بایدن تقابل مالی با چین را تشدید می نماید، احتمال تشدید تنش با روسیه و ترکیه وجود دارد

به گزارش چه خبر آنلاین، واحد اطلاعات اکونومیست می گوید جو بایدن احتمالاً تقابل مالی با چین را تشدید می نماید.

بایدن تقابل مالی با چین را تشدید می نماید، احتمال تشدید تنش با روسیه و ترکیه وجود دارد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، واحد اطلاعات اکونومیست می گوید جو بایدن احتمالاً تقابل اقتصادی با چین را تشدید می نماید، اما در دوره وی آمریکا نه روی تجارت با چین، بلکه روی موضوعاتی مانند صیانت از حق مالکیت معنوی تمرکز خواهد نمود.

اکونومیست این پیش بینی را در گزارش خود در خصوص تغییرات احتاقتصادی سیاست داخلی و خارجی آمریکا در دوران حضور در کاخ سفید عنوان نمود.

اکونومیست در این گزارش آورده است:

جو بایدن کاندیدای دموکرات برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده و دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی را شکست داده است. مبارزه در تعدادی از ایالت ها همچنان ادامه دارد، اما انتظار داریم با اتمام شمارش آرا بایدن بتواند با فزونی 306 به 232 در آرای الکترال، هم طراز با پیروزی ترامپ در انتخابات 2016، اکثریت آرا را به دست آورد. با این حال، این نتیجه خیلی با پیروزی قاطعی که دموکرات ها در ابتدا تصور می کردند فاصله دارد. این بار نیز مانند سال 2016، فرجام انتخابات به مبارزه پایاپای در چند ایالت چرخشی گره خورده بود.

بایدن روز اول حضور در کاخ سفید احتمالاً با صدور دستورات اجرایی سیاست های اصلی ترامپ را تغییر می دهد، از جمله با پیوستن دوباره به توافق پاریس، انصراف از تصمیم خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و تسهیل سیاست سخت گیرانه دولت ترامپ در قبال پناهندگان حاضر در مرز مکزیک. بایدن احتمالاً حمایت خود از برنامه داکا را اعلام خواهد نمود، برنامه ای که به مهاجرانی که در کودکی به صورت غیرقانونی به آمریکا آورده شده اند امکان رسیدن به حق شهفرایندی می دهد.

در زمینه سیاست خارجی انتظار داریم یکی از اولین اقدامات بایدن تماس با ناتو برای اعلام عزم آمریکا برای تعامل دوباره با شرکای امنیتی این کشور خواهد بود. البته دولت بایدن فشار بر متحدین برای افزایش مشارکت اقتصادی آن ها در ناتو را افزایش خواهد داد، سیاستی که در دوران ترامپ آغاز شد. با این حال، توافق تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا حداقل تا چند سال آینده عامل تنش خواهد بود و وضع اقتصادیات بر خدمات دیجیتالی نیز دیگر نقطه اصطکاک میان طرفین باقی می ماند.

بایدن احتمالاً در روز های ابتدایی دوره خود به دنبال بهبود روابط چین و آمریکا خواهد بود، بهبودی که به احتمال خیلی زیاد به وسیله برطرف محدود تعرفه وارداتی در حوزه های کم اهمیت اتفاق خواهد افتاد. اما به نظر ما هدف این کار بیشتر کاهش فشار وارد شده به شرکت های آمریکایی و انتقال بار رقابت میان آمریکا و چین از حوزه حجم تجارت به موضوعات کاربردی تر نظیر صیانت از حق مالکیت معنوی، رقابت ناعادلانه اقتصادی، محدودیت سرمایه گذاری و از همه مهم تر حقوق بشر است.

اما پیش بینی اکونومیست از سیاست جو بایدن در حوزه های مهم داخلی و خارجی به توضیح زیر است:

کنگره پرجنجال آمریکا لایحه یاری اقتصادی را کوچک تر از حد انتظار دموکرات ها تصویب خواهد نمود

در حوزه داخلی، اولین اولویت دولت بایدن، ایجاد یک استراتژی ملی برای مهار همه گیری ویروس کرونا است. بایدن کارگروهی مخصوص کرونا متشکل از کارشناسان سلامت و سیاست گذاری ایجاد نموده که آغاز به آماده کردن یک برنامه آزمایش و پیشگیری قوی خواهد نمود. بااین حال ازآنجایی که بایدن تا روز تحلیف یعنی 20 ژانویه 2021 قدرت اجرایی کردن دستورالعمل جدید را نخواهد داشت، به نظر ما موارد روزانه ابتلا به کرونا در سه ماه آینده همچنان بالا خواهد ماند. این موضوع موجب شدت دریافت بحران بهداشتی و اقتصادی می گردد که او قرار است در ژانویه به ارث ببرد و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا به تأخیر خواهد افتاد.

اولویت بعدی به تصویب رساندن دومین لایحه یاری اقتصادی در کنگره در اوایل 2021 است. جمهوری خواستار و دمکرات ها ماه اکتبر به تصویب این لایحه نزدیک شدند، اما نهایتاً هیچ یک از دو حزب راضی به پذیرش خواسته های طرف مقابل در روز های باقی مانده تا انتخابات نشد. کنگره شاید در دوره گذار مصوباتی مقطعی برای یاری اضطراری داشته باشد، مثلاً وام دهی مجدد به کسب وکار های کوچک. اما تصویب یک لایحه جامع یاری اقتصادی احتمالاً تا اوایل 2021 ممکن نخواهد بود.

روابط اروپا و آمریکا بهبود خواهد یافت، اما بسیاری از نقاط اصطکاک به قوت خود باقی خواهد ماند

در دوره بایدن روابط دو سوی اقیانوس اطلس بهبود خواهد یافت و این به کاهش نگرانی در خصوص جنگ اقتصادی میان اروپا و آمریکا یاری می نماید، موجب بازگشت به سیاست دوران اوباما در تمرکز بر تعاملات چندجانبه می گردد و زمینه همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی را مهیاتر از قبل می نماید. با این وجود، تنش با اتحادیه اروپا در چند حوزه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، از جمله مخارج نظامی کشور های ناتو و پیشنهاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای اعمال اقتصادیات بر خدمات دیجیتال.

احتمال اتخاذ موضع سخت گیرانه تر در قبال روسیه و ترکیه وجود دارد

آمریکا موضعی سخت گیرانه تر در مقایسه با اروپا در قبال روسیه خواهد داشت که این باعث می گردد تنش میان اروپا و امریکا ادامه داشته باشد. در خصوص روسیه معتقدیم آقای بایدن رویکردی تخاصمی تر نسبت به آقای ترامپ اتخاذ خواهد نمود و این باعث بروز اختلاف نظر با بعضی متحدان اروپایی می گردد که خواستار اتخاذ موضعی عمل گرایانه تر هستند. آمریکا به مخالفت با پروژه نورد استریم 2 ادامه می دهد و احتمالاً تحریم های دیگری علیه روسیه وضع خواهد نمود. البته به نظر ما شرکت های اروپایی از این تحریم ها مستثنی خواهند بود، چرا که در غیر این صورت طرح دولت بایدن برای بازسازی روابط دو سوی اطلس آسیب خواهد دید. آقای بایدن احتمالاً سیاست سخت گیرانه تری نیز در قبال ترکیه خواهد داشت، چرا که اقدامات تحریک آمیز ترکیه در شرق مدیترانه و لیبی و نقاط دیگر از مدت ها قبل باعث انتقاد آمریکا شده و احتمال اعمال تحریم بر این کشور را بیشتر نموده است.

پایانی برای تحریم های ایران قابل تصور نیست

موضوع دیگر توافق هسته ای ایران موسوم به برجام است که آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد. بایدن اعلام نموده که مایل خواهد بود تبادل نظر با مقامات ایرانی را از سر بگیرد، سیاستی که مورد استقبال فرانسه، آلمان و انگلستان خواهد بود که در به ثمر رسیدن این توافق نقش داشتند. اما با کاهش شدید اعتماد بین طرفین، معتقدیم پیوستن دوباره ایران به برجام نامحتمل است. شرکت های اروپایی دارای روابط تجاری و اقتصادی با ایران همچنان تحت تأثیر تحریم های آمریکا خواهند ماند.

تنش بین چین و امریکا به قوت خود باقی مانده و احتمالاً تشدید می گردد

علی رغم تغییر دولت آمریکا، تنش موجود میان آمریکا و چین ادامه خواهد داشت. از مدت ها قبل معتقد بودیم که مناقشه چین با آمریکا اساساً بر سر غلبه بلندمدت اقتصادی است و این تقابل خود را در حوزه های تجارت، مسائل اقتصادی و فناوری نشان می دهد. عملاً احتمال ضعیفی وجود دارد که روابط دو طرف در سال های پیش رو بهبود یابد. فرایند موجود به سمت رقابت بیشتر سوق پیدا می نماید، اما نوع مدیریت بحران توسط آمریکا در دوره بایدن تفاوت زیادی با دوره ترامپ خواهد داشت. به نظر ما رقابت میان دو کشور از تجارت دور شده و به سمت مسائل دیگر نظیر حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و عدم توازن در بازار ناشی از الگوی فعالیت اقتصادی چین کشیده می گردد. در حالی که سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ سیاستی انزواگرایانه بوده است، انتظار داریم بایدن تعامل با متحدین برای مواجهه با رشد چین را افزایش دهد. با این وجود باید منتظر ماند و دید شرکای آمریکا برای همکاری در این زمینه چقدر تمایل دارند.

واگرایی بلندمدت امریکا و چین ادامه خواهد داشت

به نظر ما دولت بایدن به اعمال تحریم بر اشخاص و نهاد های دولتی چینی، وضع محدودیت سرمایه گذاری، و ارائه مشوق اقتصادیاتی برای ایجاد انگیزه نزد شرکت های آمریکایی برای کاهش اتکای زنجیره تأمین آن ها به چین و بازگرداندن خطوط فراوری از چین به خاک آمریکا تمایل نشان خواهد داد. کوشش آمریکا برای مهار صعود چین موجب تسریع فرایند واگرایی بازار های آن ها خواهد شد، مسئله ای که آثار بلندمدت قابل توجهی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 551

به "بایدن تقابل مالی با چین را تشدید می نماید، احتمال تشدید تنش با روسیه و ترکیه وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن تقابل مالی با چین را تشدید می نماید، احتمال تشدید تنش با روسیه و ترکیه وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید