چربی شکم؛ هم خوب هم بد!

به گزارش چه خبر آنلاین، ارتباط چربی شکم با سیستم ایمنی بدن شما و البته ابتلا به سرطان

چربی شکم؛ هم خوب هم بد!

حتماً همه شما چربی های شکمتان را دوست ندارید اما همین لایه بزرگ چربی که تمام روی شکم شما را پوشانده است هدف خیلی مهمی دارد: این چربی که اُمِنتوم (omentum) نامیده می شود، طبق مطالعاتی که به تازگی اجرا شده است، در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را بازی می کند.

مهم نیست وزن شما چقدر است؛ هر چقدر هم که باشد شما این لایه چربی شکمی به نام امنتوم را دارید. این ساختار چربی بسکمک از اندام های بدن را به هم متصل می کند که شامل طحال، معده و روده بزرگ می شود. بر طبق این تحقیقات، امنتوم شبیه یک پیش بند است که جلوی اندام های شکمی آویزان شده است.

اما فقط این نیست؛ امنتوم به جز سلول های چربی، سلول های دیگری هم دارد: انبوهی از سلول های ایمنی روی این لایه چربی پراکنده شده است. محققان این توده را در سال 1874 در خرگوش کشف کرده اند و نام آن را نقاط شیری گذاشتند زیرا در میان سلول های زردرنگ چربی، این سلول ها ظاهری سفیدرنگ داشتند.

بعدها، محققان دریافتند که این نقاط شیری مایعات بدن را فیلتر کرده و اطلاعاتی در مورد چیزهایی که در بدن اتفاق می افتد را جمع آوری می کنند.

مایع اطراف اندام های شکمی بی حرکت سر جایش ننشسته است بلکه در نقاط شیری در حال گردش است. این نقاط سلول ها، آنتی ژن ها و باکتری ها را قبل از آن که از لحاظ ایمنی قرار باشد تصمیمی گرفته شود جمع آوری می کند. سپس، می توانند پاسخ ایمنی را ارائه دهند.

در سال 1900، یک جراح انگلیسی این اندام را پلیس شکم نامید زیرا قابلیت کنترل و نظارت بر تمام کارها و پاسخ هایی را دارد که در شکم اتفاق می افتد. این جراح متوجه شد که امنتوم در کاهش التهاب غشای نازک حفره شکمی به نام صفاق (peritoneum) نقش دارد و به التیام زخم جراحی های شکم کمک می کند.

اما عملکرد امنتوم برای بدن مضر هم می تواند باشد؛ آن هم زمانی است که این ساختار با سلول های سرطانی دچار اختلال می شود.

سرطان امنتوم نادر است اما گونه هایی از سرطان در بدن می توانند در امنتوم پخش شوند. همچنین، امنتوم رایج ترین مکان برای پخش سرطان های دستگاه گوارش و تخمدان در فرایندی است که متاستاز نامیده می شود.

سلول های سرطانی و اندام های دیگر می توانند از طریق مایع شکمی به امنتوم برسند. این سلول ها نیز مانند دیگر سلول ها از طریق نقاط شیری فیلتر می شوند. اما به جای ارائه پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی، امنتوم آنها را احاطه کرده و در نهایت از آنها محافظت می کند.

امنتوم تصمیم اشتباهی می گیرد و به جای برقرار کردن ایمنی سعی می کند تحمل را بیشتر کند. این تومورهای سرطانی که در امنتوم گرفتار شده اند رشد می کنند و چند برابر می شوند.

دانشمندان امیدوارند با کسب اطلاعات بیشتر در مورد امنتوم و نقشی که در متاستاز تومورها دارد، بتوانند روش های جدیدی برای درمان این نوع سرطان ها پیدا کنند. اطلاع از نحوه تغییر سیستم ایمنی بدن از طریق سرطان می تواند به پژوهشگران کمک کند که در بروز سرطان تداخل ایجاد کنند و راه هایی برای توقف و درمان آن بیابند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1322

به "چربی شکم؛ هم خوب هم بد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی شکم؛ هم خوب هم بد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید