مرور کلی بر عوارض جانبی احتمالی دیابت نوع 2

به گزارش چه خبر آنلاین، دیابت یا قند خون بالا بیماری بوده که هنگامی که بدن اقدام به فراوری اندازه بسیار کم انسولین و یا مقاومت به انسولین می نماید، ایجاد می شود. بدن ما هورمونی به نام انسولین فراوری می نماید، زمانی که غده پانکراس اندازه کافی از این هورمون را

مرور کلی بر عوارض جانبی احتمالی دیابت نوع 2

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

دیابت یک بیماری مزمن بوده که به وسیله سطوح بالای قند خون معین می گردد.

دیابت یا قند خون بالا بیماری بوده که هنگامی که بدن اقدام به فراوری مقدار بسیار کم انسولین و یا مقاومت به انسولین می نماید، ایجاد می گردد. بدن ما هورمونی به نام انسولین فراوری می نماید، زمانی که غده پانکراس مقدار کافی از این هورمون را فراوری نکند، باعث بالا رفتن سطوح قند خون و ایجاد مسائلی برای بدن می گردد. گلوکز به اسم منبع انرژی برای بدن عمل می نماید. انسولین در بدن به منطور حرکت گلوکز از جریان خون به مناطقی مانند سلول های چربی، عضلات و کبد مورد احتیاج می باشد و این گلوکز به اسم منبع موثر انرژی عمل می نماید. به علت فراوری انسولین پایین در بدن مقدار قند خون در بدن بالا رفته، یا به عبارتی مبتلا به بیماری دیابت می گردد. علت احتمالی دیگر بروز دیابت این است که سلول های بدن به فراوری انسولین واکنش نشان نمی دهند.

سه نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی.

دیابت نوع 1 که به اسم دیابت شیرین وابسته به انسولین هم شناخته می گردد، هنگامی ایجاد شده که بدن قادر به فراوری کافی انسولین نبوده و فرد مجبور به تزریق انسولین می باشد.

دیابت نوع 2 یا دیابت شیرین مستقل از انسولین هنگامی ایجاد می گردد که بدن در مقابل انسولین مقاومت نموده و بنابراین باعث کمبود انسولین در بدن می گردد. این نوع دیابت شایع ترین نوع دیابت می باشد.

دیابت حاملگی هم به طور معمول در در دوران حاملگی زنانی که قبلا هیچ گونه سابقه ابتلاء به دیابت ندارند، اتفاق می افتد، در این دوران قند خون بیمار به طور ناگهانی افزایش یافته و فرد از بیماری دیابت رنج می برد. این فرم دیابت اغلب منجر به بروز دیابت نوع 2 هم می گردد.

یکی از شایع ترین دلایل افزایش وقوع دیابت مسائلی مانند چاقی و زندگی بی تحرک بوده که روزانه رو به افزایش می باشد. رژیم غذایی ناسالم هم یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد کننده دیابت می باشد. همه این عوامل منجر به ایجاد دیابت می گردند.

بزرگترین مشکل این بیماری عدم فراوری انسولین می باشد، یک راه ساده به منظور کاهش این بیماری پرهیز از خوردن هر غذایی که باعث بالا رفتن قند خون گردد، می باشد.

عوارض شایع دیابت

دیابت دارای عوارض جانبی زیادی می باشد. دیابت بیماری با عمر طولانی بوده و در صورت بی توجهی به آن، وضع بدتر می گردد. بعضی داروها به منظور درمان این بیماری در دسترس می باشد، اما این داروها اغلب دارای عوارض جانبی هم می باشند.

در این جا بعضی از عوارض جانبی دیابت را ذکر خواهیم کرد.

آسیب عصبی

سطوح بالای قند خون باعث آسیب به اعصاب و حتی رگ های خونی می گردد. در خصوص آسیب به عصب، مناطقی که مستعد آسیب دیدگی هستند شامل سیستم گوارش و یا حتی دست ها و پاها بوده که می توانند با احساس سوزن سوزن شدن و یا حتی بی حسی روبرو شوند.

بیماری قلبی

یک فرد مبتلا به دیابت احتمالا از بیماری های قلبی هم رنج می برد. بر اساس گزارشان انجمن دیابت آمریکا، افرادی که از دیابت رنج می برند، به مقدار بیشتری نسبت به دیگران در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار دارند.

آسیب به کلیه

آسیب به کلیه یا نارسایی کلیوی هم یکی دیگر از عوارض جانبی دیابت می باشد، این امر احتمالا به این علت بوده که کلیه که مسئول دفع مواد زائد را از بدن می باشد، آسیب می بیند. بنابراین، منجر به ایجاد مسائلی مانند پیوند کلیه، دیالیز و غیره می گردد.

مسائل چشمی

بیماری های ذکر شده در بالا در میان شناخته شده ترین عوارض جانبی دیابت قرار دارند، اما مسائل چشمی هم ممکن است در بیماران دیابتی رخ دهد. بیماری به اسم رتینوپاتی وجود داشته که به علت آسیب به رگ های خونی شبکیه در دراز مدت می تواند منجر به کوری بیمار گردد.

به غیر از این موارد، عوارض شایع دیگر دیابت شامل اسهال، اشکال در تنفس، تهوع، استفراغ، یرقان و حتی کاهش اشتها می باشد.

گاهی اوقات بعضی جملات کلیشه ای معنای بسیاری در خود نهفته اند، مانند عبارت پیشگیری بهتر از درمان است. پس بهتر است جهت پیشگیری از این بیماری اقدامات احتیاطی لازم مانند داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش را رعایت کنیم.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1039

به "مرور کلی بر عوارض جانبی احتمالی دیابت نوع 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور کلی بر عوارض جانبی احتمالی دیابت نوع 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید