ماسک زدن باید اجباری شود، ویروس کرونا نه واکسن دارد نه درمان اما رفتار ناشناخته دارد

به گزارش چه خبر آنلاین، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر اجباری شدن استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری کرونا، تاکید کرد.

ماسک زدن باید اجباری شود، ویروس کرونا نه واکسن دارد نه درمان اما رفتار ناشناخته دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، علیرضا رئیسی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گفت: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مشاغل در طولانی مدت بازگشایی نشود و مردم در خانه بمانند. این کار شدنی نیست.

وی با اشاره به بازگشایی مشاغل و اصناف، اضافه نمود: این اصل را پذیرفته ایم که نمی توان مدت خیلی طولانی، مشاغل را تعطیل کرد و حتی در خانه ماند.

رئیسی ادامه داد: آنچه مهم است که رعایت شود، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: بهترین راه در مقابله با انتقال ویروس و کاهش موارد ابتلا، استفاده از ماسک است.

وی گفت: قطعا همه ما در جریان هستیم که استفاده از ماسک در دنیا در حال اجباری شدن است و ما باید برای احترام به حقوق شهروندی، ماسک بزنیم.

وی درباره نوع ماسک ها نیز توضیح داد: هر نوع ماسکی می تواند باعث کاهش انتقال بیماری شود؛ یک پارچه ساده یا چند لایه دستمال کاغذی و پوشاندن دهان و بینی با آن می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ بنابراین نیازی نیست سراغ ماسک های پیچیده و گران برویم. یک پارچه معمولی با قابلیت شست وشو، اتو و ضدعفونی کردن می تواند کمک کننده باشد و می توان این ماسک ها در خانه و تحت عنوان ماسک خانگی تهیه کرد.

رئیسی گفت: معاون سلامت افغانستان به ایران آمدند و بیشتر قصد دیدن الگو های درمان در ایران را داشتند. ما در مرحله اول 78 میلیون نفر غربالگری کردیم و در مرحله دوم 40 میلیون نفر غربالگری شدند.

وی ادامه داد:درخواست خیلی جدی که از ما داشتند بحث غربالگری آزمایشگاهی بود و مشکلشان درباره این بود که کسی برای کار با دستگاه های تست پی سی آر نداشتند و قرار شد تیمی ما بفرستیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ما حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر را غربالگری کردیم که عمدتا افغانستانی بوده اند و خواستار دادن پروتکل های بهداشتی از سوی ما شدند که موافقت کردیم.

رئیسی اضافه نمود: ایران کشوری بزرگ است که شاید به اندازه 8 کشور اروپایی جمعیت و وسعت داریم. درباره خوزستان از پیک اول عبور کرده و الان شاید مسئله ای نداشته باشد. قم و گیلان از پیک گذاشته و تهران نیز تا حدودی از پیک گذشته است.

وی متذکر شد: به طورکلی هنوز پیک اول را در کشور نگذرانده ایم و ویروس همین طور در کشور می چرخد و استان ها یکی پس از دیگری گرفتار می شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به ناشناخته نبودن همه ویژگی کرونا، اضافه نمود: برخلاف دیگر اجداد کرونا مثل سارس هنوز کرونا حضور دارد اصلا ضعیف نشده است. اکنون برخلاف انتظار کرونا در مناطق گرم وجود دارد.

وی ادامه داد: کرونا در تجمعات شیوع بیشتری دارد. اگر استفاده از ماسک یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استانی رعایت نشود میزان شیوع بیشتر خواهد شد. در اردیبهشت 70 درصد مردم رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشتند، اما اکنون این میزان به 20 درصد رسیده است.

رئیسی با بیان اینکه از نظر تخت بیمارستانی و تخت ویژه هیچ کمبودی در کشور نداریم، بیان داشت: ما در شرایط بحرانی و کمبود در این خصوص نیستیم؛ ضمن اینکه برنامه ما این است که ذخیره داشته باشیم و تا اگر کمبودی در استانی بود جبران کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در خصوص ونتیلاتور نیاز به خارج نداریم، گفت: حتی درباره ونتیلاتور ها اجازه صادرات نیز گرفته شده است. همچنین خیلی از نقاهتگاه ها استفاده نشد، اما همچنان اعتقاد داریم که وجود تخت های پشتیبان باید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به غربالگری سرپایی با اشاره به اینکه مراکز 16 ساعته و غربالگری بار میزان بستری را بسیار کم کرد، اضافه نمود:زمانی از موج دوم می توانیم بگوییم که حدود 80 درصد موج اول به ارتفاع رسیده باشد، اما فعلا ما در استان های کشور دچار موج دوم نشده ایم و موج دوم اتفاق نیفتاده است.

رئیسی متذکر شد:اگر تجمع در فضای سرپوشیده باشد امکان و شانس انتقال بیماری بیشتر خواهد بود. استخر در فضای باز یا سینمای فضای باز شانس ابتلا کمتر است و فضای بسته به میزان حجم فضا بستگی دارد و اگر فضا زیاد باشد و تعداد افراد کمتر باشند شانس انتقال کمتر است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به حد مجاز کلر در استخرها، اضافه نمود: بهتر است اگر استخری باز شود باید حد بالایی کلر وجود داشته باشد و در مقابل نیز باید مواظب تابش خورشید و اثر بر کلر باشیم. رعایت پروتکل های بهداشتی در همه نقاط بسیار اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اهمیت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشت، متذکر شد:حداقل یک سال دیر باید ما با کرونا زندگی کنیم؛ چون تا یکسال دیگر امکان ندارد واکسن به دست ما برسد. تا زمانی نان سنتی تولید می شود قطعا مسائل زیادی دارد و کنترل آن نیز نسبی است. البته نانی که در دمای 60 درجه تنور قرار می گیرد قطعا دچار کرونا نخواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه به هیچ وجه از طریق نان که از تنور بیرون می آید کرونا منتقل نمی شود گفت: البته ممکن است در جهت انتقال آلوده شود. در صنایع تولید غذایی نیز افراد شاغل باید هر روز غربالگری شوند. در یکماه گذشته 247 هزار واحد صنفی وصنعتی را پلمب کرده ایم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: برنامه ای داریم تا بحث نحوه برخورد با مسائل که باید رعایت شود توجه شد و اجرا کنیم که یکی بحث اجباری کردن ماسک است که البته دو سه هفته باید آموزش بدهیم و ماسک به اندازه باشد و پس از آن را اجرایی کنیم و تصمیم جدی داریم که با واحد های متخلف برخورد کرده و پلمب کنیم.

وی با بیان اینکه بازگشایی ها در افزایش بیماری تأثیر دارند، ادامه داد: البته باید گفت تا چه زمانی می توانیم بازگشایی ها اتفاق نیفتداما اگر بازگشایی نشود با توجه به مسائل اقتصادی و تحریم ها افرادی داریم که اگر صبح کار نکنند شب شام ندارند.

رئیسی با اشاره به اینکه به استان های شیوع بالا اعلام اختیار داده شده تا اماکنی که تأثیر بیشتری در شیوع دارند درباره فعالیت یا تعطیلی موقت آن ها تصمیم بگیرند. امرووز به استان ها ابلاغ خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان شیوع در استان ها متفاوت است، اضافه نمود: در برخی استان ها 5 درصد میزان درگیری است و در برخی 10 تا 12 درصد و در تهران نیز حدود 15 درصد درگیر با کرونا وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان درگیری با کرونا در قم و گیلان به 30 تا 40 درصد رسید، گفت: برای اینکه ایمنی جمعی صورت گیرد باید بیش از 60 درصد افراد درگیر شوند تا بگوییم استانی از بابت شیوع خیالش راحت شود.

رئیسی با اشاره به چگونگی انجام تست کرونا، گفت: اگر در فردی تست پی سی آر مثبت باشد می تواند در برخی موارد تا 60 روز تست مثبت باشد؛ البته این به معنای آلودگی فرد نیست، اما این ویروس می تواند در سینوس ها و بافت ریه باشد و مدت ها باقی بماند، اما دیگر بیماری زا نبوده و قابل انتقال نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار فارس درباره انجام تست از افراد بیشتری در جامعه، بیان داشت: ما سه نوع غربالگری کردیم؛ یکی غربالگری تلفنی که در این مرحله افراد علامتدار شناسایی شده و از مجموع 78 میلیون نفر غربال شده دو ممیلیون و 200 هزار نفر ویزیت پزشکی شدند.

وی اضافه نمود: در مرحله دوم 40 میلیون نفر غربالگری شدند که مربوط به افراد دارای بیماری زمینه ای و مادران باردار وو سالمندان بود. سومین مرحله غربالگری نیز غربالگری آزمایشگاهی است که مربوط به موارد سرپایی بوده و افراد علامتدار را ابتدا به صورت پایلوت در زنجان و به تعداد 100 نفر غربالگری کردیم.

رئیسی متذکر شد: به مرور نتایج خوبی از این روش گرفتیم و مشاهده کردیم 20 درصد افراد علامتدار مراجعه کننده می توانند در خانه قرنطینه شده و درمان را انجام دهند. اکنون ما 120 آزمایشگاه در حوزه سرپایی در کشور داریم. بیش از 20 هزار تست سرپایی در روز انجام می دهیم 568 هزار تست تا روز گذشته در حوزه تست سرپایی اجرا شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه نیاز به انجام تست توسط همه افراد وجود ندارد، ابراز داشت: اگر فردی علامتدار و مبتلا با افراد دارای ریسک بالای ابتلا ارتباط داشته باشد این افراد ریسک بالا باید تست بدهند؛ همچنین اگر در خانه ای فردی مبتلا بوده و بیمار زمینه ای وجود دارد این افراد باید تست بدهندو افرادجوان و سالم نیاز به تست ندارند و فقط باید موارد حفاظتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به ابلاغ دستور انجام تست روزانه توسط نیرو های شاغل در صنایع غذایی، اضافه نمود: موضوع مواد ضدفونی کننده و بی نیازی از ضد عفونی کردن برای مدت زمان زیاد، گفت: همه سطوح آلوده است و اگر ضد عفونی نیز کنیم باز مجدد آلوده می شود؛ چراکه همواره سطوح آلوده است و همه سطوح را باید آلوده فرض کنیم.

رئیسی یادآور شد: نامه ای را ابلاغ کردم تا در رستوران ها هیچ فردی که کار می کند نباید دستکش استفاده کند، اضافه نمود:دستکش باعث انتقال عفونت به نقاط دیگر می شود؛ بنابراین بهترین کار شستن دستهاست و کسی نباید دستکش استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 286

به "ماسک زدن باید اجباری شود، ویروس کرونا نه واکسن دارد نه درمان اما رفتار ناشناخته دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک زدن باید اجباری شود، ویروس کرونا نه واکسن دارد نه درمان اما رفتار ناشناخته دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید