غار نخجیر، غاری که نفس می کشد

به گزارش چه خبر آنلاین، غار نخجیر نراق، به دوره سوم زمین شناسی برمی شود و قدمتی طولانی دارد. در اصل قدمت این غار به بیش از 70 میلیون سال قبل برمی شود.

غار نخجیر، غاری که نفس می کشد

استان مرکزی چه جاذبه هایی می تواند داشته باشد؟ با خبرنگاران به استان مرکزی بیایید تا با چشمان خود غاری را ببینید که ترک ها و آسیب ها در آن معنایی ندارند، این غار زنده است و باید آن را دید. حالا که می دانید غار چال نخجیر کجاست، فقط باید چند عکس غار نخجیر نراق را ببینید تا آن را بهتر بشناسید.

غار چال نخجیر از گذشته تا به امروز

این غار مرموز و عجیب به خاطر انفجاری که در سال 1367 نزدیکی دهانه آن پیش آمد، به وسیله کارگران کشف شد. غار نخجیر نراق بین راه دلیجان به نراق و در استان مرکزی قرار گرفته است. این غار در دامنه کوه تخت و در منطقه ای به نام چال نخجیر واقع شده است. چال نخجیر به منطقه ای گود می گویند که شکارچی ها برای شکار راحت تر، حیوانات را به این چال راهنمایی می کردند.

معرفی غار نخجیر نراق

شکل هایی از دیواره های آهکی که در غار چال نخجیر به وجود آمده اند، باعث شده این غار یکی از زیباترین غارهای دنیا باشد. از جمله زیبایی های تماشای غار دلیجان منشور ها، اسفنج های بلورین و باغ های مرجانی، حوضچه های مختلف و دالان ها هستند که در بخش های مختلف غار قرار دارند.

غار چال نخجیر چه ویژگی هایی دارد؟

بافت ها و قندیل های بلورینی که داخل غار هستند به رنگ تیره درآمده اند و سقف غار هم پُر از شکستگی های پیچ داری است که بر زیبایی آن اضافه می نماید. غار چال نخجیر تا عمق 14 کیلومتر شناسایی شده و حدود 1 کیلومتر آن هم کف سازی شده است. برای اینکه این 1 کیلومتر را پیاده روی کنید، باید حدود 470 پله را طی کنید.

در بخش انتهایی و زیردست غار می توانید دریاچه ای را ببینید که دیوارها و سقف آن تندیس های اسرارآمیزی دارند. همین پیکره ها و تندیس ها باعث زیبایی هر چه بیشتر غار شده اند.

سنگ های تزیینی رنگارنگ

غار نخجیر دلیجان پُر از سنگ های تزیینی زیباست که می توانید اشکالی مثل انسان، لاک پشت، عقاب، کبوتر و گوزن و همین طور تندیس های بسیار بزرگ و بزرگ الجثه بلورین را در آن ببینید. جنس این سنگ های تزیینی از آهک است.

چرا می گویند این غار زنده است؟

از ویژگی های مهم غار چال نخجیر، زنده بودن آن است. زنده از این لحاظ که اگر بخشی از دیوارهای آن آسیب ببیند یا ترک بردارد، در طی سال ها و به صورت اتوماتیک ترمیم می گردد.

امکانات آن چیست؟

از امکانات رفاهی غار چال نخجیر می توان به ایمن سازی، کف سازی و نورپردازی 1300 متر از غار اشاره کنیم. از دیگر امکانات رفاهی غار، سالن انتظار، مهمان سرا بیرون غار، سرویس بهداشتی، بوفه و فروشگاه، محلی مناسب برای کمپینگ و چادر زدن و دیگر امکانات رفاهی اشاره نمود که برای اقامت عالی هستند.

برترین زمان بازدید چه وقت است؟

با توجه به اینکه این غار تهویه طبیعی دارد و در زمستان گرم و در تابستان خنک است، پس می توانید در هر فصلی برای بازدید از این غار زیبا بروید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری سرگرمی یک روزه در تاریخ گمشده تهران را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: chekhabaronline.ir شناسه مطلب: 1304

به "غار نخجیر، غاری که نفس می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار نخجیر، غاری که نفس می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید