسترده ای داشت و به نوعی رکورد را با بیش از 1000 پس لرزه شکست.

تاریخچه

قدمت کرمانشاه چیزی حدود 8 تا 12 هزار سال تخمین زده شده و در دوره های مختلف، محل سکونت بسیاری از اقوام بوده است. کرمانشاه در عصر ساسانی و اشکانی یکی از مهم ترین شهرهای ایران بود. بناهای زیادی در دوران حکومت خسروپرویز در کرمانشاه ساخته شد. کرمانشاه در حمله اعراب به ایران در امان نماد و این شهر بدون هیچ نبردی فتح شد. اعراب ویرانی های زیادی در کرمانشاه به بارآورند، ولی این شهر در عصر عباسیان و سلجوقیان دوباره اهمیت پیدا کرد.

در حمله مغول به ایران، کرمانشاه بار دیگر ویران شد و هلاکوخان در راه فتح بغداد این شهر زیبا را با خاک یکسان کرد. در عصر صفوی به علت جنگ و درگیری عثمانی ها و حکومت صفویه، کرمانشاه در کشمکش های زیادی بود و در هر برهه ای از زمان در دست یکی از این دولت ها قرار می گرفت.

فرهنگ و مردم شناسی

زبان

زبان مردم خون گرم کرمانشاه، کردی و لهجه آن ها فارسی کرمانشاهی است. برخی از ساکنان کرمانشاه به زبان کردی با گویش کلهری صحبت می نمایند. از دیگر گویش های کرمانشاه می توانیم به کردی کرمانشاهی، سنجابی، زنگنه و سورانی اشاره نمود. در برخی منطقه ها کرمانشاه گویش لکی هم رواج دارد.

پوشش

لباس های محلی کرمانشاه قدمتی چندین هزارساله دارد و یکی از زیباترین لباس های محلی ایران است. رنگ لباس های کردی از طبیعت الهام گرفته است. پوشش مردان کردی عبارت است از عرقچین، سربند، کرواسی فقیانه، سخمه، قبا، شال، سلته، جافی، پاپوش، جوراب و پوشش زنان شامل سربند، زیرپوش، پیراهن، کلنجه، یل، قبا، روپوش، جافی می شود.

شلوار کردی به دوره اشکانی برمی شود و در آن دوران لباس پادشاه بوده است.

زنان کرد همراه با لباس محلی خود زیورآلات هم استفاده می نمایند. جنس زیورآلات معمولا از آلیاژهای برنج و ورشو است، گاهی برخی قطعات زیورآلات از مس ساخته می شود.

مشاهیر

کرمانشاه بزرگان زیادی در زمینه فرهنگ و هنر به جامعه ایران تحویل داده است. بزرگانی نظیر محمدرضا کلهر (نستعلیق نویس)، علی اشرف درویشیان (نویسنده)، ابوالقاسم لاهوتی (شاعر و فعال سیاسی) کیهان کلهر (نوازنده شهیر کمانچه)، شهرام ناظری (خواننده محبوب)، رشید یاسمی (نویسنده و مورخ)، پوران درخشنده (کارگردان) از جمله بزرگان این آب و خاک هستند.

آداب و رسوم

عید نوروز در باور اهالی کرمانشاه مقدس بوده، چون معتقد هستند که حضرت علی (ع) در چنین روزی به امامت رسید. در روز نوروز مراسمی با نام نوعید در کرمانشاه برگزار می شود که در این روز اقوام و دوستان برای ادای احترام به خانه صاحبان عزا می فرایند و برای تازه درگذشته فاتحه می خوانند.

در برخی منطقه ها روستایی کرمانشاه، مردم در روزهای نوروز در پشت بام های خود به احترام زرتشت و آیین ایران باستان آتش روشن می نمایند و اعتقاد دارند آتش مایه پاکی و برکت و نور خداوند است. در شب های نوروز شال اندازی تا نیمه های شب ادامه دارد و افراد خانواده در شب اول سال پلو می خورند و برای روزهای دیگر هم نگه می دارند، این کار برای پربرکت بودن سال نو است. بعد از تحویل سال مردم برای دید و بازدید به خانه یکدیگر می فرایند و خانه سیدها در اولویت است؛ در شب اول بازدید پولی به نام ته کیسه به عنوان برکت از بزرگان می گیرند.

گروهی از مردم، دو روز بعد از نوروز به منطقه بابایادگار در 48 کیلومتری شمال شرقی کرند غرب می فرایند. مراسمی سنتی و باستانی را در بابایادگار اجرا می نمایند که با نواختن تنبور، ساز باستانی ایران همراه است.

صنایع دستی

کرمانشاه شهری است با هنرهای فراوان، از جمله صنایع دستی آن می توانیم به گلیم بافی، موج بافی، نمدمالی، چپغ بافی، گیوه کشی، قلم زنی، پرده بافی، جاجیم بافی و قالی بافی اشاره کنیم.

غذاهای محلی

کرمانشاه به نان های خوشمزه اش محبوب است، نان برنجی و کاک، تنها سوغاتی های خوراکی کرمانشاه نیستند، از دیگر سوغاتی های خوراکی خوشمزه این شهر می توانیم به بژی، نان روغنی، نان شکری، روغن کرمانشاهی، نان خرمایی اشاره کنیم.

غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاه کم نیست، از جمله لذیذترین غذاهای کرمانشاه می توانیم به خورشت خلال، هلوکباب کرمانشاهی (کوفته مخصوص کرمانشاه)، کوفته نخود کرمانشاه (کوفته ریزه)، دست پیچ کرمانشاه، سیب پلو، کوفته شیرین، سوپ ترخینه، چلو گوشت، دوینه (ترخینه کرمانشاهی)، چنگال کرمانشاهی، دنده کباب کرمانشاه، ونوشک پلو، آش دوغ، آش عباسعلی، خورشت کنگر، آش سورانه، کوکوی پاغازه، آش کشک و بادمجان، شلمین و والک پلو اشاره کنیم.

گردشگری

جاذبه های تاریخی

جاذبه های تاریخی کرمانشاه کم نیست و به علت مهم بودن کرمانشاه در عصر ساسانی و اشکانی، آثار مهم زیادی از این دوره در این منطقه به جا مانده است. از جمله آثار و بناهای تاریخی کرمانشاه می توانیم به معبد آناهیتا، طاق بستان، سنگ نوشته بیستون، تکیه معاون الملک، مسجد عمادالدوله، مسجد جامع شافعی، تکیه بیگلربیگی و مسجد دولتشاه اشاره کنیم.

طاق بستان از جمله مهم ترین آثار تاریخی کرمانشاه است، این اثر تاریخی در واقع سنگ نوشته هایی به جای مانده از عصر ساسانی نیست که اطلاعات زیادی در رابطه بافرهنگ آن دوران در اختیار ما قرار می دهد. اثر محبوب دیگر، سنگ نوشته بیستون است، این سنگ نوشته در دامنه کوه بیستون واقع شده است و از آثار عصر هخامنشیان است.

کرمانشاه موزه های زیادی دارد، اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه دارید، بازدید از موزه های کرمانشاه به خصوص موزه پارینه سنگی زاگرس را نباید فراموش کنید. از جمله موزه های کرمانشاه می توانیم موزه سنگ، موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه، موزه مردم شناسی، موزه پوشاک و زیورآلات، موزه خط و کتابت کرمانشاه و موزه تمبر را نام ببریم.

جاذبه های طبیعی

پارک جنگلی طاق بستان، غار پروآ، کوه طاق بستان، کوه فرخشاد، سراب نیلوفر و سراب قنبر از جاذبه های طبیعی کرمانشاه است.

سوغات

همان طور که در بخش غذاهای محلی هم اشاره نمودیم، کرمانشاه شهر شیرینی های خوشمزه است و تمام شیرینی های این شهر سوغات محبوبی است. شناخته شده ترین شیرینی های کرمانشاه، کاک و نان برنجی است. از جمله صنایع دستی می توانیم به گلیم و جاجیم و گیوه اشاره کنیم.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / کجارو / سیری در ایران / behtour.com / بیتوته
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1170

به "کرمانشاه در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید