مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران : آنالیز فرایندها در معاملات بازار سرمایه نشان از خروج هیجان و رفتار غیرتحلیلی از معاملات دارد. این فرایند تعادلی می تواند در آینده ریسک بازار سرمایه را کاهش دهد.

مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، تحلیل فرایند در بازارهای اقتصادی می تواند یکی از روشهای موثر در ارزیابی عملنمودها باشد. در بازار سرمای نیز به عنوان یکی از بازارهای اقتصادی می توان فرایندهای شاخص کل و شاخص کل هم وزن را به عنوان ساده ترین روش های تحلیلی در نظر گرفت.

بورس در ایران پس از رشد سریع شاخص کل از مهرماه سال 98 تا نیمه مرداد سال 99، یک دوره ریزش سه ماهه را تجربه نموده است. دلایل متفاوتی را می توان برای رشد و اصلاح اعلام کرد، اما نکته حائز اهمیت رشد قابل توجه افرادی است که طی سال گذشته و امسال کد بورسی دریافت نموده اند.

ایجاد هیجان برای رشد سریع بورس

در ماه های ابتدایی امسال سهامداران حقیقی که تازه وارد بورس شده اند، به دلیل آموزش ندیدن و قرار دریافت تحت تاثیر فضای مجازی و سیگنال فروشان، دست به معاملات هیجانی می زدند. نشانه این معاملات هیجانی تشکیل صف های چند ده میلیونی خرید و گاهی هم همین صف ها در بخش فروش شکل می گرفت.

رفتار هیجانی در بازار سرمایه طی این مدت به یک رویه تبدیل شده است؛ اما در به نظر می رسد، طی معاملاتی که در دو هفته گذشته صورت گرفته است، این رفتار هیجانی تا حدود زیادی جای خود را به تحلیل داده است. البته سهامداران باید در این زمینه از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده نمایند تا به ارزیابی درست و منطقی در این زمینه دست پیدا نمایند.

مقاومت و حمایت در بازار سرمایه

ترازهای حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال از مهمترین مفاهیم در روانشناسی بازار سرمایه و عرضه و تقاضا هستند. این ترازها، سطوحی از قیمت ها هستند که معامله گران تمایل به خرید سهام (در نزدیکی تراز حمایت) و فروش سهام خود (در نزدیکی تراز مقاومت) دارند.

وقتی که این خطوط فرایند شکسته شوند، به نظر می رسد که میزان عرضه و تقاضا و روان شناسی تغییرات قیمت سهام تغییر می نماید و در این حالت ترازهای جدیدی برای حمایت و مقاومت مشخص می گردد.

فرایند شاخص کل بورس

شاخص کل به مقاومت خورده است؟

یکی از مواردی که همه سهامداران بر اساس آن تصمیم گیری می نمایند، مقاومت ها و حمایت هایی است که بر اساس تحلیل تکنیکال در اختیار آنها قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران، شاخص یک میلیون و چهار صد و هشتاد واحد را یک مقاومت معتبر برای شاخص کل می دانند.

بر همین اساس معاملات روزهای گذشته با رسیدن شاخص به این عدد، با عرضه بیشتری روبرو بوده است. کاهش رشد طی معاملات روز سه شنبه و منفی شدن شاخص کل در روز چهارشنبه این مساله را تائید می نماید.

از دیگر سو، بسیاری از نمادهای عظیم و اصطلاحا شاخص ساز نیز به یک سطح مقاومتی رسیده اند. این مساله علاوه بر مقاومت شاخص کل، فشار عرضه در بازار سرمایه را طی دو روز پایانی هفته افزایش داده است.

بازار در روزهای گذشته بیشتر به سمت تعادل تمایل داشته است. یعنی عرضه و تقاضا در حال تعادل بوده و صف های خرید و فروش زیادی تشکیل نشده است. البته میزان صف های خرید طی روزهای گذشته بیشتر از صف های فروش و قدرت فروشنده ها بوده است که توانسته شاخص را سبزپوش کند.

فرایند شاخص کل هموزن بورس

طبق تحلیل تکنیکال، تا زمانی که شاخص بالای 1370 باشد، هدف شاخص یک میلیون و پانصد و هفتاد هزار واحد (1.570.000 واحد) و بعد از شکست این محدوده مقاومت ،هدف بعدی یک میلیون و هفتصد و بیست هزار واحد (1.720.000 واحد) خواهد بود.

مهمترین حمایت های بازار سرمایه از منظر تحلیل تکنیکال

طبق تحلیل تکنیکال اولین حمایت از بازار سرمایه در شاخص یک میلیون و چهارصد و سی هزار واحد (1.430.000 واحد) خواهد بود. این عدد از شاخص یک مقاومت معتبر بوده است که طی روزهای گذشته شکسته شده است. حمایت بعدی نیز عدد یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار واحد (1.370.000) خواهد بود.

طبق آنچه گفته شد، بورس وارد نوعی فاز تعادلی شده و سهامداران نباید منتظر فرایند سریع رشد شاخص کل بازار باشند. این فرایند که می توان بر اساس تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار را تحلیل کرد، به نظر برای بازار سرمایه نوعی پشتوانه ایجاد نموده است. در ماه های گذشته بیشتر هیجانات مشخص نماینده فرایند بازار شده بود که رشد سریع و یا اصلاح 45 درصدی را می توان نتیجه این نوع معاملات دانست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 568

به "مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید