هانسن نگاه منتقدانه ای به پادشاه دانمارک داشته است، سفرنامه ای از 260 سال پیش

به گزارش چه خبر آنلاین، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد؛ در این جلسه کتاب عربستان خوشبخت نوشته ترکیلد هانسن، با ترجمه فرشید روهنده که به تازگی از سوی نشر دادکین روانه بازار شده است، آنالیز شد. این انتشارات کتاب های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی را منتشر می نماید.

هانسن نگاه منتقدانه ای به پادشاه دانمارک داشته است، سفرنامه ای از 260 سال پیش

فاطمه علی اصغر با اشاره به اینکه سیاحان و اکتشاف گران گروه هایی بودند که تحولات بزرگی به وجود آوردند که دردو دسته سفر می نمایند، گفت: سیاحان یا به صورت انفرادی و مستقل سفر می کردند که در پی کشف رمز و رازها بودند یا به صورت گروهی و با حمایت حاکمیت پیش می رفتند و اهداف سیاسی، نظامی و تجاری داشتند. از جمله این سیاحان می توان به عبداللطیف موسوی شوشتری نویسنده و سفرنامه نویس ایرانی دوره قاجار، شیخ احمد بهبهانی و میرزا محمد صالح شیرازی اشاره نمود.

او درباره کتاب عربستان خوشبخت گفت: این کتاب برای نخستین بار از زبان دانمارکی به فارسی ترجمه شده است. 260 سال پیش گروهی از جوانان به دستور پادشاهی دانمارک به عربستان خوشبخت که همان یمن امروزی است، سفر علمی و اکتشافاتی می نمایند. در این سفر از گیاه شناس گرفته تا لغت شناس و پزشک حضور داشتند. هر کدام از کارکترهای این کتاب شخصیت های جالبی دارند و سعی می نمایند کتاب های انجیل عربی را پیدا و با انجیل خودشان مقایسه نمایند یا گیاهان را شناسایی و ثبت نمایند. یکی دیگر از کارکترها نقاش بود و از آنجایی که آن موقع دوربین عکاسی وجود نداشته، آداب و فرهنگ مردم را با نقاشی به تصویر می کشیدند.

این روزنامه نگار اضافه نمود: این گروه باید به دستور پادشاه دانمارک گزارش روزانه تهیه می کردند و نوشتن همین گزارش های روزانه موجب شد تا 200 سال بعد از سفرشان روزنامه نگاری به نام ترکیلد هانسن بتواند عربستان خوشبخت را بنویسد. هانسن، دستاورد گروه سفر نماینده را در یک تحقیق گسترده جمع آوری می نماید. او نگاه منتقدانه ای به پادشاه دانمارک داشته و کتاب دیگری هم درباره برده داری در دانمارک نوشته است.

جلسات هفتگی شنبه های سفرنامه با راهنمایی مهدی گوهری هر شنبه از ساعت 18 در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد برگزار می گردد و قرار است 24 تیرماه سفرنامه مصور ناصرالدین شاه به فرنگ با حضور مجید عبدامین و کیانوش معتقدی آنالیز و خوانده گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1475

به "هانسن نگاه منتقدانه ای به پادشاه دانمارک داشته است، سفرنامه ای از 260 سال پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانسن نگاه منتقدانه ای به پادشاه دانمارک داشته است، سفرنامه ای از 260 سال پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید