معرفی انواع مختلف سازه پرگولا حیاط و باغچه با طراحی خلاقانه

به گزارش چه خبر آنلاین، سازه پرگولا تعریفی ساده دارد، دو یا چند عدد پایه ساده که سقفی مشبک را روی خود نگه می دارند. ساختار مشبک مانند پرگولا گاهی اوقات دارای سقف شبکه ای باز بوده و گاهی اوقات هم فقط به صورت یک آرک ساده طراحی می گردد. از پرگولا برای دورهمی های خانوادگی در محیط باز یا بعنوان راهروی ورودی و راهروی اتصال در حیاط و باغ خانه و ویلا استفاده می گردد. برای زیباسازی و دراماتیک ساختن ورودی خانه، معمولاً سازه پرگولا را با گیاهان رونده و سرسبز می پوشانند تا حالتی رویا پردازانه و خیالی به خود بگیرند. با این کار مهمانان و اعضای خانواده در همان بدو ورود خانه سرشار از انرژی مثبت و آرامش خواهند شد.

معرفی انواع مختلف سازه پرگولا حیاط و باغچه با طراحی خلاقانه

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

پرگولا انواع مختلفی داشته و برای اهداف گوناگون ساخته می گردد. از جمله این اهداف می توان به ساپورت گیاه رونده، راهروی ورودی و ایجاد سایبان برای نشستن و میل غذا اشاره نمود.

ساخت راهرو با پرگولا

پرکاربردترین استفاده سازه پرگولا ساخت راهرو با متصل کردن چند عدد پرگولا به هم یا ساخت یک سازه مسقف طولانی و یکپارچه است. با یاری پرگولا، منطقه رفت و آمد و ورود و خروج افراد در محوطه حیاط مشخص می گردد. یکی از اصول محوطه سازی حیاط و باغ عظیم، قسمت بندی فضا و مشخص محل مناسب برای دسترسی به آنهاست. پرگولا علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری حیاط و باغ، نقاط انتقال بین فضاهای متعدد حیاط و باغ را مشخص می نماید. برای مثال اگر در گوشه ای از حیاط خود به کاشت سبزی می پردازید، با یک پرگولای زیبا، محل ورود به این منطقه را مشخص خواهید کرد. همین موضوع در خصوص فضای بازی بچه ها در پشت حیاط نیز صادق است. در نتیجه در یک حیاط و باغ عظیم، می توان از چند عدد پرگولا استفاده کرد.

ساخت آلاچیق با پرگولا

بسیاری از کارشناسان و افراد حرفه ای در کار ساخت و ساز، آلاچیق را زیر مجموعه ای از سازه پرگولا می دانند. این مطلب تا حدودی صحیح است، آلاچیق در از لحاظ ظاهری شباهت هایی با پرگولا دارد، تفاوت آنها در مشبک بودن سازه پرگولا و همچنین بسته بودن سقف آن است. بسته بودن سقف آلاچیق اجازه نفوذ آب باران را به قسمت زیرین خود نمی دهد. در حالی که پرگولا به خاطر مشبک بودن، آب باران را از خود عبور می دهد. اما همانطور که در ابتدای مطلب اشاره نمودیم، سقف پرگولا را می توان به صورت شیبدار ساخته و با گیاهان مختلف طوری پوشاند که میزان نفوذ آب و همچنین نور آفتاب به حداقل ممکن برسد. در نتیجه از پرگولا می توان بعنوان یک آلاچیق برای استراحت و برگذاری مهمانی در فضای باز نیز استفاده کرد.

استفاده از سازه پرگولا بعنوان فریم

یکی دیگر از کاربردهای مهم پرگولا در محوطه سازی حیاط و فضای سبز، ساخت فریم دور یک شئ دکوری یا فضایی خاص در حیاط است. برای مثال اگر حوض و فواره یا مجسمه ای در حیاط دارید، با ساخت یک فریم زیبا و تزیین آن با گیاهان گلدار زیبا، آن منطقه را به نقطه کانونی دکوراسیون حیاط خود تبدیل کنید. همچنین بغیر از حوض و فواره، فریم گیری دور درب پارکینگ نیز ایده جالب دیگر برای استفاده از سازه پرگولا است. با این کار فضای پارکینگ دیزاینی صمیمی و دوست داشتنی به خود گرفته و از آن حالت کاربردی صرف خارج می گردد.

انواع سازه پرگولا بر اساس متریال ساخت

در ساخت پرگولا از متریال های مختلفی استفاده می گردد، پر استفاده ترین متریال برای ساخت سازه پرگولا چوب است، فلز نیز با فاصله کمی در رتبه دوم قرار می گیرد. اما امروزی پرگولا را با موادی مثل وینیل یا چوب پلاست نیز می سازند.

چوب: چوب ترموود پر استفاده ترین متریال برای ساخت پرگولاست. اگر از چوب های با کیفیت استفاده گردد حداقل 10 سال دوام می آورند، اگر از چوب ترموود بهره ببرید، این سازه تا 20 سال و بیشتر نیز دوام خواهد آورد. بهترین چوب برای ساخت سازه پرگولا، چوب درختان سخت و مقاوم در برابر پوسیدگی مثل چوب درخت صنوبر، افرا، آناناس، ساج و ماهون است.

فلز: سازه های فلزی شاید در ظاهر ضعیف دیده شوند اما این سازه های فلزی بسیار محکم هستند. برای ساخت سازه پرگولا از انواع فلزها از قبیل آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، آهن فرفورژه و حتی لوله تاسیساتی نیز استفاده می گردد. شاید عجیب باشد اما قیمت پرگولای فلزی معولاً از نمونه چوبی گران تر است. فلز دوام بسیار خوبی داشته و بیشتر از 20 سال عمر می نماید. از این رو پرگولای فلزی برای محیط هایی که شرایط آب و هوایی سختی دارند بسیار مناسب می دانند.

وینیل و چوب پلاست: وینیل و چوب پلاست بخاطر مصنوعی بودن، بیش از 30 سال عمر نموده و احتمال خرابی آنها بر اثر شرایط آب و هوایی بسیار کم است. از طرفی شستن سازه پرگولای ساخته شده با وینیل و چوب پلاست نیز بسیار آسان بوده و می توان با شست و شوی آن، ظاهر پرگولا را همواره تمیز و مرتب نگه داشت. اما جالب است بدانید که وینیل نسبت به چوب طبیعی قیمت بیشتری دارد.

منبع: اتاق
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 836

به "معرفی انواع مختلف سازه پرگولا حیاط و باغچه با طراحی خلاقانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع مختلف سازه پرگولا حیاط و باغچه با طراحی خلاقانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید