چاووش اوغلو: مصر اخوان المسلمین را از فهرست تروریستی خارج کند

به گزارش چه خبر آنلاین، ایرنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه همزمان با شروع مرحله جدیدی از روابط بین آنکارا و قاهره گفت که کشورش همیشه با قرار دریافت نام گروه اخوان المسلمین در لیست تروریستی مصر، مخالفت نموده است.

چاووش اوغلو: مصر اخوان المسلمین را از فهرست تروریستی خارج کند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که هفته پیش بر شروع روابط جدید قاهره و آنکارا پس از قطع چندین ساله در مورد اختلاف در برخورد با گروه اخوان المسلمین تأکید نموده بود، اکنون بار دیگر گفته است که آنکارا همچنان مخالف قرار دریافت نام این گروه در لیست تروریستی مصر است.

وزیر خارجه ترکیه دیروز در گفت وگو با شبکه خبر ترک در پاسخ به سوالی درباره مواضع ترکیه درباره گروه اخوان المسلمین با وجود برقراری احتمالی روابط مصر و ترکیه گفت که روابط خارجی کشورش بر مبنای حمایت از احزاب و یا افراد نیست.

چاووش اوغلو اضافه نمود: مشکل ما با قاهره محدود به آنچه که آنکارا کودتا در مصر می داند، است.

وی گفت که مخالفت ترکیه با کودتا در مصر ارتباطی به وجود اخوان المسلمین در قدرت در آن دوره ندارد و مواضع اصولی و اولیه کشورش در تضاد با هرگونه کودتا است.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه مخالف قرار دریافت نام گروه اخوان المسلمین در فهرست تروریستی مصر است، اضافه نمود که آنکارا این گروه را یک جنبش سیاسی برای رسیدن به قدرت به وسیله انتخابات می داند.

دلیل اصلی قطع رابطه آنکارا - قاهره، کوتا علیه محمد مرسی رییس جمهوری سابق مصر و عزل او و همچنین برخوردهای نامناسب با گروه اخوان المسلمین این کشور در سال 2013 و اعتراض شدید ترکیه به این اقدام بود. در مقابل قاهره، سفیر ترکیه را به خاطر اعتراض به کودتا علیه مرسی از مصر اخراج کرد و حضور دیپلمات های این کشور را تا حد کاردار در قاهره تنزل داد. ترکیه نیز در واکنش به این اقدام، گامی مشابه اتخاذ کرد، بطوریکه از آن موقع تا به امروز، هیچ ملاقات سیاسی یا میانجیگری برای مهار این تنش البته به جز بهبود روابط مالی میان دو طرف صورت نگرفته است.

این تنش تا مهرماه سال گذشته ادامه داشت تا این که روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مهرماه سال 99 به نقل از منابعی گفت که ترکیه و مصر گام های اعتمادسازی را برای پیشرفت در فرایند گفت وگوهای دو جانبه شروع نموده اند.

در همان زمان فاش شد که رسانه های ترکیه (به ویژه رسانه های رسمی) دستوراتی در مورد تغییر لحن خود در قبال اخبار مربوط به مصر دریافت نموده اند که این مسئله از جریان داشتن گفت وگوهایی میان دو طرف حکایت داشت.

القدس العربی در همان زمان به نقل از یک منبع رسمی ترکیه ای بدون اشاره به نام وی، گفت که تماس هایی در سطح اطلاعاتی و دیپلماسی البته کمرنگ میان ترکیه و مصر به جریان افتاده است.

فرایند حل اختلاف های آنکارا - قاهره در اواخر اسفند سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت تا حدی که یک منبع مسئول در مصر گفت که کشورش درخواستی را از جانب ترکیه برای برگزاری نشست در قاهره دریافت نموده و مقامات مصر نیز از این امر استقبال نموده اند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 815

به "چاووش اوغلو: مصر اخوان المسلمین را از فهرست تروریستی خارج کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: مصر اخوان المسلمین را از فهرست تروریستی خارج کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید