مدیریت منابع راه چاره حل مشکل بی آبی است

به گزارش چه خبر آنلاین، خبرنگاران/فارس رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل آب در ایران از کم آبی فراتر رفته است، راه حل پایدار برای حل این مشکل را مدیریت منابع در بخش های مختلف خصوصا کشاورزی دانست.

مدیریت منابع راه چاره حل مشکل بی آبی است

محمدجواد عسکری در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: ایران در منطقه گرم و خشک دنیا قرار گرفته و میانگین بارش هرساله آن بین 250 تا 300 میلی متر و این شرایط جوی بیانگر اخطار در زمینه مصرف آب است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس، ادامه داد: بی برنامگی جهاد کشاورزی در بهره برداری از منابع آب و خروجی سفره های زیر زمینی باعث شده تا تامین آینده غذایی و آب به عنوان یک بحث مهم و جدی در کشور مطرح باشد.

او ادامه داد: پیامد موضوع بی برنامه بودن در مدیریت منابع آب در بخش های مختلف خصوصا کشاورزی موجب فراتر رفتن مشکل از مرحله کم آبی بوده است و باعث شده تا ایران جزو اولین کشورهای در معرض مخاطرات فرونشست های باشد که همین مقوله زیرساخت های شهری و سلامتی افراد را تهدید می نماید.

عسکری در ادامه عنوان نمود: البته مسئله مدیریت منابع آبی به جد در مجلس و هیئت دولت مطرح و طرح های موثری نیز ارائه شده که بعضی در دست اجرا و بعضی نیز در حال انجام است.

وی در این باره افزود: راهکارهایی همانند کشت قراردادی محصولات کشاورزی، استفاده از الگوی کشت خرید محصولات کشاورزی و ترویج روش های نوین آبیاری از موارد تاثیرگذار در جلوگیری از کم آبی است.

عسکری اضافه نمود: البته مقوله تامین غذا با موضوع پیشگیری از بروز مسائل کم آبی و خشکسالی در کمیسیون کشاورزی مطرح و در یک بخش برای توسعه آبباری تحت فشار از دولت درخواست تامین بودجه شده است.

این نماینده مجلس در رابطه با تاثیر سدسازی ها، گفت: نفس سدسازی اشتباه نیست اما در ایران ما فقط سد ساختیم و کانال سازی و برنامه ریزی برای انتقال آب به زمین های پایین دست سدها انجام نداده ایم.

عسکری گفت: امروز شماری از سدها تبدیل به تشتک تبخیر شده است و نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت ها برای زمین های پایین دست و مدیریت منابع آبی سدها هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1121

به "مدیریت منابع راه چاره حل مشکل بی آبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت منابع راه چاره حل مشکل بی آبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید