نخستین آزمایش پرواز فضاپیمای استارشیپ SN8 در لحظه پرتاب متوقف شد

به گزارش چه خبر آنلاین، عملیات شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) که قصد داشت نخستین پرواز طولانی نمونه اولیه استارشیپ SN8 را انجام دهد، پس از ساعت ها تأخیر، در لحظه پرتاب متوقف شد.

نخستین آزمایش پرواز فضاپیمای استارشیپ SN8 در لحظه پرتاب متوقف شد

برای پرتاب آزمایشی موشک غول پیکر اسپیس ایکس باید باید کمی بیشتر منتظر ماند. این وسیله نقلیه که با نام استارشیپ شماره سریال 8 (Starship SN8) شناخته می شود، قرار بود عصر روز گذشته در یک پرواز آزمایشی از تأسیسات اسپیس ایکس در بوکا چیکا تگزاس جنوبی، به فضا پرتاب شود و به ارتفاع 12.5 کیلومتر دست یابد.

پس از چندین ساعت تأخیر به دلیل مسائل فنی خاتمه شمارش معکوس پرتاب شروع شد. اما کمتر از 2 ثانیه پیش از پرتاب، درست بعد از ساعت 17:30 منطقه زمانی شرقی SN8 در یک یا چند موتور از سه موتور رپتور خود چیزی غیرعادی را شناسایی کرد و پرواز را به طور اتوماتیک لغو کرد تا نخستین کوشش پرواز طولانی استارشیپ در لحظه شروع متوقف شود.

در حال حاضر معین نیست که آیا SN8 فرصت بعدی را برای پرواز خود خواهد داشت. این موضوع به دلیل دقیق لغو پرواز و برطرف مشکل بستگی دارد. اسپیس ایکس خاطرنشان کرد که پنجره های پرتاب در چهارشنبه و پنجشنبه (19 و 20 آذر) دردسترس هستند.

اسپیس ایکس (SpaceX) در حال توسعه فضاپیمای استارشپ است تا بتواند مردم و محموله ها را به ماه، مریخ و دیگر مقصدهای دوردست برساند. سیستم حمل ونقل استارشیپ از دو عنصر اصلی تشکیل شده است که هر دو کاملا قابل بازیابی هستند. یک فضاپیمای فولادی ضد زنگ با ارتفاع 50 متر که استارشیپ نام دارد و و یک موشک غول پیکر به نام سوپرهوی (Super Heavy) که برای سفر به اعماق فضا استارشیپ بر آن سوار خواهد شد.

استارشیپ نهایی دارای 6 موتور رپتور خواهد بود تا برای پرتاب مستقی از ماه و مریخ قدرت لازم را داشته باشد. با این وجود برای فرار از گرانش زمین احتیاج به قدرتی بسیار بیشتر دارد و به همین دلیل از موشک سوپرهوی با 30 موتور رپتور استفاده خواهد شد که اندکی پس از پرتاب استارشیپ به زمین بازمی شود.

اسپیس ایکس به وسیله مجموعه ای از نمونه های اولیه که سه نمونه از آن ها پیش از این جهش هایی را تجربه نموده اند به سمت طراحی نهایی استارشیپ می رود. اما هر سه وسیله پرتاب آزمایش شده با نام های استارهاپر (Starhopper) و SN5 و SN6 تنها یک موتور رپتور داشتند و حداکثر به ارتفاع 150 متر دست یافتند.

بنابراین هواداران علوم فضایی چشم به راه پرش عظیم SN8 هستند که بسیار جاه طلبانه تر است. این نمونه اولیه به مراتب پیچیده تر از هر نمونه قبلی است. از جمله دارای دماغه و فلپ (باله) پایدارکننده برای جهت گیری مناسب است، در حالی که استارهاپر و SN5 و SN6 شبیه سیلوهای پرنده به نظر می رسند.

باید منتظر ماند و دید آیا اسپیس ایکس می تواند در پنجره پرتاب فعلی به نقطه عطف دیگری در جهت توسعه موشک های خود دست یابد؟

عکس کاور: لحظه لغو پرواز نمونه اولیه استارشیپ SN8 در سکوی پرتاب

Credit: SpaceX

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 575

به "نخستین آزمایش پرواز فضاپیمای استارشیپ SN8 در لحظه پرتاب متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین آزمایش پرواز فضاپیمای استارشیپ SN8 در لحظه پرتاب متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید