برخورد صاعقه چه بلایی سر بدن انسان می آورد؟، عکس

به گزارش چه خبر آنلاین، زومیت نوشت: برخورد صاعقه به انسان حادثه وحشتناکی است، اما همواره کشنده نیست. اما این پدیده با بدن انسان چه می نماید؟

برخورد صاعقه چه بلایی سر بدن انسان می آورد؟، عکس

بیشتر افرادی که براثر برخورد صاعقه جان خود را ازدست می دهند، به علت ایست قلبی بلافاصله کشته می شوند؛ زیرا ولتاژ الکتریکی بزرگ صاعقه، ریتم طبیعی قلب را دچار اتصال کوتاه می نماید. برخورد صاعقه با انسان بعلاوه ممکن است آسیب های دیگری مانند ازهم پاشیدن پرده گوش براثر موج فشار وارده، ازکارافتادن سیستم تنفسی و سوختگی ثانویه درنتیجه آتش گرفتن مو یا لباس ها را به همراه داشته باشد.

بااین حال صاعقه تمام قربانیان خود را نمی کشد و حدود 90 درصد از افراد آسیب دیده زنده می مانند. رعدوبرق می تواند در کسری از ثانیه از بدن شما عبور کند و درنتیجه در اغلب موارد، حتی زمان کافی برای برجاگذاشتن اثر نیز ندارد.

اما افرادی که از صاعقه جان سالم به در می برند معمولا با آسیب عصبی، اختلال اضطراب پس از حادثه (PTSD) و بعضی از علائم عصبی مانند اختلال در قضاوت و مشکل تمرکز دست وپنجه نرم می نمایند. دکتر مری آن کوپر، استاد برجسته پزشکی اورژانس دانشگاه ایلینوی در شیکاگو می گوید این علائم عصبی مشابه آسیب هایی است که بازیکنان فوتبال پس از ضربه مغزی با آن ها درگیر می شوند.

براساس گفته های کوپر، باتوجه به تعداد کم صاعقه ها و کمبود نسبی بودجه لازم برای تحقیقات، دقیقا معین نیست که این آسیب های مغزی چگونه رخ می دهند. بااین حال بعضی از کارشناسان معتقدند که این آسیب ها درنتیجه ترکیبی از اختلالات بافتی ناشی از جریان و فشار ترومای بلانت دراثر تغییر ناگهانی فشار هوا اتفاق می افتد.

بعضی از آسیب های مغزی ناشی از رعدوبرق می توانند شدید و گاهی ناتوان نماینده باشند. به گزارش سرویس هواشناسی ملی آمریکا، تعدادی از بازماندگان اصابت صاعقه مسائلی مانند ازدست دادن حافظه، دردهای مزمن عصبی، افسردگی و حتی توانایی های روانی همانند پیش آگاهی یا الهام را گزارش می دهند.

به گزارش مجله پزشکی نیوانگلند، رعدوبرق نقش های لیختنبرگ بدون دردی را روی کمر یک مرد 54 ساله به جا گذاشت. این علائم دو روز بعد ازبین رفتند.

بعضی از نجات یافتگان از برخورد صاعقه از ایجاد نقش های لیختنبرگ روی پوست خود گزارش می دهند. تصور می گردد که این نقش ها براثر آسیب دیدگی رگ های خونی و نشت مایع به بافت اطراف آن ناشی می شوند. در یک گزارش موردی در سال 2020 از مجله پزشکی نیوانگلند، شرایط مردی 54 ساله که مورد اصابت صاعقه قرار گرفته بود، توصیف شد. این مرد ابتدا بی حسی را در بعضی از نقاط بدن تجربه کرد و سپس نقش های لیختنبرگ در بازوی چپ، ران، پشت و باسن او ظاهر شدند. بااین حال، وی گزارش داد که نقش ها بدون درد بودند و دو روز بعد، وقتی از نزد دکتر بازگشت، از بین رفتند.

افکار خودکشی یکی دیگر از علائم رایج در بازماندگانی است که دردهای شدید و مسائل مربوط به بهبودی را تجربه می نمایند. این موضوع را استیو مشبرن در گفتگوی خود با واشنگتن پست عنوان نموده است. مشبرن در سال 1969، پس از برخورد صاعقه دچار شکستگی کمر شد و درحال حاضر مدیریت یک گروه بین المللی پشتیبانی از نجات یافتگان صاعقه را برعهده دارد.

خوشبختانه صدمات ناشی از صاعقه، جزو قابل پیشگیری ترین موارد در کشورهای پیشرفته به شمار می روند. به توصیه کوپر، هنگام وقوع رعدوبرق باید هرچه سریع تر به فضایی ایمن پناه ببرید و تا 30 دقیقه پس از آنکه هیچ صاعقه ای اتفاق نیفتاد، از پناهگاه خود خارج نشوید.

طبق هشدار بلومنتال، تنها 3 تا 5 درصد از صاعقه ها به صورت مستقیم با انسان برخورد می نمایند. به گفته او، صدمات ناشی از برخورد اجسامی مانند درخت یا ساختمان به انسان پس از برخورد صاعقه به آن ها، 5 درصد دیگر از آسیب های رعدوبرق را شامل می شوند. شایع ترین آسیب های صاعقه که 80 درصد از صدمات آن را تشکیل می دهند به صاعقه های جانبی و جریان زمین مربوط می شوند.

در صاعقه جانبی، قربانی در نزدیکی جسمی قرار گرفته است که صاعقه به آن برخورد نموده و درنتیجه مقداری از پتانسیل الکتریکی به فرد تماشاچی منتقل می گردد. در جریان زمین نیز اتفاق مشابهی رخ می دهد و زمانی اتفاق می افتد که صاعقه به زمین زیر پای قربانی برخورد کند. این حوادث می توانند به آسیب چند نفر به صورت هم زمان منجر شوند. به گفته بلومنتال، همین موضوع سبب می گردد تا هنگام برخورد صاعقه به زمین، گله های حیوانات به صورت یک جا ازبین بروند.

10 تا 12 نهایی آسیب های صاعقه، از پدیده عجیبی به نام جریان های رو به بالا ناشی می شوند. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که نیروهای الکتریکی با بار مثبت روی زمین، جذب ابرهای طوفانی با بار منفی در بالای سر می شوند. با تقویت بار مثبت، پیچکی از هوای باردار به سمت آسمان حرکت می نماید و یک شوک الکتریکی به سمت زمین روانه می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 تیر 1402 بروزرسانی: 28 تیر 1402 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1478

به "برخورد صاعقه چه بلایی سر بدن انسان می آورد؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد صاعقه چه بلایی سر بدن انسان می آورد؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید