وعده تازه دولت: قیمت برنج کاهش می یابد

به گزارش چه خبر آنلاین، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برنج ایرانی خبرداد و گفت: به زودی قیمت نو برنج بعد از محاسبه هزینه های کاشت، داشت و برداشت اعلام می گردد.

وعده تازه دولت: قیمت برنج کاهش می یابد

به گزارش ایسنا، مجید حسنی مقدم با بیان اینکه کشور ماهانه به 250هزارتن برنج احتیاج دارد، گفت: دوسوم این احتیاج یعنی حدود 160 هزار تن از فراوری داخل و مابقی یعنی حدود 90 هزارتن نیز از واردات تامین می گردد.

وی ادامه داد: فصل برداشت برنج در مقطع خاصی است و هرچه از زمان برداشت فاصله می گیریم حجم موجودی برنج کاهش می یابد و چون عرضه کم می گردد قیمت ها هم بالا می رود.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: برنج داخلی چون مرغوب است جایگزینی ندارد. برنجی که وارد می کنیم به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با برنج ایرانی ندارد ولی برای تامین کسری این واردات انجام می گردد.

به گفته وی بازار برنج داخلی و خارجی فرق دارد؛ از این رو چون وارد فصل برداشت برنج شده ایم قیمت ها نزولی است و امیدواریم تا رسیدن به قیمت های مناسب این فرایند ادامه داشته باشد.

حسنی مقدم توضیح داد: سال گذشته خشکسالی شدید بود ولی سال جاری شرایط بهتر شده است. طبق گزارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سال جاری حداقل 20 درصد افزایش فراوری خواهیم داشت. سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تن برنج فراوری شد که سال جاری به 2 میلیون و 200 هزار تن خواهد رسید. البته ممکن است این میزان هم بیشتر باشد؛ بنابراین می توان گفت که سال جاری فراوری داخل در شرایط مطلوبی است.

وی بعلاوه به توسعه کشاورزی قراردادی، توسعه مکانیزاسیون و برداشت برنج و مدرن سازی شالیزارها اشاره نمود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: عمدتاً کشاورزان برنج را بعد از برداشت به بازار عرضه می نمایند. طبیعتاً فرایند بازار هزینه هایی مانند نگهداری، خواب سرمایه و نظایر آن را دارد که باعث می گردد قیمت برنج بالا برود.

وی اضافه نمود: نظارت خود را بر بازار برنج ادامه خواهیم داد. قیمتهایی هم که وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده بود به عنوان خط کشی بود تا ناظران بر اساس آن بازار را رصد نمایند. برای سال جاری نیز هزینه های کاشت داشت و برداشت محاسبه و به زودی قیمت تازه برنج اعلام می گردد.

او با اشاره به اینکه دستوری بودن قیمتها به معنی غیر واقعی بودن آن نیست، گفت: ما در سال محصولی داشتیم که سه بار اصلاح قیمت روی آن انجام شد و به طور کل سیاست وزارت جهاد کشاورزی در همه محصولات مشخص قیمت واقعی است.

به گفته حسنی مقدم، ستاد تنظیم بازار سال جاری به این نتیجه رسید که ممنوعیت واردات برنج نداشته باشیم ولی این به معنای آن نیست که برنج بیش از حد احتیاج وارد گردد بلکه این واردات در حد تامین کسری کشور خواهد بود و برای کل سال انجام خواهد شد.

وی گفت: دولت کوشش می نماید کمترین دخالت را در بازار داشته باشد و فعالان بازار خودشان بازار را رصد نمایند. اگر زمانی احتیاج به ورود دولت باشد حتماً مداخله خواهیم کرد. ما متولی فراوری و بعلاوه بازار تا سفره هستیم و به همه ابعاد نگاه می کنیم.

واسطه ها عامل اصلی گرانی برنج

در ادامه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج اظهار کرد: برداشت برنج برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی اواخر مرداد و شهریور تمام می گردد و هر هزینه ای که دارد از فروردین تا شهریور ماه خواهد بود. برنج هایی که در حال حاضر در بازار است شهریور 1400 برداشت شده است و آن موقع قیمت برترین برنج کیلویی 35تا 36هزارتومان بود و این یعنی از شهریور اتفاقی از این منظر نیفتاده که تصورکنیم به قیمت برنج اضافه شده است.

وی ادامه داد: دو مسئله در این بین وجود دارد. موضوع اول واسطه ها هستند که کنترل نمی شوند. آنها زمان برداشت برنج، برنج ها را از کشاورز با هرقیمتی که بخواهند می خرند و کشاورزان نیز به علت احتیاج اقتصادی برنج ها را به آنها پیش فروش می نمایند. موضوع دیگر این است که برنج فروشی که برنج را مقرون به صرفه خریده معتقد است با اینکه خودش فروشنده برنج است ولی مصرف نماینده سایر اقلام غذایی بوده پس باید برای تامین هزینه هایش قیمت برنج را بالا ببرد؛ بنابراین این افزایش قیمت برنج فنی، تخصصی و علمی نیست.

علیزاده شایق توضیح داد: اینکه گفته می گردد 40 درصد کاهش فراوری برنج داشتیم درست نیست. ما سال گذشته 20 درصد کاهش آن هم نسبت به سال قبلش یعنی 1399 داشتیم. ده ها سال است که وقتی فصل برداشت برنج آغاز می گردد قیمت برنج هم افت شدیدی پیدا می نماید؛ پس طبیعی است که شهریور هر سال قیمت برنج کاهش یابد و این را نباید پای چیز دیگری نوشت.

دبیر انجمن برنج بعلاوه اضافه نمود: با توجه به افزایش فراوری سال جاری و برداشت خوب آن، قیمت برنج کاهش می یابد. البته نباید تصور کنیم که با واردات، قیمت برنج کاهش می یابد.

کاهش فراوری عامل گرانی برنج

در این برنامه تلویزیونی محمد مختاریانی، نایب رئیس انجمن واردنمایندگان برنج نیز اضافه نمود: سال گذشته بر مبنای اطلاعاتی که فراورینمایندگان برنج دادند 40 درصد کاهش فراوری برنج ایرانی داشتیم ولی مسئولان این عدد را قبول نکردند. طبیعی است که وقتی با کاهش 40 درصدی مواجهیم باید سیاست های متناسب با آن را اتخاذ کنیم که متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشد و از آن طرف جلوی واردات با وجود کاهش فراوری گرفته شد.

وی ادامه داد: در همان زمان نامه نگاری های با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و اعلام کردیم اگر اقدامی صورت نگیرد شب عید برنج به بالای 100 هزار تومان خواهد رسید.

مختاریانی توضیح داد: سال جاری شرایط فراوری برنج بهتر شده است و واردات نیز یاری خواهد نمود و قرار نیست برنج خارجی با جایگزین برنج ایرانی گردد بلکه هرکدام بازار مختص به خود را دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1316

به "وعده تازه دولت: قیمت برنج کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده تازه دولت: قیمت برنج کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید